Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Mannen min mener at dersom man blir påkjørt bakfra, som ofte kan skje i byer, så er det bedre at barnet sitter forovervent - at nakken og rygg da får mindre påkjenning enn å sitte bakovervent. (?) Jeg er veldig skeptisk til påstanden etter å ha lest anbefalingene fra Trygg trafikk. Er det noen som har hørt om det?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Jeg har spurt en representant for trygg trafikk om dette, og svaret var at det er likevel tryggest å sitte bakovervendt. Nakken får en sleng uansett. Minst belastning på nakke og rygg er ved bakovervendt plassering i bil. Jeg har forresten vært med i kollisjon bakfra, og skal love deg at man får en kraftig sleng med nakken da også.
Ranveig R Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Ved ein kollisjon bakfrå er det tryggare å sitte framovervendt. MEN ein kollisjon frammefrå er som regel enormt mykje kraftigare enn ein kollisjon bakfrå, og gir mykje større skade. F.eks. front mot front der begge kjører i 60 km/t = 120km/t belastning. Kollisjon bakfrå der du kjører i 60 og den bak i 80 gir 20 km/t belastning. Så sjølv om det er fleire kollisjonar bakfrå enn frammefrå er det generelt sett mykje mindre krefter i bakfrå-kollisjonane, og dei gir mindre skader. Det er anbefalt å ha ungane bakovervendt så lenge som mulig fordi det er i frontkollisjonane dei største skadene skjer, sjølv om det er sjeldnare enn kollisjon bakfrå. Fysj, dette var kronglete forklart, er det lov å skylde på utruleg lite søvn dei siste nettene?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Takk for svar! Selvom gutten min antagelig vil like å sitte forovervent, vil jeg heller tenke på hans sikkerhet. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå