Gå til innhold

Sikring i bil - noen som vet..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min mener at dersom man blir påkjørt bakfra, som ofte kan skje i byer, så er det bedre at barnet sitter forovervent - at nakken og rygg da får mindre påkjenning enn å sitte bakovervent. (?) Jeg er veldig skeptisk til påstanden etter å ha lest anbefalingene fra Trygg trafikk.

Er det noen som har hørt om det?

Skrevet

Jeg har spurt en representant for trygg trafikk om dette, og svaret var at det er likevel tryggest å sitte bakovervendt. Nakken får en sleng uansett. Minst belastning på nakke og rygg er ved bakovervendt plassering i bil.

Jeg har forresten vært med i kollisjon bakfra, og skal love deg at man får en kraftig sleng med nakken da også.

Skrevet

Ved ein kollisjon bakfrå er det tryggare å sitte framovervendt. MEN ein kollisjon frammefrå er som regel enormt mykje kraftigare enn ein kollisjon bakfrå, og gir mykje større skade. F.eks. front mot front der begge kjører i 60 km/t = 120km/t belastning. Kollisjon bakfrå der du kjører i 60 og den bak i 80 gir 20 km/t belastning.

Så sjølv om det er fleire kollisjonar bakfrå enn frammefrå er det generelt sett mykje mindre krefter i bakfrå-kollisjonane, og dei gir mindre skader.

Det er anbefalt å ha ungane bakovervendt så lenge som mulig fordi det er i frontkollisjonane dei største skadene skjer, sjølv om det er sjeldnare enn kollisjon bakfrå.

Fysj, dette var kronglete forklart, er det lov å skylde på utruleg lite søvn dei siste nettene?

Skrevet

Takk for svar! Selvom gutten min antagelig vil like å sitte forovervent, vil jeg heller tenke på hans sikkerhet.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...