Gå til innhold

brystvorta har RAKNA!! AAAU!

Anbefalte innlegg

Skrevet

og nå vil den jo aldri gro, for hver gang jeg skal amme snuppa med den puppen, så rives d jo opp igjen!! og d er sååå jævli vondt, d river i hele kroppen og kjennes ut som hefitg feber! blir kokvarm.

har smurt og smurt men d nytter ikke...nå har søstra mi kjøpt sånn albueskjell t meg, men vet ikke om d vil hjelpe, brystvortene er jo ikke såre, men har fått en rift som nå er et åpent sår hele tiden...

noen som har opplevd samme?

kan jo ikke la være å amme heller, prøvde å pumpe men er nesten like vondt, d rives opp igjen uansett... får jo melkespreng hvis jeg ikke tømmer dn også..faen...

Skrevet

Hva med å prøve brystskjold til såret har grodd? Da kan jo du amme, men slipper at hun suger direkte på brystvorten. :)

Skrevet

AU, det er kjempevondt, har opplevd det jeg og. Du må prøve å amme henne i en annen stilling, feks. tvillingstilling, slik at ikke tungen hennes er på det området som er revnet. Og så må du passe på at hun gaper skikkelig opp når hun skal ammes, ellers er det fryktelig lett å bli sår igjen. Lykke til!:)

Skrevet

Huff... dette er vondt, jeg husker det med gru.

Jeg prøvde alt, pumpe, ammeskjold og alskens råd i alle vinkler. Veit du hva som faktisk funket? Jeg smurte på honning :-) lufttørket (over natta) etter et par dager var såret grodd.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å amme litt på skakke :-)

Skrevet

Hallo. Jeg fikk sår på brystvortene når jeg ammet. Grunnen til at jeg fikk det var at jenta mi sugde feil. Hun sugde kun på brystvorten og tok ikke det store taket med munnen som babyer skal. Jeg fikk sår, blødde og for hver gang jeg ammet henne bet jeg tennene sammen med tårer i øynene. Det var sinnsykt vondt. Det varte vel en drøy måned, nesten to før hun begynte å suge riktig. Da grodde sårene fort. På slutten hadde jeg en brystvorte som ikke gjorde så vondt som den andre, og da ammet jeg mest med den som ikke gjorde så vondt, noe som igjen endte med brystbettennelse :(:( Nå vet ikke jeg grunnen til dine rifter, men jeg smurte brystvortene hver gang etter amming, noe som ikke hjalp på meg heller. Men som sagt, når jenta mi begynte å suge riktig, grodde alle sårene og ammingen var en drøm :):) Men husk at du MÅ amme selvom det gjør vondt, eller så kan du ende opp med tette melkeganger eller brystbetennelse som heller ikke er godt.

Skrevet

Må også legge til at dersom du ammer mindre på det vonde brystet, er det lett for at det blir mindre melk der. Jeg måtte bare bite tennene sammen, etter et par dager (tror jeg det var) uten belastning på såret (ammet i andre stillinger enn den "vanlige") var det grodd såpass igjen at det ikke gjorde vondt lenger.

Skrevet

Hun suger ikke bare ytterst, d gjorde hun i starten, og da fikk jeg også såre brystvorter, og fikk hjelp til å rette på teknikken. da ble di fine igjen. d som har skjedd her, er at snuppa suger så sinnsykt HARDT, at brystvorten har revnet helt innerst ved "rota"...så har ikke såre brystvorter, men en rift altså.. så uansett om vi bruker brystskjold, så raknes d opp igjen.. har faktisk prøvd d liksom:)

vet ikke hva jeg skal gjøre, nå er d jo bare å bite tenna sammen og kjenne d river som faen, men jeg gruer meg ihjel hver gang vi skal amme på den siden....

Skrevet

Om du teiper rifta og bruker brystskjold da? Eller sånt flytende plaster? Sjekk om det er uheldig for barnet å amme "på plasteret".

Skrevet

Bruk skjold, er nok det eneste som vil funke. Og lufttørk lufttørk lufttørk. Ikke bruk albueskjell da det ikke skal brukes hvis du faktisk har en infeksjon og det høres det ut som du har. Du er nok på god vei til å få brystbetennelse..... Sorry.

Skrevet

Da min ene brystvorte revnet og "hang og slang ved roten" måtte jeg rett og slett la den gro før jeg kunne ligge storebror til igjen. Jeg ammet bare fra 1 bryst i ca 10 dager, mens jeg håndmelket det andre slik at jeg ikke hadde spreng. I tillegg hadde jeg oppsamler på den puppen når jeg ammet fra den andre, sånn at jeg kunne fryse ned ekstramelken jeg fikk.

Å pumpe var fyfy for meg, for vakuumet var med på å dra opp såret igjen. Håndmelking er mye mer skånsomt, etter min erfaring.

Skrevet

D er ikke infeksjon nei, såret er helt rent og fint, svir som faen!

brystbetennelse? trodde man hadde vondt i selve puppen da, og ikke at en rift skulle ha noe med d å gjøre?

får bare prøve å la være å amme på den siden, som du Brooklyn, og håndmelke når d blir spreng..men er redd melkeproduksjonen nedsettes da?

hvor får jeg tak i en oppsamler?

Skrevet

Oppsamler får du på apoteket, de selges i to-pakninger. finnes fra både Chicco og Avent.

Produksjonen gikk littegranne ned, men ved å bruke en slik oppsamler kommer det et lite trykk på området rundt brystvorten, slik at man produserer og lekker melk likevel. Det tok en liten uke etter at jeg hadde begynt å amme igjen frå nygroddepuppen til melken var slik som før i mengde.

Jeg hadde ikke brystbetennelse når dette skjedde. Hadde bare jævlig vondt. jeg håndmelket ikke bare når det var spreng, gjorde det også etter at han hadde spist fra andre puppen, slik at jeg vedlikeholdt produksjonen. Da hadde det først rent fra seg under amming (gjorde det ihvertfall her), så tok jeg ut litt ekstra melk i tillegg. Perfekt måte å samle opp melk til frysen på, om man skal finne positive ting med ødelagt pupp. Evt, hvis minien ikke blir mett av bare en pupp, kan du helle det fra oppsamleren over på flaske og gi det etterpå.

Går så bra så:))

Skrevet

hm..den oppsamleren høres llur ut da:) får komme meg avgårde å kjøpe en i morgen!;)

hm... syns ikke noe om å håndmelke, tar så evig lang tid liksom...

hm,tror ikke jeg har brystebetennelse jeg asså, var bare en som mente d kunne være en begynnelse pga riften.. jeg vet ikke jeg altså, men håper ikek d, for dette er ille nok! jeg gruer meg til å amme med den siden... men nå har jeg unngått d i dag da, og håndmelket, men merker jo at den "ødelagte" er litt fullere enn den andre da...:P

gud jeg gleder meg til d her har grodd asså!!

Skrevet

Det skjedde med meg også. Et rent helvette å amme. Og dette var ikke sånne problemer som det kan være med nyfødte, dette kom når jenta var 5-6 måneder.

Smørte og smørte, lufttørket, smørte brystvorten med morsmelk etter amming osv, andre ammestillinger, skjold, kålblader i bh´n... Osv

Da jeg sa på helsestasjonen at det ikke gav seg tipset de om en salve som heter BRULIDINE. De stusset litt på apoteket at jeg hadde fått denne anbefalt da det var mot sår med infeksjoner, men jeg tenkte at jeg fikk prøve; OG DET HJALP!!! Så det er mitt råd!!!

Smør på på kvelden og sov uten bh så det får godt med luft.

Lykke til.

Skrevet

Hei, jeg svarte i den andre tråden din at du måtte prøve brystskjold, men nå ser jeg joat du har prøvd det.- Har ville kontaktet ammepoliklinikken jeg.. Da får du gode råd og tips..

FØLER MED DEG!!

Og husk at det er ikke noe nederlag om du ikke greier å amme. Mamming er viktigere enn amming :-)

Skrevet

På apoteket har de en øyesalve som heter simplex. Den er bra å bruke på åpne sår på brystvorten. Den gir de ut på barsel. Den funket bra på meg. Og lufttørk hele tiden..

Trøst deg med deg går over, tar bare litt tid...

Skrevet

Prøv kålblad. Hakk det litt opp akkurat der du legger det mot brystvorta. Mine grodde på 2 dager, begynte å merke bedring etter noen timer. Ammet i tvillingstilling slik at jeg avlastet litt samtidig. Med siste barn var jeg sår i flere uker, da brukte jeg diverse salver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...