Gjest Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Ikke greit å være fersk i husmor-gamet Laget kake idag, å som i mange oppskrifter sto det at jeg skulle piske egg og sukker til eggedosis. Da slo det meg at jeg faktisk ikke vet når det er eggedosis. Hvor lenge skal man piske egentlig? (med mixer, ikke for hånd)
soleia Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Hugsar me lærte eit triks på skulekjøkenet. Me løfta opp vispen og skreiv "Ole" med det som rann av vispen. Eggedosisen skulle vere så fast at ein kunne lese heile namnet når ein var ferdig. -Du kan sikkert skrive noko anna om du heller vil det :-) Lykke til!
rosa2008 *Overtid* Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Hvis du visper i plastbolle, kan du dunke forsiktig i siden på bollen. Når du hører en hul lyd, er det eggedosis.
Krissy78 Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Jeg har lært at bollen skal kunne snus på hode uten at det renner ut :-)
Gjest Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Takker for svar Jeg tenkte faktisk på det med å skrive OLE med vispen, men husket ikke at det var med eggedosis eller noe annet. Skjønner nå at jeg nok aldri har laget eggedosis...hehe Gidder ikke piske lenge nok.
Maysan81<3+gutta<3 Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 masse gode forslag over her som jeg signerer... må bare rette på den ene. IKKE snu bollen opp ned for å sjekke om den er ferdig. for det er ikke eggedosis som skal "holde igjen" i bollen, men når man pisker til marengs for eks. Kun eggehvite og sukker. (eggedosis er hele egget og sukker, blir aldri så stivt;)) Good luck:D
Promp Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Hei, signerer innlegget over! Men, jeg har et godt råd for å få den luftigste eggedosisen. Og det er at man pisker eggehviten og sukkeret helt stiv først (slik at man kan snu bollen på hodet), og deretter tilsetter eggeplommen... NAM!!!
Grigri m/3 gutter Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Jeg har sett det skrevet i en oppskrift at det skal piskes i mer enn 5 minutter, så jeg tar alltid tiden. Det er stor forskjell på det jeg trodde var eggedosis før og nå!
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Hehe:) Eggedosisen er ferdig når man kan skive OLE og det ikke forsvnner med en gang.. da er den lett og luftig:) det er pisket eggekvite man skal kunne snu på hodet uten at den skal renne ut av bollen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå