Gå til innhold

Gravid og øyebetennelse, behandle med kloramfenikol??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er nå på andre runde med øyebetennelse og nå har jeg også fått det.. Ringte legen og spurte om jeg kunne ta samme salven som datteren min, kloramfenikol.

Hun svarte ja, og det har jeg gjort.. Så prater jeg med ei gravid venninne som på det sterkeste hadde blitt frarådet å bruke noen ting og heller ikke dette middelet under graviditet. WHAT?? Er det SÅ farlig? Det står jo på felleskatalogen at det burde kun brukes hvis det er nødvendig, og jeg var jo så tørr og sår i øynene at noe måtte jeg jo bruke, og legen min sa ja uten å mokke... Blir litt skeptisk nå!

Hva svar har dere andre fått, har dere brukt noe mot øyebetennelse? Og i såfall hva?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er som regel en grunn til at det frarådes i pakningsvedlegget...... Men det er alltid slik at de tar alle forhåndregler og fraråder heller enn å ta sjansen på at noe skal skje. Når det står på den måten så har de sett i løpet av studier og bruk at det kan påvirke fosteret, og da vil de ikke ta sjansen på å få skylda for "drap"

Men når det er sagt, så er det alltid en vurdering som det er opptil legen å ta- og da går det gjerne på hvor store plager har du, mot den risikoen som det er å ta medisinen. Slik er det med alle legemidler- virkning vs bivirkning.

Jeg syntes vel kanskje at det var litt kjapt anbefalt å bruke kloramfenikol, men jeg vet jo ikke hva du fortalte legen heller.

Jeg har kommet langt med å behandle meg selv med å skylle masse med saltvann i løpet av dagen, og passet på å ta bort alt gørr, samt vaske hendene ofte, og så har kroppen ordnet opp selv. Har ikke brukt linsene de dagene, og det gav seg nokså fort egentlig.

Er jo og mulig å kjøpe kunstig "tårevæske" som du kan væte øynene med :)

Prøv! God bedring!

Skrevet

La meg først si at jeg er ingen lege, men jeg har god erfaring med både kloramfenikol og øyebetennelse. Dette stoffet inneholder antibiotika, men det er jo lokalt, går ikke over i fordøyelsen, og ikke over i babyen. Det er jo lokalt. Det samme gjelder for øredråper med antibiotika. Det er jo som en salgs salve, bare at du har det i øyet/ øret. Kan ikke begripe at det skulle være farlig. Jeg ville i allefall ikke ha nølt med å bruke det.

Skrevet

Det står jo tross alt "Det er mulig at fosteret eller barn som ammes påvirkes" på pakningsvedlegget så jeg ville ikke tatt sjansen. Mulig jeg er veldig overbeskyttende, men heller det enn å skulle lure på om det var min skyld -hvis- noe skulle vise seg å vøre galt.

Skrevet

er ikke farlig.spesielt ikke når legen sier det er ok! men kanskje øyedråpene er bedre? da trenger du ikke smøre så mye på en måte..

ett godt tips jeg fikk av min lege var å vaske alle lekene 3 ganger i behandlingsperioden til jenta vår (mens hun gikk på kloramfenikol).samt bytte ut alt sengetøy å ta nytt putetrekk to dager på rad til hun ikke er smitterfarlig mer.. de kan nemlig smitte seg selv om de har det på puta eller på lekene/dørhåndtak osv.. det er veeldig smittsomt! er akkurat ferdig med en runde nå..:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...