Gå til innhold

kobberspiral, hormonspiral har du erfaring? pos. og neg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skal jeg velge?

har du erfaring med noen av spiralene eller p-stav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja har erfaring med hormonspiralen.

hadde blødning 14 dager opphold 14 dager blødning 14 dager opphold 14 osv osv i 8 mnd..da tok jeg den ut.

MEN og et stort MEN jeg har hørt veldig mye positivt om den. små blødninger til ingen blødninger null bivirkniger osv.

Med meg funket det ikke, så eneste måten å finne det ut på er å prøve :D

Var ikke vondt å sette den inn eller ta den ut med meg iallefall.

Skrevet

Hver med sitt, men for meg så gjelder det å velge noe uten hormoner.

Jeg velger kobberspiral, milde p-piller (uten de "sinte" hormonene, vet ikke helt hva de heter) evt kondom/pessar.

Alt med hormoner er for meg uaktuelt, og jeg er 36. Var jeg 16, ville jeg kanskje tenkt annerledes.

Ta deg en liten tur inn på "Bli gravid" og hør om noen med hormonpreparater merker at det tar litt tid å bli gravid.

Og som sagt, hver med sitt, og hver sin epoke i livet.

Om vi skal ha nr 3 her i gården, kan vi ikke sikte inn på at de skal ta to år å bli gravid igjen, hehe...

Men...oss om det, og andre har helt sikkert andre erfaringer, håper det.

Noen som ble gravid raskt med nr 2 eller 3 med hormonpreparat-stopp?

Klem fra meg.

Skrevet

etter første fødsel begynte jeg på carazett (p-piller), fikk humør svingninger og masse kviser. brukt de i 10mnder, og ble gravid 2 mnder etter stopp.

Skrevet

Bra, og det er jo de milde p-pillene, som ikke har det sterkeste hormonene. Men ikke bra at du fikk reaksjoner på dem da. Håper du finner en god ordning. Lykke til!

Skrevet

Har hormonspiral. Merket ikke noe til innsettingen. Blør mye mindre men litt lengere, har fast syklus..Har begynt å få en del kviser nå i det siste & har merket at humøret er litt svingende.

Varierer nok mye fra person til person, men tror nok de fleste er fornøyd.

Anbefaler å prøve....

Skrevet

For meg var det ubeskrivelig vondt å sette den inn, men det var vist fordi mormunnen hadde lukket seg helt igjen selvom den egentlig ikke skulle ha rukket å gjøre det enda! Sånn ellers så blødde jeg i 5 mndr i strekk å hadde kjempevondt så for meg var det ikke noe annet alternativ enn å ta den ut, å jeg kommer ikke til å sette inn en ny med det første heller!!

Men det er utrolig forskjellig fra person til person! En jeg kjenner er kjempefornøyd! Litt smerter ved innsetteing, men har hatt den i to år nå å har ikke hatt mensen eller noe! Eneste litt negative hun sier er at hun får en del kviser! Men hun er såpass fornøyd at når hennes har sluttet å funke så skal hun sette inn en ny!

Så du må nok prøve deg frem! Sånn som jeg har forstått så er det mange ulike erfaringer med spiral! Både positive å negative.

Skrevet

Eg har hormonspiral.....Sette den inn 30 sept.Hadde blødning ca 4-5 veker...og siden har eg ikkje hatt blødning..Er veldig fornøgd....Merker ikkje noko i humørsvingingane eller noko slikt...ingen kviser er komne...og håpar å bli gravid fort når eg skal ta den ut om 1-2 år....

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral siden juni, og er veldig fornøyd... har lite eller ingen mens.. bar sånn at jeg må ha truseinnlegg isåfall.. Gjorde vondt/veldig ubehagelig å sette den inn, men det var over på 2 min. Ingen andre bivirkninger, så jeg er strålende fornøyd. Håper å bli gravid fort igjen når jeg skal ta den ut om 2,5 år...

Ble gravid på Cerazette, så kan ikke anbefale de hvertfall... her kommer det til å bli spiral "resten av livet"

Skrevet

Jeg satt inn hormon spiral ca 8 uker etter fødsel og er KJEMPE fornøyd!! Hadde egentlig tenkt å sette inn kobber spiral etter råd fra fastlegen, men gynekologen som satte den inn ( ERFAREN eldre mann) anbefaltew sterkt hormponspiral og sa at det ikke påvirket annet enn livmoren. Altså ikke amming eller annet.

Hadde litt småblødninger ( utflod aktig) i ca 2 måneder, og har ikke blødd noe siden. merket ikke at han satte den inn og merker ingenting nå.

Vil anbefale å få henvisning til gynekolog for å sette den inn da allmenn leger ikke har så god trening i dette, og da kan det være mer ubehaelig enn nødvendig.

Etter min mening er dette det beste valget jeg har tatt noen sinne. Merker ingenting og jeg slipper å tenke på prevensjon idet hele tatt. Hadde brukt p-piller før jeg bel gravid.

Spiralen påvirker ikke eggløsningen, kun eggets levevilkår i livmoren, og det er derfor mulig å bli gravid rett etter at man tar den ut. Om man ikke blir gravid med en gang så skyldes det isåfall andre ting.

Kobberspiral gir helt enkelt MER MENS; mer blod, mer vondt og mer penger til bind ;o)

Lykke til med valget! Jeg ville ikke vært i tvil. :o)

Skrevet

Jeg har kobberspiral, har fått mindre blod,mindre mens, og jeg trenger å bruke mindre penger på bind. Trenger ikke å være så påståelig:)

Er kjempefornøyd jeg. Ville ikke ha hormonspiral pga alle bivirkningene jeg fikk av feks. cerazette,trionetta, ++ :)

Skrevet

Uansett om du velger kobber eller hormon, så ville jeg fått henvisning til en gynekolog, og ikke gjort det hos fastlegen. Jeg har erfaring fra begge, og da jeg gjorde det hos gynekolog, merket jeg ikke innsettingen før han sa han var ferdig. Da hadde jeg tatt to paracet 30 min før timen, så mulig det hjalp i tillegg. Paracetene hjalp også på de litt plagsomme "mensmurringene" som man pleier å få i timene etter innsetting.

Jeg har valgt kobberspiralen etter denne fødslen også. Hadde kobberspiral mellom nr 2 og 3, og merket at jeg fikk mer mens, lenger mens og mer smerter. Mer i min alder ønsker jeg å styre unna hormoner, og selv om alle snakker så varmt om at hormonspiralen kun virker lokalt i livmoren, er jeg ikke overbevist. Ønsker ikke å få kviser eller vektoppgang mer enn jeg må heller, og pleier å bli et troll på de p-pillemerkene jeg har prøvd opp gjennom årene.

Dessuten vet jeg ikke om jeg ville bli veldig super-happy for å miste mensen heller - jeg synes det er greit å få den og vite at systemet funker, hehe. Eneste jeg bekymrer meg for, er at kobberspiralen statistisk er ørelite mindre sikker enn hormonspiralen. Gynekologen sa at det var snakk om at 0,6 kvinner per 100 brukere per år som kunne ende opp som gravide med kobberspiralen, mens tallet for hormonspiralen bare var 0,16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...