Prinsen & spiren Skrevet 28. november 2008 #1 Del Skrevet 28. november 2008 Hei. Jeg skal kort prøve og forklare min situasjon. Igår fant jeg ut at jeg var gravid, og jeg har ifølge mens kalkulatoren termin rundt 10 august! Jeg går andre året på høgskolen, og på det studiet har vi alle eksamene i mai neste år! Og vi går ut i sommerferie slutten av mai/første dagene inn i juni. Hvilket passer kjempebra i forhold til min terrmin. Det jeg lurer på . . Jeg har musikk og drama eksamen, hvor begge er praktiske. Drama skal vi blant annet ha en forestilling og i musikk skal være lære bort ulikesanger/danser til barn.... Jeg er jo ganske langt på vei i mai, og vet ikke hvordan kroppen er da. Kan jeg da ta de to eksamenen et år senere? Hvordan blir dette i forhold til penger+lånekassen? For da har jeg jo ikke besått året....?? Jeg skal ta permisjon et år. Noen som vet dette, og kan hjelpe meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139192225-noen-som-kan-hjelpe-meg-ang-eksamenl%C3%A5nekasseh%C3%B8gskole/
Tinkivinki Skrevet 30. november 2008 #2 Del Skrevet 30. november 2008 hvis du ikke kan ta eksamen på grunn av graviditet, så skal det ikke være noe problem å få det utsatt. dette må du se litt an etter jul og når det nærmer seg eksamenstider, og ta hensyn til hvilken form du er i. kan hende du må dokumentere det med et skriv fra lege om at det frarådes, eller at du får en sykemelding. rådgiverne på høgskolen du går på har som oppgave å skal hjelpe seg, så de skal nok fint klare å ordne det praktiske så du kan ta det året etterpå.. det burde ikke påvirke stipend/lån så mye annet enn at du ikke får omgjort lån til stipend enda på grunn av ta du ikke tok eksamen. og så kan du automatisk ha rett til sykestipend i tillegg. kan være en fordel og få ordnet det med svangerskapspermisjon før du tar sommerferie, så det er avklart før det andre tredje skoleåret startet. du går fram på samme måte som med eksamen. er rådgiver på skolen man skal forholde seg til, de informerer om hvordan du skal skrive søknad om svangerskapspermisjon og skal hjelpe deg med å finne ut når det passer for deg og ta permisjon osv. når det kommer til svangerskapsstipend, så er det i utgangspunktet ikke noe problem. det er vel slik at man må ha rett til stipend og lån de siste seks måneder før fødsel, for å ha krav til penger. men der må du nesten lese deg fram til hvor du havner under siden du har sommerferie-oppholdet før termin. er mange unntak, så du havner nok under ett av dem. kan iallfall informere om at man kan i utganspunktet IKKE søke om svangerskapsstipend FØR barnet er født. grunnen er at man må sende med kopi av fødselsattest sammen med søknaden for å dokumentere at man faktisk har ett barn. har du lån fra før av, blir det trekt litt ifra utbetalingene. og har du samboer/er gift så har inntekten hans noe å si hvis den overstiger ca. 22 000 brutto i måneden. tallet må du dobbeltsjekke... du får også utbetalt svangerskapspenger fra barnet var født fram til da søknaden ble godkjent. så første utbetaling er som regels ganske høy. jeg fikk selv utbetalt rundt 30 000 på første utbetaling, så 6500 i måneden i et halvt års tid, så 1700 i enda et halvt års tid. så fikk jeg etterbetalt for sommerferie, ca 12 000. og da hadde jeg 60 000 i lån fra før av. ikke glerm at du har krav på engangsstønad. den ligger på ca 33 000. du kan søke om den fra uke 27 i svangerskapet. det gjør du på nav. samtidig så skal de ordne det slik at fra barnet ditt er født, så får du automatisk barnetrygd hver måned. det ble veldig langt. håper det kan hjelpe deg litt framover med planlegging og alt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139192225-noen-som-kan-hjelpe-meg-ang-eksamenl%C3%A5nekasseh%C3%B8gskole/#findComment-139206542
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå