babygullz <3 vilde Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 ja, jeg hater d, syns ikke d er noe koselig i d hele tatt, stress, blir svett, og d gjør vondt(utdrivingsrefleksen!) og nå gjør d ekstra vondt, pga den faens riften i niplen... lille gullet tuller mye og rister på hodet og drar puppen fram og tilbake, og blir helt stiv heks på slutten...så blir d bare ball. jeg synes d er myyyyyyyyyyye koseligere med flaske, føler jeg også får bedre kontakt med lille vennen også da... men, så får jeg ikke pumpa ut så forferdelig mye om gangen, så jeg føler jeg MÅ amme... Er jeg unormal eller? føler liksom alle synes d er så kos med den ammestunden..her blir den bare tull og mas...hadde ikke forestillt meg d, hadde faktisk gleda meg til koselige ammestunder, men, så feil kunne jeg ta as...
Trulte76 Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Ja det er lov å si det Klart det. Jeg ammer selv, men er går ammingen veldig bra da. MEN han vil ikke ha flakse ha her da..begynte tidlig å venne han til. I begynnelsen ville han ta med meg, men ikke faren eller noen andre, nå vil han ikke ha flakse med meg heller. Jeg har gitt mme på flaske så kan være det han ikke vil ha..Men jeg gidder ikke å pumpe meg. Men tenkte jeg skulle pumpe for å se om det er smaken han er kresen på. SÅ her er flaske veldig styr. Så jeg føler meg bunden hjemme ja
snart mor til 3 Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 det er all lov i verden til å si at du hater å amme. men om du mener det at du hater å amme så for guds skyld slutt! Det er en grunn til at der er MME i butikkene!!! kjøp det og gi det istedenfor!! Denne spedbarnsperioden skal være en fantastisk tid, ikke en tid som er forbundet med noe negativt... når det er sagt så kommer selvfølgelig tipsrunden... prøvd lanolin? gjør underverker mor såre brystvorter..skjold er guds gave til oss mødre... og når hun tuller så ta bort puppen..ikke gi ho meir da!!! så prøver du heller å gi ho mer etter litt...tuller hun igjen så pakker du nok en gang bort puppen...puppen er en foringsstasjon og ikke en leke,smokke,kunstverk for alles beskuelse eller noe som helst annet..vil hun ikke spise så ikke gi ho... det er en kamp,men det hjelper til syvende og sist... ellers må jeg bare ønske deg lykke til med valget..men for guds skyld ikke ødelegg deg med amming...det er ikke for alle... men for dem som det funker for så er det bra..for andre..så har de heldigvis MME
Linn og gullet Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 JA, det er lov å si at man hater å amme!! Jeg hadde masse problemer med ammingen, kjenner meg igjen med problemene dine Jeg har faktisk bare ei venninde som ikke hadde noen problemer med ammingen, og sa hun elsket å amme. Og hun fikk problemer når nr.2 kom.. Ta kontakt med fastlegen din og be om cyntosinon(tror det skrives sånn...), nesespray som bedrer utdrivningseffekten, det hjalp litt for meg... Ellers så syns jeg det er alt for mye ammepress, man føler seg ofte som en dårlig mor, bare man tenker på flaska.. Og helsevesenet kaller det for "mor-barn-vennelig"...
babygullz <3 vilde Skrevet 28. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2008 D må være slitsomt, å bli fengslet når babyen ikek vil ta flaske..men har hørt om flere som sliter med samme problemet, og får d til til slutt:) håper d ordner seg snarest for dere også Jeg elsker familien min!: Jeg føler d er så sykt ammepress, både fra HS, familien rundt meg, legen, og all verdens skriverier... morsmelk er så bra, d beste for barnet.. d er bra for både deg og babyen, dere får så god kontakt.. osv osv.. er liksom ikke bare å slutte, føler jeg...og så er d d her med, hvordan slutte? finnes d noen tabletter man kan ta for å stoppe melken? må man slutte gradvis, eller må man bare gå med en spreng i en ukes tid eller noe??
Mama B Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Hei du:-) Skjønner deg veldig godt. Sånn var det her i gården også da min lille var 0-5 uker gammel. Jeg sleit så j...li, og gruet meg til hver ammestund. Hadde STORE sprekker i begge brystknoppene som blødde og verket. Veldig delikat..;-) Men altså, jeg snakket med ammepoliklinikken og de sa at det kanskje var tid for å prøve brystskjold. Jeg var kjempeskeptisk, men det gjorde litt mindre vondt med brystskjold enn uten.. Jeg brukte dem i 5 dager, og da var sårene på god vei til å gro. Og etter det har det bare gått bedre og bedre. Jeg var der du er nå. det var mye kosligere med flaske og syntes amming var bare jævlig. Men jeg er glad jeg prøvde skjoldene, hvis ikke de hadde hjulpet hadde jeg nok gitt opp. Håper du finner en løsning. Brystskjold er ikke bra i lengden pga babyen får i seg mindre mat og du får ikke tømt brystet skikkelig. Men som akuttløsning funker det bra..:-) Lykke til!!!!
snart mor til 3 Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 der er en tabelett du kan ta for å få kroppen til å kutte ut melkeproduksjon ja...snakk med legen din.. ikke gå dit å virk usikker..si at du har bestemt deg for å slutte å amme og ønsker en slik tabelett.. for virker du usikker vil de nok prøve å presse deg... vet det er et press fra utsiden...merker det selv..og det til tross for at jeg ammer.. men dra omså til legen å få kuttet "strømmen"... så tar du en hvit løgn ovenfor slekt og venner og si at melken forsvant mer og mer... da har du en "gylden" unnskyldning... Man får en veldig fin kontakt ja,hvis ammingen funker bra..men ungen merker det om du er anspent og mistrives..da er det bedre for begge parter at du sier at nok er nok...
Gjest mphs Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Hvor gammel er ungen din? Jeg slet virkelig med ammingen første gangen og syns de første 4 mnd var spessielt tunge. Når hun ble 4 mnd hadde jeg for lite melk og måtte begyne med ekstra mat siden hun gikk opp for lite. Etter ca 4/5 mnd syns jeg det var helt greit å amme og fortsatte å amme til hun var rett over 1 år. Denne gangen gikk ammingen mye bedre, men jeg hadde likevel veldig vondt i vortene de første 3/4 mnd og har fortsatt vondt for hun ammer så mye og suger så hardt. Jeg får faktisk blåmerker av at hun suger. Har rett ammeteknikk men blir slik likevel. Denne gangen har jeg i allefall nok melk så langt og hun bli 8 mnd på tirsdag. Første ungen tok heldigvis flaske, det gjør ikke hun jeg har nå. Du får bare finne ut hva du vil og velge det som passer dere best. Iikke tenke på hva andre mener om det. Lykke til.
Frøken Freken Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Du har lov til å si hva du vil!!! Jeg er overraska over hvor åpne folk er for å bruke mme på dette forumet, det er helt unikt og utrolig bra! SOm du kanskje har sett på de andre trådene er jeg flaskemor, jeg vet alt om ammepropagandaen der ute. Jeg tror det er mange flere enn vi vet om som sliter med amming. Før jeg fikk barn selv visste jeg ikke om noen som hadde hatt ammetrøbbel, men etter at jeg har fortalt venner og kjente hvor vanskelig jeg hadde det de første 6 ukene kommer både den ene og den andre med sine ammehistorier. Det er bare du som kan bestemme om du skal amme eller ei, men amming er ikke verdt å kaste bort gleden og kosen ved å ha beby for! Og I ALLE FALL IKKE OM DU AMMER FORDI ANDRE SYNS DU BØR! Stå på, og gjør det som er best for deg selv, enten om det er å prøve litt til eller om det er å gi opp!
2 fine små Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 Kjempeinnlegg Frøken Freken, Vi bor i en ammemafiastat! Ganske mange andre steder i verden fatter de ikke at norske kvinner maltrakterer brystene sine (fnis...) når vi har råd til pulver!!!! Så det så. Jeg ammer for harde livet og har mål om at gjøre det lenge denne gangen, og når jeg (for det gjør jeg) får utfordringer, går jeg på med krum hals og får til å fikse deg jeg setter meg fore, altså å få gang på melken igjen, Baby er noe over 3 mnd og vi står på, fullammer, og planen er til 6mnd og så noe hist og pist til 1 år, DERSOM det funker. Med barn nummer en hadde jeg helt andre behov. Melken kom lett, jeg hadde lett for det, som nå, men som nå stoppet det litt på 3 mnd, noe ekstra innsats måtte til for å gå gang på ting. Med forrige barn? Jo mannen min og jeg hadde virkelig behov for tid alene og dro utenlands en helg mens moren min passet, pumpet og sto i, men det reduserte nok melken fra 5-6 mnd og hun fikk sin absolutt siste slant rundt 10 mnd, det var helt greit. Denne gangen har jeg høyere motivasjon, tid og anledning, jeg skal ikke noe før om et år jeg, og jeg har mer kunnskap, tester ut om jeg kommer over kneiker og står på. Men det hadde jeg aaaaaaaaaaaldri gjort forrige gang, og det er helt greit. Poenget mitt er at man skal gjøre det man får til, det man vil, det som passer, det som er greit, praktisk og det som gir familien best harmoni. For meg har det vært helt forskjellig med barn nummer en og to, og jeg har akseptert begge deler. Stopper melken en dag, sørger jeg ikke, jeg bare stopper og så går jeg over på pulver og kaller det kvelden, uten noen som helst dårlig samvittighet. Masse lykke til og klem fra meg, hva enn du velger. Omsorg og foreldre i harmoni er det beste for barnet, ikke overstressede foreldre, som kan sende julekort til Gro Nylander.............jeeeeeeeeezzes. (og jeg gjør ALT på Rikshospitalet, er ikke tilknyttet noen helsestasjon en gang, og hvem er min kontaktperson i forhold til mine barn; Gro Nylander, hehe, så det så. OG vi har snakket sammen og hun liker ikke boken til Vaagland og Lindmo "Heia Mamma" og det gjør jeg, og hurrameghei og vi diskuterer så busta fyker, hehe.....og rekker ikke ammeproblematikk, like godt kanskje) Klem igjen....
Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 Så fantastisk heldig du er som har Gro Nylander til kontaktperson!!! Jeg skulle veldig gjerne likt å møte henne - ikke for å kjefte på henne altså - men fordi jeg er opptatt av forskning - og ingen kan fortelle meg hvor mange flere dager jenta mi sansynligvis kommer til å være syk, hvor mye større sjans det er for at hun får allergi ol. Alle sier bare at amming er bedre. Hvor mye bedre er det snakk om? Skulle gjerne hatt epost-adressa hennes for å gjøre en høflig henvendelse, så jeg kan få litt bedre innsikt i bakgrunnsmatrialet for ammepropagandaen. Forøvrig så høres det ut som om du er kjempeflink og står på for amminga, og det er bra! Jeg mistet helt troen på at jeg kunne få det til, det hadde kanskje vært anderledes om jeg ikke hadde mått gitt flaske helt fra starten (6. dag). Jeg turte aldri stole på at jeg kunne få til å mette henne med puppen, selv om jeg ammet og ammet i månedsvis, og ga flaske etter at hun hadde fått pupp. Lykke til! K
Lillepusen-78 Skrevet 29. november 2008 #12 Skrevet 29. november 2008 Før jeg fikk barn trodde jeg at man enten "kunne eller ikke kunne" amme. Nå (gutten min er 9 uker) skjønner jeg at det er myyyyye i mellom der, ikke minst mange problemstillinger, mye vondt, mange bekymringer, men også mye glede. Jeg sliter med melkeganger som stadig tetter seg, og blir dritstresset av det.... Føler at det ødelegger mye av kosen, og jeg kommer til å slutte å amme dersom jeg fortsetter å ha det støtt pg stadig. Men så kjenner man jo på alle forventingene, både fra en selv og andre, og så er det ikke så lett likevel.... Jeg mener uansett at når ammingen skaper så mye bekymring og smerte at det ødelegger denne første tiden med den lille, så bør man bare stoppe, og alle bør få ta et slikt valg for seg selv uten at andre skal være kritiske. Når det gjelder den brystvorten din.... Jeg hadde en sprekk som ikke ville gro. Sykehuset tok prøve for å se om det var gule stafylokokker. Det var det ikke. Legen min anbefalte Brulidine-salve (reseptfri) etter hver amming + rense først med pyrisept. For meg hjalp dette veldig, og det i løpet av 1-2 dager. Kanskje verdt et forsøk for deg også?
husmus &2 Skrevet 29. november 2008 #13 Skrevet 29. november 2008 Simplex begynte jeg å bruke etter anbefaling fra Barsel etter at brystvortene mine var blitt for såre til at Purelan hadde noe effekt. Denne er litt tynnere og ikke så fet som Purelan, var veldig effektiv. Gro Nylander møtte jeg på Barsel da hun hjalp meg med ammeteknikken, for å være helt ærlig så var det andre der jeg synes var hyggeligere enn henne, men hun at hun er utrolig kunnskapsrik. Jeg kan snakke om amming og flasking i flere timer, så andre som er like interessert i det som meg, slår jeg gjerne av en lang prat med.
Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #14 Skrevet 29. november 2008 Nå har jeg pinadø skrevet en lang mail til Gro Nylander:) Hun har sikkert ikke tid til å svare, men det gjorde nå godt likevel. Jeg har vært inne på tidsskrift for den norske legeforening (www.tidsskriftet.no) og lest om ammeforskning. Jeg er jo ikke helt objektiv og langt fra noen ekspert på forskningsspråk - men jeg stusser på at de kan være så bombastiske når det også finns undersøkelser som antyder at morsmelkbarn er MER utsatt for astma (New Zealand), og når det gjelder høyere iq (1,5 pkt høyere skåre hos 8-åringer) hos morsmelkbarn har også forskerne medgitt at iqen til mor er mer avgjørende enn om barnet ble ammet. Jeg tror det er marginale forskjeller på helsa til mme-barn og mm-barn, men jeg forstår at det er utrolig viktig at mødre i den 3. verden ammer barna sine.
millie+2klumper Skrevet 29. november 2008 #15 Skrevet 29. november 2008 Hvor gammel er barnet ditt? For det blir lettere og bedre etterhvert om du er tolmodig. Og da er det veldig kos og ikke minst enkelt og amme. jeg ville ikke gitt opp enda om jeg var deg. Alltid myye rot og stress i begynnelsen.. lykke til:)
husmus &2 Skrevet 29. november 2008 #16 Skrevet 29. november 2008 Frøken Freken, jeg prøvde å sende deg en pm, men det funker visst ikke. jaja, det var bare for å bitche litt
LadyBlackJack Skrevet 29. november 2008 #17 Skrevet 29. november 2008 Frøken freken:Har du kanskje lyst å dele den mailen du sendte til nylander med oss her inne? Ble litt nysgjerrig på hva du skrev til henne og event hva hun svarer.
Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #18 Skrevet 29. november 2008 Dere ville nok bli veldig skuffa - for jeg var veldig høflig og saklig. Jeg er ikke ute etter å ta henne, hun kjemper vel sin kamp for amming i beste mening. Jeg tenker vel også at det er bra at noen står på for at mødre som sliter med amming skal få skikkelig veiledning - tror mange flere i vår generasjon ville blitt ammet om mødrene våre fikk bedre hjelp. (Svigermor sier at hun aldri har hatt en dråpe melk, men jeg mistenker at hun kunne fått melk om noen hjalp henne. Hun forstår imidlertid ikke hva jeg styrer og stresser med amming for. Hun ga flaske til mannen min, og på den tiden gikk hun rundt med flaske med ferdiglaget mme i timesvis når hun skulle ut på noe. Det ville jo vakt oppstandelse om vi gjorde det samme nå. Heldigvis vet en mer om hygiene og tilbereding av mme nå enn før, for mannen min hadde visst konstant vondt i magen da han var spebarn.) Jeg er bare ute etter å få skikkelige svar. Jeg syns det er ufint å bombardere oss med informasjon om at det vi gjør kan være skadelig - men ikke si noe om hvor stor sansynlighet det er for at barnet skal få dårligere helse av at vi ikke ammer. Når det er sagt tror jeg også at morsmelk virkelig er det beste - for jeg tror naturen ordner opp selv. Jeg må passe meg så jeg ikke blir helt anti-amming for å veie opp for all ammepropagandaen. Jeg vet ikke hvordan personlige meldinger funker, må jeg ha en profil eller noe? Jeg er bare inne på debattene på dinbaby.com. Forøvrig har jeg også hatt leserinnlegg på trykk i Stavanger Aftenblad om ammetrøbbel, og manglende informasjon om flasking. Fikk mange tilbakemeldinger etterpå fra andre som også har følt behov for å "si fra". En helsesøster sa til meg at det var flott at jeg "hadde komt ut av skapet" - hva enn det skal bety. Visst har jeg skammet meg over å ikke få det til, men jeg har ikke sittet i noe "mme-skap" for det. Å fatte meg i korthet er ikke min sterkeste side:)
Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #19 Skrevet 29. november 2008 Her er en kopi av mailen - mailadressa hennes er [email protected] FIkk autosvar om at hun er lite på kontoret og ikke kan svare på alle henvendelser - men om dere har noe på hjertet er det bare å maile henne, syns jeg. Hun er så profilert at hun må tåle at folk stiller spørsmål med det hun driver med. Hei Du har det sikkert fryktelig travelt, men jeg håper du har tid til å gi meg noen tips vedrørende gode, forståelige artikler om amming vs. morsmelkerstatning. Jeg fødte en nydelig jente for 12 uker siden, og det var en selvfølge for meg at jeg skulle fullamme henne. Jeg er relativt oppegående, utdannet barnevernpedagog og pleier å få til det jeg setter meg fore. Jeg ba flere ganger om at personalet ved Fødeloftet, SUS, skulle hjelpe meg med ammingen. Jeg opplevde ikke å få så god hjelp, noen sa det så fint ut, andre sa hun hadde litt lite av brystet i munnen - de hadde det travelt, og det var alltid forskjellige folk som skulle hjelpe. Etter 2 dager reiste jeg hjem, og da var det ikke kommet noe melk. Ukene som fulgte er de verste jeg har opplevd, inn og ut på ammepoliklinikken, helsestasjon og hos lege. Alle hadde forskjellige svar på hva som var problemet, noen mente det var utdrivningsrefleksen, noen mente jenta var sugeforvirra etter å ha fått flaske, noen mente det var munnen som var for liten, og brystet for stort, andre igjen mente jeg har perfekte bryster for amming, og at jenta sugde fint. Jeg fikk nyttig innsikt i det å være pasient/ klient, og følte meg maktesløs og mislykka. På ammepoliklinikken ble de overraska når hun etter en times amming kun hadde fått i seg 18ml (ble veid før og etter) for de hadde sittet og sett på og mente at alt var i skjønneste orden. En stund pumpet jeg meg, slik at hun fikk to - tre flasker morsmelk til dagen og resten morsmelkerstatning. Etter 8 uker sluttet jeg å pumpe, og sluttet ammeforsøkene. Jeg var helt utslitt. Jeg gjorde ikke annet enn å lese om amming, snakke om amming, gråt mye og følte meg som en elendig mor. Nå går det svært mye bedre - jeg nyter tilværelsen og jenta mi er frisk og fornøyd. Jeg håper å få til amminga hvis jeg får flere barn, men det kommer sikkert til å henge litt over meg i neste svangerskap. Jeg er overbevist om at morsmelk er det beste for spedbarn - men hvor mye bedre er det enn mme? Hvor mye sykere blir mme-barn? Hvor mye større risiko for allergi er det for mme-barn? Dette skulle jeg gjerne vite litt om, så jeg håper du har anledning til å sende meg noen linker, eller henvisninger til artikler som ikke bare slår fast at amming er bedre, men som sier noe om hvor mye bedre det er. Tusen takk! MVH
husmus &2 Skrevet 29. november 2008 #20 Skrevet 29. november 2008 Frøken Freken - Du må nok ha en profil for å få meldinger, mye av det du skriver er det samme jeg går igjennom nå føler jeg, og det var det jeg tenkte jeg skulle dele med deg, i forbindelse med såkalt "profesjonell" hjelp jeg har fått de siste dagene. Jeg synes ikke det egner seg på trykk, rett og slett fordi jeg er nevrotisk for at personen tilfeldigvis skal lese det, men jeg synes det satt en fin strek under hvor langt villig folk er til å gå for å forklare hvorfor jeg ikke klarer å fullamme.
Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #21 Skrevet 29. november 2008 Nå har jeg profil! Har til og med skrevet melding til deg tidligere i dag:) Jeg siterte en helsesøster i mitt leserinnlegg i avisa, og selv om jeg ikke navnga henne må jeg si jeg gruer litt til å møte henne igjen... Forstår godt at du er nevrotisk!
husmus &2 Skrevet 29. november 2008 #22 Skrevet 29. november 2008 Da har jeg svart, og HI skal få tilbake tråden sin
anette&tutta mari :) Skrevet 29. november 2008 #23 Skrevet 29. november 2008 Du er utrolig god til å ordlegge deg:) Legg ut svaret hvis du får da
Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #24 Skrevet 29. november 2008 Snille anette! Skal legge ut svaret hvis jeg får. Og nå skal jeg slutte å legge beslag på denne tråden;)
Gjest Skrevet 29. november 2008 #25 Skrevet 29. november 2008 hei **Babygullz&Vilde Alexandra**! jeg slutta å amme jeg etter 2 uker. deg gjore så vondt at jeg nesten klemte ungen når jeg la henne til. tårene spruta. fikk såre brystvorter, så jeg fikk pumpe av HS til å pumpe meg til såra hadde grodd.. og ji henne med kopp. dette funka bare for meg i 1 uke. da så jeg også at tulla ikke fikk nok mat. så jeg begynte å gi henne mme.. jeg prøvde å legge henne til det brystet som hadde grod. men det gjore like vell døds vondt og jeg svetta så mye at føttene ble våte!!! jeg starta å gi flaske med en gang mme kom inn i bilde. så pumpa jeg meg i 1 uke til men da var jeg faens så lei!! jeg var fengslet i eget hus. kunne ikkke gå noensteder for den manuelle pumpa funket ikke for meg. det resulterte etter vært i brystbettenelse. 39,5 i feber!! jeg følte meg døds syk.. værste jeg noen gang har oplevd siden jeg var jentunge. jeg fikk tabelleter av legen på legevakta til å stoppe melka.pluss sterke antibiotika. men neste uke dro jeg til tannlegen med tulla på opfordring v noen her. og det stemmte det jeg hadde tenkt på.. jenta hadde så stramt tungeband at tunga ikke rakk nok fram til å suge riktig. så ho har sutta på bryst knoppen. :s jeg ble ganske lei meg at dette ikke var opdaget av noen i HS eller på sykehuset tiligere.. da kunne jeg amme enda.. men jeg svaer det rett å slett ikke sor jeg hatet det jeg også. nå har jeg og sussa det mye bedre med flaske. og jeg er litt ego på flaska.. vill gi den slev jeg.. hehe lykke til uansett hva du gjør.. men ta ho til tannlegen først du. hn klipper det hvis han syntes det er for stramt og hun merker det ikke. blir bare litt redd når hun skal bli holdt fast..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå