beggeto Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Nå blir jo snuppa 1 år og trenger ikke tenke på honning, spinat, kumelk og alt det her mer.. Men hun har fortsatt ingen tenner og jeg føler at jeg har lite kunnskap om hva som er farlig med tanke på at det kan settes i halsen o.l. Derfor er jeg veldig pysete i forhold til hva jeg gir henne. Håper noen kan gi meg litt veiledning på dette. Hva slags størrelse og hardhet på ting og mat er skumle? Når kan vi stole på at de sorterer ut det de ikke klarer å tygge/svelge? Noen eksempler på ting jeg er litt redd for: Brødskorper/skalker Banan (hun biter direkte av bananen og tar stoore biter) Gulrotbiter Rosiner Sjokolade (det har hun aldri smakt enda, og har ingen planer om å begynne å gi henne det, men lurer på om det er farlig å gi en nonstop f.eks) Hun kan jo ikke tygge det som er hardt, men kan jeg stole på at hun spytter ut? Eller kan "alt" som er hardt og havne i vrangstrupen?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Det er jo veldig individuelt hva barn klarer å spise, men lurt å prøve seg fram litt forsiktig, og sitt alltid slik at du ser barnet når det spiser, barnet mitt setter ofte ting fast, og da må jeg enten grave det ut igjen eller dunke i ryggen, derfor må jeg være i nærheten! Og ved å se på barnet merker man fort hva de klarer å ikke også! banan er jo stort sett enkelt, jeg holder bananen slik at jeg har kontroll på hvor stor biten blir Gulrot moser jeg, eller koker godt rosiner er null problem tar av skorpa på brødet alt kan vel sette seg i vrangstrupen, men som jeg skrev over her så er det mange barn på den alderen som mestrer store og harde biter uten problem, man må bare finne ut hva barnet mestrer ved å prøve seg fram. Trodde man skulle vente med honning til de var 2år jeg, står ikke det på honningboksen?
MathildeC Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Det er forskjellig hva som står av hva man bør vente med - noen mener honning to år, mens det er ett år på matportalen o.l. Men man kan likevel være måteholden med honning visstnok. På amerikanske nettsider står det at man skal vente med rosiner og nøtter til de er ca 3 år, dette med tanke på kvelning. I Norge er man nok ikke så strenge, men nøtter kan lett settes i halsen, så man kan være veldig forsiktig der. Ellers har jeg hørt mange (inkludert venner) som har satt pølsebiter i halsen, så jeg er alltid forsiktig med pølse (hun har kun hatt det tre ganger da, 16 mnd, jeg er litt imot pølse generelt, he he). Jenta mi er 16 mnd og hadde kun en tann frem til...nå har jeg glemt det... 14 mnd tror jeg. Nå har hun plutselig 8. Vi oppdaget at hun var umåtelig flink med å tygge med gommene, og taklet brødskorper, litt harde grønnsaker, druer og alt mulig. Så vi sluttet å være engstelige. Hun også tar store biter av bananen, prøver å gi henne litt av gangen så det ikke går over styr. Det som har skjedd noen ganger uansett, er at hun stapper munnen så full at det kommer ut igjen... f.eks med erter her en dag (ikke særlig delikat kan man si). Prøv dere litt frem, kan hende dere blir overrasket! Ett år er forresten en fin tid å begynne å la ham/henne mate seg selv. Vi begynte tidlig med det og nå spiser hun "alt" selv, med skje eller gaffel.
line_n & sara Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 rosiner bør vell unngås med tanke på muggsopper (eller tar jeg heelt feil?) uansett, de sier at man skal vente til barnet er 3 år.
Krøllefrøken Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 skal man ikke gi rosiner før 3 år? hvor har du hørt det? .... jeg har en sønn på 15 mnd, han har da fått rosiner.. er det ikke bra altså?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Det er snakk om å ikke gi rosiner i hytt og pine. 30 gram per uke er veiledende mengde. Litt her og der er ikke farlig. Honning kan gies fra 1 år av. Det er satt pga frykt for spedbarnsboutolisme.
Raych Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 I prinsippet kan jo all mat sette seg fast i halsen. Nå har jeg også hørt at vaffel er en av de tingene man skal være veldig forsiktig med til små barn under 3 barn, da blir det vel det samme med pannekaker. Er ikke helt sikker på hvorfor, men det har vel noe med konsistensen å gjøre. Popcorn skal ikke barn under 3 år ha på grunn av at maisskallene kan blokkere luftveiene hvis de får dem i halsen. Utrolig hva de klarer å tygge med gummene også disse små Jentene våre har alltid fått skorpe etc før de har fått tenner. Tygger det i seg som bare det.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 vel..her for lillebror spise alt nå,er 19mnd,og da han var 1år drakk han ku melk og spiste det vi spiste. ser ikke noe grunn til at han ikke skal få det vi spiser,han hater unasett middag så er lite å få i han av den slags,men brød elsker han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå