Gå til innhold

er jenta mi veldig tidlig ute???

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei jente på 20mnd.

hun har vært ganske tidlig ute med alt egentlig, hun gikk som en kløpper da hun var 10 mnd fks.

nå, snakker hun som bare det!

hun sier liksom ting som dette:

tusen takk for middagen,

brette klær,

vaske gulv,

skive med skinkepålegg og agurk,

gå tur i vogna,

hente ved,

ja.. hun sier sånne ting som dette.

hun sier jo mye annet også.

hun har sånn spisematte med bilde av disneyprinsessene på, og hun peker på dem å sier rett navn og sånn! ariel, tornerose, askepott, jasmin og alle de..

hun synger tilogmed teletubbiesangen!

hun elsker å se på tv!

hun vet også hva hun ser på. hun sier og peker på mikke mus, visst det er mikke mus som er på, og det samme med ole brum (hun sier også hva de andre vennene til ole brum heter, og peker på dem), hun sier også lazytown og handy manny..

er det bare jeg som synes hun er fryktelig tidlig ute, eller er det andre som også har så "voksne" unger under 2 år??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho er tidleg ja.

Kjempemoro å følge med på språkutvikling :o) Eldste vår var og tidleg, og imponerte helsesøster på 2-årskontrollen med å fortelle at "eg kan klatre opp på seilebanen". No er han 3 og snakkar lange, innvikla setningar og rettar på grammatikken når han hører den blir feil. Til samanlikning har han ein kamerat i åpen bhg som er knapt 2 mnd yngre, han snakkar han og, men det er "rotete" og uklart, ein må konsentrere seg skikkeleg for å forstå kva han meiner.

Det er stort normalområde, og kjempegøy å følge med (og moro å samanlikne, lilletuppa på snart 13 mnd er utruleg mykje treigare enn storebror ;-p)

Det som eg synest var/er greiast med at eldste snakka reint tidleg var å sleppe frustrasjonen over at han ikkje klarte å uttrykke seg, som eg har sett mykje til hos eit par på same alder med dårleg utvikla språk.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikkedet er spesielt tidlig.Tror ikke det er noe unormalt å kunne såpass i den alderen.. min er 22 mnd, og kan masse slikt som du nevner.. og når jeg ser på barna(jevngamle barn) til venninnene mine så kan de det også..

Skrevet

Jenta mi som fyller to i januar, kan også en del av det samme som du beskriver, HI. Vi får stadig høre at hun er tidlig ute (både fra dama som vi går til på spebarnsteamet på BUP og fra svigermor, som har jobbet på helsestasjon i mange år), og jeg ser det også i forhold til jevnaldrende i barnehagen og i barselgruppa også.

Snuppa her sier for eks: Jeg klarer det selv, jeg. Mamma hjelpe meg? (Mamma veppe meg?). Jeg skal til mormor (jeg salle momor), Jeg vil ikke kjøre bil. Vi gå og spise frokost (vi gå pise sokoss). Takk for maten. Jeg vil ha leverpostei (leffpæi) osv..... Hun snakker masse og hun snakker også nokså riktig. Samtidig har hun i det siste begynt å få dreisen på å bøye ordene; "se, mamma, en bil. Der er alle bilene!" Noen ganger ser hun et bilde av for eks to katter, og da kan hun si "se, to kattepuser". Her om dagen spurte jeg om hun ville ha mat, og da svarte hun: "Neeeeeei, har jo spist" (hajo pisst). Det tror jeg også er ganske tidlig; å bøye i tid...

Det virker som om HI sitt barn og mitt barn er nokså tidlige, og at de kan noenlunde de samme tingene. Snuppa her er 22 mnd og hun har gått siden hun var 11 mnd. Hun har også vært tidlig ute med det aller meste, unntatt tenner, der har hun muligens ligget litt "etter skjema", men har tatt det igjen sånn passe nå. :o)

Jeg opplever det ofte som vanskelig med at hun er tidlig ute med "alt". Hvis jeg snakker om jenta mi sin utvikling til noen i barselgruppa, kan jeg få kommentarer som " jaja, vi andre kan vente i noen mnd til, vi", og det virker som om de tror at jeg skryter... Jeg vil også snakke om utviklinga til jenta mi, selv om hun er langt foran de andre. Det er like gøy for oss å se ting hun lærer, selv om det er "for tidlig"; det er ikke meninga mi å skryte, verken her eller til de som jeg snakker med!!! :-s

Skrevet

Tror det er ganske normalt jeg.

Jenta mi fyller også 2 i januar,og snakker ganske bra. Litt problemer med r av og til,sier feks pjim.(Prim) Men brus,det kan hun si ja :) Har ikke hørt noe på helsestasjonen om at hun er tidlig ute.

Hun har også vært tidlig ute med å gå,slutte med bleie, osv, men tenner var hun sent ute med.

Skrevet

tidlig ute med det meste skriver anonym litt over her.. men det er ikke spesielt tidlig å gå når en er 11 mnd da.. det er helt normalt.. ;)

Mini her gikk når han var NI mnd.. DET er tidlig. Men tror det språk greiene er helt normalt i den alderen;) Ellers er alle ungene til vennene våres tog gullet vårt idlig ute da;)

Skrevet

vil ikke påstå at hun er tidlig ute.

da er lillebror her enda tidligere ute da,han gikk da han var 9mnd,prater masse,forstår utrolig godt hva vi sier,selv i lange setninger,kler på seg selv,går på do og han er bare 19mnd.

men har aldri sett på han som om han var tidlig ute,et normalt barn!

skjønner heller ikke hvorfor det er så "populært" at barna skal være så tidlig ute,enn hvis de ikke går før det er 1,5år..helt normalt det også faktisk!!

Skrevet

Det er tidlig å gå før en er året... det er veldig tidlig å gå når en er ni mnd. Gjennomsnittet for å gå er 14 mnd for jenter og 15 for gutter mener jeg å ha hørt, så da er 11 tidlig :-)

Når det gjelder HI så er jenta mi omtrent like langt. Hun er litt tidligere ute enn de andre i barnehagen, men ikke veldig tidlig. Har ikke nødvendigvis bedre forståelse enn de uten språk...

Skrevet

Hva er det dere gjør siden barna deres er så tidlig ute ?

Min er tidlig ute motorisk - hører det fra barnehagen også.

Han begynte å prøve seg på skritt da han var 7 mnd og gikk/sprang da han var 9mnd. Han er den mest atletiske og er kjapp med å lære seg selv nye ting.

Men språkmessig er han etter skjema - han sier 2 ords setninger, men det er ikke rent og bruker mest lyder og peker masse. Han forstår alt vi sier til ham og kan peke eller gjøre alt vi sier.

Han lærer seg også engelsk samtidig og forstår alt på det språket også - så jeg regner med at han er sent ute litt pga. det.

Men han driver å krøller tungen og lager de rareste lydene for tiden - så jeg tror at når han først snakker så vil han si hele og rene setninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...