Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 har flyttet en del i mitt unge liv, så har liksom aldri fått kommet til bunns med plagene mine hos legene mine, har vert så mye galt med meg, og har aldri funnet en sammenheng, eller fulgt "tråden" hele veien. Den legen jeg har nå, tror jeg er ganske dyktig, men føler jeg må komme med forslag til diagnoser selv. Altså, tar det fra begynnelsen av. (for det første ble jeg operert 11 ganger i ørene pga mye ørebetennelse, fra jeg var to år gammel til jeg var ti år- smerte smerte, og antibiotikakur etter antibiotikakur) men, de diffuse smertene mine begynte i 12 års alderen, jeg var ekstremt mye plaget med hodepine, legene fant ikke ut hva det var, men hos fysioterapaut fant hun en hel haug med muskelknuter i nakken min, de var store som klinkekuler, og veldig smertefulle. gikk til behandling i ca et år, hvor hun knadde på knutene. Så kom knesmertene, var også i 12-13 års alderen, de var kjempe vonde, og jeg måtte slutte med yndlingssporten min, til tider klarte jeg ikke å reise meg opp fra siittende stilling til stående, det dunket av smerte i knærne, av og til døgnet rundt. Jeg spillte aktivt et musikkinstrument, men måtte også slutte med dette (var min store glede og hobby- var talentfull også) pga muskelsmerter i øvre rygg, som gav meg spenninger oppover nakken og i hodet. Dette gjorde ogaå skolearbeidet vanskelig, og som den pliktoppfyllende og "flittige" eleven jeg alltid hadde vert, var det uforståelig for alle rundt meg at karakterene og skole innsatsen ble dårligere på slutten av ungdomskolen. knesmertene forverret seg, og da jeg var ca 20 år, fikk jeg kikkhullsoperasjon etter å ha vert sykemeldt i nesten ett år pga ekstreme smerter, klarte ingenting, klarte ikke sette meg på do engang, og måtte bruke armene til å løfte meg opp og ned i sittestilling, og fikk smerter i armene også. Fikk min første store depresjon som følge av å gå rundt å ha" det jævlig" jeg følte meg som en kjøttklump med armer og ben som bare hang der og gjorde vondt. Husker jeg "fantaserte" om å amputere føttene for å slippe smertene. Ble heller ikke møtt skikkelig av legene, jeg var jo så ung, så disse diffuse smertene var nok bare syting. det faktum at jeg var så ung bidrog også til at jeg ble deprimert, for jeg ble livredd for fremtiden, med en kropp som en 90 åring, hvordan skulle livet mitt bli? de fant ingenting galt på oprasjonen, annet enn at kneskålen "lå i feil spor" og gnisset og gav meg betennelse i leddet. fikk fysioterapi på sykehuset for å trene opp kneet. Men så ble jeg gravid med første mann og videre oppfølging av kneet ble avblåst (var til kontroll hos kirurgen for å snakke om videre operasjoner, men timen ble kort da jeg sa jeg var blitt gravid) fikk selvsagt bekkenløsning som ble verre etter fødselen. ca to år etter fødselen hadde jeg min første smertefrie periode siden barndommen. Jeg blomstret, og har aldri hatt det så godt i hele mitt liv. Jeg var også på det tynneste jeg har vert i mitt voksne liv, og har opplevd at dersom jeg blir mindre enn 65 kg, eller 65(den har vert som en magisk grense- de få gangene jeg har vert under det da vertfall- er ca 175cm) var i mitt livs beste form! men etter ett år som smertefri, ble jeg gravid igjen, og det sa pang med en gang, hatt enorme smerter i rygg og bekken siden dengang, og har vert som en ekstremt gamling.. med akutte lumbagoer som har krevd opptil 10 knekk hos kiropraktor før jeg kunne stå oppreist, ikke en eneste god natt søvn siden dengang pga smerter i alle muskler og ledd (er to og et halvt år siden jeg bloe gravid med nr to) smertene jeg har nå, er: -knær, mer eller mindre kroniske knesmerter, klarer ikke bruke knærne til å bøye meg for å avlaste ryggen som alle behandlere anbefaler meg, de verker gjevnt og trutt, verre andre dager, bedre andre dager, føler været har noe å si, og eller mens syklusser, har bare registrert at smertene går i bølgedaler (gjelder alle smertene jeg opplever) -bekken, et smertehelvete, verken mer eller mindre, verker konstant i begge bekkenleddene bak, hele skinka er et ømt punkt, kjenner av og til at jeg blir "prikkete" i huden og dovner bort -hoften (huff!!! hoften!!!) har ikke kunnet ligge på venstre side og sovet, ikke en eneste gang på over to år nå, kan ikke hvile i den stillingen heller, klarer å ligge sånn maks ett minutt, da er det helt uutholdelig. -korsryggen, hatt gjentatte lumbagoer som må knekkes opp hos kiropraktor, med påfølgende sykemeldinger, blir helt invalid når det slår til, kan ikke stå oppreist i ryggen, kan knapt stå på beina lenge nok til å ta en dusj, Hele mennesket meg føles ubrukelig da jeg ikke kan delta i den daglige omsorgen med barna, som bading, påkledning, legging, matlaging osv, jeg ligger bare som et slakt og er tilgjengelig så de kan komme bort til meg å prate. -udefinerbare smerter i en arm, muskelsmerter, kjennes ut som jeg får senebetennelse men kan gå over av seg selv etter en dag eller to. -dovner vekk i fingre og hender, de "sovner" uten at de har grunn til det de to siste punktene har fått meg til å tenke på carpal tunnel syndrom, men har ikke tatt det opp med lege enda, -magen, føler aldri jeg har normal mage, endten er det stopp eller er det fart. -immunforsvare suger, i løpet av ett år hadde jeg 6 infeksjoner som krevde antibiotika, foruten flere virusinfeksjoner, m.a.o aldri frisk, gjorde at jeg ble totalt energiløs og kom aldri ovenpå da jeg fikk gjentatte lumbagoer i samme tidsrom og var senge liggende pga det også Alt dette etter fødselen av nr to fikk fødselsdepresjon også og slet i lang tid med det. Følte en enorm bedring da jeg begynte å trene systematisk og ble i bedre form, gikk ned noen kg (var nå overvektig) og psyken ble også bedre. Hva tror dere? Jeg foreslo stoffskifte probblemer hos legen og fikk testet dette, slo ikke ut på prøvene, og følte da at legen "mente jeg var frisk" da han ikke tok tak i å fortsette utredningen skal jeg foreslå fibromyalgi? har forstått at det ikke kan påvises på blodprøve, hva gjør man da? vær så vær så snill og kom med innspill, endten dere har erfaring med fibromyalgi, eller synes alle problemene mine kan minne om noe annet. Orker ikke dette mere nå, vil ha en diagnose så jeg kan få hjelp, slik at jeg kan fungere og være den aktive mammaen jeg ønsker å være for mine barn!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Tror trygt du kan foreslå fm, ja. Du har akkurat de samme plagene som meg og jeg har diagnosen. Det som er dritt er at det ikke er mye man får gjort med det og ikke er det alle som tror på det : (
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 For å fastslå fm, må du gjennom noen tester. Testing av triggerpunkter, (hvor mange smertepunkter du har ), sykehistorie osv.
lana<3 Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Her var det mye å ta tak i. Jeg selv har fibromyalgi og etter tusen tester så er det det jeg har. Hadde positiv revmatoid faktor denne gang på testene men siden røntgen er fint og jeg ikke har hevelser er det denne diagnosen jeg har for nå. Jeg er også hypermobil i leddene mine og det gjør at de sklir og gnisser mot hverandre som selvfølgelig blir et kjempeproblem når jeg er gravid. Utenom det så er ryggen litt skjev så det ene bekkenleddet glipper på den siden. Har også funnet et par småting på mr som forklarer mine nedre smerter i korsryggen. Det jeg lurer på: Har legen tatt alle prøvene for revmatisme? Har du Diabetes? Hvis du er overvektig og har diabetes øker sjansen for å få fm. Det du beskriver kan også ligne på Bekhterevs og da er det greit å få tatt en gen prøve for å se at du ikke er i risikosonen. Har legen sendt deg til røntgen og mr for å se om det er noen forandringer i ryggen? Går du på noen medisiner? Akupunktur kan hjelpe på de såre musklene dine ellers så gjør du jo alt riktig angående trening og kiropraktor ser jeg du også går til.. Sikkert veldig rotete dette men håper du fikk noen forslag som du kan komme med til legen. Det er trist når du må komme med forslag til diagnoser virkelig... En annen ting når det gjelder depresjonen din: Har du testet Hb, ferritin, folat nivå i blodet? Lave nivåer av dette kan også utløse en fysiologisk depresjon. Stor klem fra
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Jeg har hatt og har ganske lik sykdomshistorie som deg, men jeg er fryktelig stiv i korsrygg og mellom skudre, jeg er nå under utredning for bektherev og evt annen reumatisk sykdom. Har tatt blodprøver på vevstypen HLA-B27, noe jeg har. Har legen din vært inne på tanken om reumtiske sydommer?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 tusen takk for svar dere begge to:) men hva mener du med at noen ikke tror på det? mener du noen leger? huff, legen min er skikkelig old school føler jeg. Tok forresten en "revmatisk blodprøve" var også negativ, tok noen prøver for giftstoffer eller hva det var, alt var negativt, han tok flere tester enn det da, og blodprøvedamen spurte om jeg hadde mye smerter i kroppen, siden de prøvene jeg tok var sånn "standard" for slike plager. Men, som sagt, prøvene viste jo at jeg var "frisk" Når du fikk diagnosen, var det noenganger snakk om andre diagnoser også? med lignende sykdomsbilde? bruker du akkupunktur og massasje eller andre former for lindrende behandlinger? igjen, tusen takk for svar..
lana<3 Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Hmmm...som ei over her sier at det er ikke mye man får gjort med det. Det mener jeg er feil. Man kan gjøre mye og mange blir tilogmed friskmeldt etter mnd og år. For noen forblir dette en kronisk sykdom livet ut, mens noen blir symptomfri. Men det gjelder ikke for alle og absolutt ikke for de som bare godtar diagnosen og setter seg ned i en stol og syns synd på seg selv. For å bli bedre hjelper det først å få diagnosen, så lære alt man kan om sykdommen og så gå gjennom listen over behandlingsmetoder for å se om noe hjelper på akkurat deg!! Har ei venninne som har samme diagnose som meg og det eneste hun gjør er å sitte inne, ha masse vondt og hive innpå med masse smertestillende mens hun følger med på Glamour på tv-en.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 åh, tusen takk for et fyldig svar lailaelin! -hm, jeg er overvektig, (90kg)og nå gravid (ca 4 mnd på vei) (ikke aller gunstigst for kroppen, jeg vet) -jeg har også hypermobile ledd, det har flere fysioterapauter uavhengig av hverandre fortalt meg at jeg har. -hb min er 14 nå i svangerskapet (altså ganske høyt)- hvis jeg tar rett, er det blodprosenten? hva er fysilogisk depresjon forresten? -jeg går ikke på medisiner - tok røntgen av ryggen i tenårene, da de prøvde å finne ut av muskelknutene, ble påvist en bitteliten skjevhet i ryggen, var snakk om 5 mm eller noe. Alle var "enig" i at det var så lite at man ikke skulle bry seg om det. - diabetes har jeg aldri sjekket meg for, hvordan merker man om man har det? -kiropraktoren og legen også snakket om mr av ryggen, men siden jeg ble gravid nå da er det utsatt. Men tror legen mente jeg kunne ta mr etter fulgåtte tre mnd, må ta kontakt og spørre han igjen -har overvekt av smerter på venstre side aktisk, i bekken også -fått påvist plattfot, ekstremt mye på venstre foten (venstre går igjen) og det har vert ymtet innpå at pga den foten forgreiner smertene seg i kroppen oppover hele systemet -bekhterevs? (eller hva det het) har jeg aldri hørt om.. genfel? må ta det opp med han det også tuuuusen takk for mange gode forslag! du er jo gravid du også sier du, gjør legen/du noe spesielt nå for å ta hensyn til kroppen/sykdommen din nå? hva med fødsel og å gå over tiden f.eks... hva benytter du deg av behandling? er du sykemeldt? jeg ble aktivt sykemeldt av legen min i går, og frem til nyttår
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 HLA-B27.. ? hva innebærer det? jeg prøvde meg på å få vite spesifikk HVA det tok prøver av da jeg tok de blodprøvene, det var da blodprøvedamen sa at det var generelle prøver og spurte om jeg hadde mye vondt. grunnen til at jeg spurte var jo for å skaffe meg oversikt over hva jeg har blitt testet for og hva jeg ikke har blitt testet for. Skulle gjerne visst om jeg hadde blitt testet for HLA-B27. vevstype? er det noe revmatiske greier eller? tusen takk for svar forresten anonym 12.44
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #12 Skrevet 28. november 2008 Det er jeg som er den anonyme over her som mener at det ikke er noe man får gjort. Ble kanskje lagt frem litt feil. Jeg har hatt dette i 9 år og har prøvd alt. Aldri satt meg ned for å "dø", men for meg er det ikke mye å få gjort. Jeg bruker sjeldent smertestillende, er fysisk aktiv og tar vitaminene mine...hehe. En del leger mener at fm er en hypokonder-sykdom. NAV godkjenner nesten ingen søknader om uføretrygd ved diagnosen fm, de mener at denne diagnosen ikke finnes. Noen mener at fm er en psykisk tilstand, dvs at alt ligger i hodet og at det kun er deprimerte mennesker som får dette. Jeg jobber 50 % og har søkt om midlertidig uføretrygd flere ganger, med avslag selvsagt. Har omskolert meg 2 ganger uten hjelp. Har vært innlagt på sykehus flere ganger (rehab.sykehus) og har vært til hundrevis av behandlinger. Nå har NAV ringt meg og bedt meg om å søke uføretrygd. De ser at det ikke er noe som hjelper, så da blir diagnosen godkjent tydeligvis.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #13 Skrevet 28. november 2008 Sjekk denne siden : fibromyalgi.no
Miramor Skrevet 28. november 2008 #14 Skrevet 28. november 2008 Hvis du har HLA B27 så er du disponert for reumatiske sykdommer f.eks. Bechterew. Men man kan har reumaisk sykdom uten at det slår ut på prøver. Det er også andre reumaprøver, men sykdommen skal som regel ha kommet ganske langt eller være veldig aktiv de slår ut. Nå er det ikke lett å påvise fibromylagi på blodprøver heller. En "fordel" med å ha fått stilt en sykdom innen reumatisme er at da får en dekket fysioterapi, behandlingsreiser m.m. Jeg tror ikke fibromyalgidiagnose gir rettigheter vedrørende dekning av utgifter til fysioterapi etc. I hvertfall gjorde det ikke det før, og det er urettferdig synes jeg. Du kan også ha noen form for matintoleranse oppi alt dette her, de som er flinke til å finne ut av slikt er Balderklinikken i Oslo, men det er dyrt. Kosthold har mye å si for å komme inn i god fase. Jeg har artrose i kne, unngår for mye syreholdig mat og svinekjøtt, samt hvete, sukker, salt, gjær.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #15 Skrevet 28. november 2008 12:44 her. Ang vevstypen, så kan jeg ikke svare på hva det vil innebærer, men mange med bektherev har denne vevstypen, men den kan ikke gi diagnose alene, men prøv å google bektherev og vevstype. Mulig du finner noe fornuftig da:-)
lana<3 Skrevet 28. november 2008 #16 Skrevet 28. november 2008 HLA-B27 er en vevstype ja. Ofte kan hypermobile ledd gi samme smerter som fm. Noen kan også være hypermobile uten å ha smerter. Hb-en din er innefor normalen ja og betyr at kroppen er flink til å bruke av jernlageret. Siden du er gravid er det ikke vits å måle ferritin visst for den svinger veldig mye i svangerskapet. Jeg var nettopp gravid, fødte for 2 mnd siden. Fødselen ble satt igang 2 uker før tiden pga. smerter og at fm-en ble så aktiv at fingrene stivnet helt og jeg kunne plutselig ikke gå. Mange som får depresjoner har ofte en fysiologisk depresjon, f.eks hvis man har jernmangel og folatmangel kan man få en fysiologisk depresjon og depresjonen gir seg ofte når nivåene er normalisert igjen da. Det som er dumt er at når man kommer til legen og sier man har en depresjon er det mange leger som ikke gidder å se om det kan skyldes vitamin og mineral mangel. Fibromyalgi er en av de immunologiske sykdommene og både fm og de andre sykdommene kan gi depresjon, spesielt når betennelsereaksjonene i kroppen styrer som verst. Google fysiologisk depresjon så ser du hva det står. Mr skal ikke være no problem å ta mens man er gravid, men røntgen er det man skal passe seg for. Egentlig skulle det ikke være no problem å ta mr nå heller, men de 3 første mnd er jo fosteret så sårt og ømtålig at for å være på den sikreste siden venter man til man er over 12 uker gravid. Jeg er også ganske sikker på at siden du er plattfot så er ryggen din litt skjev og det igjen lager et skjevt bekken. Når du i tillegg er hypermobil så sier det seg selv at da vil bekkenet krangle ekstra mye i svangerskapet på den siden overvekten av smertene er. Bekhterevs er en av de revmatiske sykdommene og hvis du har positiv HLA-B27 er du mer disponert for å få Bekhterevs enn ellers. Har du samer i slekten din? Den største forekomsten i verden av Bekhterevs finnes hos samene faktisk. http://www.stolav.no/StOlav/Virksomhet/Behandling/Ortopedi+og+revmatologi/Enheter/Revmatologi/Pasientinformasjon/sykdommer_tilstander/Bekhterevs_sykdom.htm Jeg var sykemeldt hele svangerskapet pga. smerter og ekstrem svangerskapskvalme. Jeg gikk og fikk akupunktur hele svangerskapet, det hjalp enormt mye faktisk. Ahhh en siste ting: Hvis du har over 25 i BMI sjekker de automatisk om du har sv.skapsdiabetes, men tror ikke de sjekker det før uke 28. Sv.diabetes trenger ikke ha noen symptomer egentlig men dette kan du også google. Du er i faresonen siden du allerede er overvektig så ville ha bedt legen sjekket for sv.skapsdiabetes også.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #17 Skrevet 28. november 2008 tusen takk så snille dere er som har orket å lese det lange innlegget mitt og som har svart! tusen takk! har lest på nett nå om bekhterew (?vanskelig ord) og begynte å grine (hormonell) da jeg leste hva som sto, fikk helt noia, vil ikke ha sånn.. men alle symptomene går jo igjen i slekta, flere tanter, og min mor og bestemor har slitt med samme plagene som meg, flere utbytninger av ledd osv, smerte smerte smerte rett og slett, og nedsatt funksjonsevne. Nå er jeg redd for at når jeg kommer med disse forslagene til legen, og får nok en gang beskjed om at jeg er "frisk" hva gjør jeg da??? ang "fødsels"depresjonen, fant jeg og min mann fort ut at hver gang jeg ble syk, (infeksjon i kroppen med behov for antibiotikakur) fikk jeg en ny dårlig periode psykisk, jeg ble helt nedbrutt og lei av å ikke være funksjonsfrisk og kunne delta i familielivet, og det sosiale livet. slitsomt. Er sånn enda, er redusert i kroppen hele tiden... men er jo gravid nå da. ja, skal bestille meg en dobbelttime til legen tror jeg, å få røsket opp i alle greiene. tusen takk for svar som sagt flere må gjerne komme med innspill
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #18 Skrevet 28. november 2008 fikk forresten ikke opp linken du la ved lailaelin
Gjest Skrevet 28. november 2008 #19 Skrevet 28. november 2008 For meg spiller kosten en stor rolle. Symptomene ble bedre når jeg fant ut at jeg ikke tåler gluten, melk og soya. Mye av den betente følelsen i musklene ble bedre da. Jeg tar også stor tilskudd av vitaminer, mineraler og oljer da det viste seg at jeg hadde store mangler her. Jeg har også mye mindre låsninger i kroppen når jeg lever på lavkarbokosthold. Så maten er min beste medisin. Mat og moderat trening. Ellers så prøver jeg å unnga smertestillende for FMèn i størst mulig grad. Synes ikke de har noen effekt uansett. Men det stemmer som de sier over her at mange ikke tror dette eksisterer, men at det er psykisk. Jeg har fått høre det så mange ganger, at jeg snakker aldri om sykdommen min til noen. Er kjempelei av å bli bedt om å ta meg sammen så blir du frisk. Det er nok lettere for andre å skjønne at en gipset fot er vond, fordi det kan man se med det blotte øyet. Første legen jeg nevnte det for sa "Fysj!! Fibromyalgi er et fy-fy ord, det må du aldri si igjen". Så han avsluttet jo utredningen ganske effektivt da. Trenger vel ikke si at jeg byttet lege etter det:-)) snakker du med legen om det, vil du forhpentligvis bli videresent til revmatolog. Det er de som stiller eller utelukker diagnosen. Diagnosen stilles ved å utelukke alle liknende sykdommer, ved gjennomgang av sykehistorie. Og til slutt ved å trykke på ømme punkter. Det er 18 slike forhåndsbestemte punkter, og du må ha utslag på minst 11 av dem for at du skal kunne ha FM. Men man får desverre ingen god hjelp for smertene hos legen. Det er det man selv som må ta ansvar for. Det kreves leting og tålmodighet for å finne hva som blir din balansegang. Men å overdrive psykisk og fysisk aktivitetsnivå er aldri lurt. Du må hvile før du egentlig trenger å hvile, og aldri "bruke deg opp". Da tar det veldig lang tid før man kommer ovenpå igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #20 Skrevet 28. november 2008 tusen takk for svaret Myrtel høygravid:) hvordan går det med deg nå som du er gravid?
Gjest Skrevet 28. november 2008 #21 Skrevet 28. november 2008 helt ærlig? Bare ræva. Har hatt sinnsyke smerter i rygg, nakke og armer. sikkert den endrede holdninga som gjør det. og bekkenet tok tidlig kveld. har også vondt i leddene i føttene, så det er vondt å gå på gulvet. Men alt dette er normalt sett bedre hos meg, så det er nok graviditeten som forårsaker forverrelsen. går til kiropraktor 1 gang i uka, og til akupunktur 2 ganger. Så dette blir en dyr unge he he. men men det får stå til. regner med at jeg klarer å komme tilbake til mitt gamle jeg igjen raskere denne gangen, siden jeg nå vet hva som er bra og hva som er dårlig for kroppen min. sist gang tok det 3 år før jeg klarte å fungere sånn høvelig normalt. men da visste jeg ikke om det med kosten. ellers så har jeg vært totalt tappet for energi siden jeg ble gravid. Men det har hjulpet veldig med akupunktur nå på slutten. Idag kjenner jeg faktisk at jeg har masse energi til overs:-))) Noe som egentlig er ganske frustrerende når man har så mye man skulle ha gjort, men må bremse meg pga nakken og bekkenet ellers er morgendagen ødelagt. men sånn alt i alt så har jeg vært sykemeldt hele svangerskapet, og har nok ligget mere i senga enn jeg har vært oppe. Men det blir jo verdt det etterpå da:-))
Gjest Skrevet 28. november 2008 #22 Skrevet 28. november 2008 Hei HI send meg gjerne en melding hvis du lurer på ting. Jeg er mann, 28 år, hos meg begynte det med morbus crohn, etter 1 år og operasjon fikk jeg bechedrews. Jeg er ikje utsatt for dette vevs typen de snakker om. De stilte diagnosen utifra ct og røntgen samt en rekke trigger tester. Uansett, jeg kom til en fantastisk smerteklinikk hvor jeg fikk flere diagnoser som kronisk muskel og skjelett sykdom, ME og oppfyller alle "krav" for FM. FM er som mange sier en diffus diagnose men den finnes men har er ikke resepktert eller antatt som en diagnose hos Nav. Jeg har jo vært maksimal uheldig og fått alt dette drittet når jeg er ung. Men mitt tips til deg er å komme deg til en smerteklinikk, de vet mer om smerter i skjelett og skjelett, muskler osv enn noen andre. Det er spesialisert innen smerte og er spesialister og noen professorer. Der får du korrekte diagnoser og medisinering. Fastleger er trossalt ålmenn leger som skal vite litt om alt. Som du forteller kan du også lide av kronisk muskel og skjelett sykdom etter de du forteller iallfall. Den angriper hele kroppen også i bløtvev. Håpet du får den hjelp du skal ha. Men ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe. Når jeg var syk hadde jeg lyst å snakke med noen som hadde det samme, for å kunne utveksle informasjon med noen som forstår er hjelpsomt og nyttig.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #23 Skrevet 28. november 2008 tusen takk for svar dere flere som har svart:) skal be legen om å sjekke: -diabetes -bectherevs (?? huff må vel lære ordet først) -fibromyalgi -henvisning til mr for bekken og rygg (og be de kjappe seg pga graviditeten) -henvisning til smerteklinikk? -hvorfor er immunforsvaret så dårlig da? (ser for meg han sier det er normalt å være tappet etter og under en graviditet) han sa noe sånnt sist jeg tok opp immunforsvaret, med gjentatte (og alvorlige infeksjoner, vert innlagt på sykehus også pga alvorlig infeksjon det siste året) men skal sies at da han sa at alle prøvene vi tok var negative, sa han noe om at jeg ser deg vel igjen om ikke så lenge? tolket det egentlig dithen at han mente vi måtte fortsette "etterforskningen" men er jo alltid noe som feiler meg, så jeg må til legen for og da har vi ikke anledning til å gå dypere eller ta oss tid til å snakke om ALLE problemene under ett tusen takk for all hjelpen og flere som måtte mene noe må veldig gjerne skrive også, føler meg som en detektiv, er jo bare jeg selv som kan finne ut av dette (eller gi legen hint om hva jeg tror og be han sjekke ut) eller mitt ansvar, kan ikke vente på mirakler lenger, innser at dette ikke er forbigående. Jeg er 26 år nå, og har vel hatt smerter i ca 13-14 år, det er halve livet allerede det, OG vert mye somatisk syk med infeksjoner, mange hvert år. Problemet mitt er jo at livstilen (eller den jeg MÅ ha) passer ikke med helsetilstanden min, tenker på at jeg er småbarnsmor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå