Gå til innhold

Lege kontra jordmor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her går jeg til kontroll en gang i mnd'en og da er det annenhver gang til lege og jordmor. Synes egentlig kontrollen hos jordmor er best fordi hun har så mye bedre tid:)

Hvor ofte skal du gå til jordmor da? hvis du går til henne ofte så er det nok ikke behov for flere enn de to kontrollene hos legen. For legen og jordmor sjekker jo det samme.

har tenkt litt på jordmor jeg også. jeg går til månedlige kontroller hos legen min, men han er på en måte litt overfladisk. han er veldig profesjonell, men han blir litt kald å prate med. kunne godt tentk meg å få pratet litt også, men det føles så unaturlig å prate med han. tenkte jeg skulle se om jeg fikk komme til jordmor etter neste kontroll. legen min sa på første kontroll at når vi ville se jordmor var opp til oss og hva vi følte vi hadde behov for

Jeg gikk til legen en gang og så jordmor nå nettopp. Jordmora mente at jeg ikke behøvde å til legen mer, men kunne bare komme til henne. Så nå skal jeg bare på UL før jeg skal til henne i februar. Hun mente at så lenge jeg var frisk og fin, så var det ingen grunn til å gå til legen. Føler at jordmor har mye bedre tid til å prate og er mer personlig. Hvis jeg føler noe er galt så skal jeg ringe lege, akkurat slik som jeg hadde gjort ellers hvis jeg følte noe var galt. Logisk egentlig :)

Jeg har også en kombinasjon av lege og jordmor, går på ordinære (men sjeldne?) kontroller hos jordmor, også følger legen opp innimellom disse. Det er mest pga at jeg har en løpende sykemelding som må oppdateres, men jeg syns legen er litt mer....hva skal jeg si....avslappa! I hvertfall i forhold til kosthold og slik. Jordmora hørtes ut som om alle gravide må gå på sukkerfrie Fedon-dietter. Det blir litt overkill. Legen sa: Spis sunt og få i deg nok grønnsaker. Fornuftig fyr.

Dette er mitt andre svangerskap og denne gangen vil jeg ta ALLE kontrollene hos Jordmor.

Jordmor er bedre kvalifisert enn hva en allmennpraktiserende lege har og har dessuten fått legen min i vrangstrupen etter at han slengte ut av seg:

"dør ungen så dør ungen, lever den så lever den.. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med alikevel"

Greit nok at det er sant, men for en måte å si det på til stakkars lille hormonelle og følsomme meg..

Og som jeg så at noen andre hadde skrevet, jordmor har bedre tid og lege er ofte ikke like engasjert som en jordmor kanskje er. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...