Gå til innhold

3-åring som skjeler, nokon med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen på 3 har begynt å skjele på eine auget. Var til legen med han i går og blei henvist til spesialist/øyelege. Fastlegen snakka om tildekking (lapp) av auget og ev operasjon.

Korleis i all verda vil ein (temmelig sta) 3-åring takle å begynne med lapp? Hjelper det, eller blir det operasjon seinare uansett? Og kva slag operasjon er det i såfall? Laser?

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver igjen i dag og...

Skrevet

Kan desverre ikke svare deg på det, men jeg bare måtte si:

RANVEIG!!!!! lenge siden! hvordan går det? :D

Skrevet

Jeg hadde lapp på øye rundt den alderen der. Om jeg var sta og ikke ville ha den på har jeg ikke peiling på. Men husker godt å ha gått med den. Var nok kanskje litt plagsomt.

Lapp er med på å korigere synet.. Mulig trenger han kun det. Er for å øve opp øyet.

Har selv også hatt en operasjon, ikke laser. Det husker jeg ikke så mye av, men husker verking i dagene etterpå. Synet mitt ble helt 100 % bra etterpå. Så det er jo noe godt som kommer ut av det :)

Lykke til med gutten din!

Skrevet

Min 2,5 åring sjeler/skjeler(?) Var til øyelege og de fant ut han var ganske langsynt.

Og at det var vanlig at små barn var det og kunne rette seg noe. Skal på ny kontroll om ett halvt år.

Når en er langsynt så sjeler en for å konsentrere seg om å fpkusere på det en skal sa legen

Ellers har jeg hatt barn med lapp i barnehagen. Har gått helt fint. De hatt den på frem til lunsj.

Skrevet

Snuppa brukte lapp fra 1,5 år til 3,5 år. Da opererte hun det ene øyet. Det andre øyet opererte vi da hun var 6 år. Så var vi ferdige til skolestart. Gikk veldig greit alt sammen.

Operasjon foregår i full narkose, hvertfall dem vi har hatt.

Har hele veien hatt oppfølging av øyelege og ortopist.

Skrevet

Hei!

Klapp-behandling brukes for å unngå nedsatt syn på det skjelende øye og for å stimulere det skjelende øye.

Når man skjeler vil man bruke det ikke-skjelende øyet mest, og da får ikke det skjelende øye nok stimuli, som kan føre til nedsatt syn, som ikke kan forbedres med briller.

En evt. skjele operasjon vil bli foretatt for å rettstille øynene, da er det de/den ytre øye muskel det er noe galt med som blir rettet opp. En skjeleoperasjon vil ikke bedre et evt. nedsatt syn på det skjelende øye og den vil heller ikke fjerne eller endre et evt. behov for briller.

Skrevet

Takk for svar alle i hopa. Gruer meg til å ta kampen med lapp, men det er nok bedre enn alternativet.

Viss andre her har erfaring med å begynne med lapp ved 3-3,5 år, så kom igjen og del :o)

Skrevet

Heyheeyyy! Deg var det lenge sidan eg hadde sett ja :o) Korleis går det med tuppelura? Og deg? Såg på bilder her hin dagen, frå vi var hos Maria og dei tre småknøtta låg på golvet og tok leiker frå kvarandre :o)

Eg tenkte faktisk på deg før i dag, eg leitte etter eit telefonnr på mobilen min, og jaggu hadde eg deg lagra framleis. Sånn viss du ikkje har bytta nr dei siste 2-3 åra då ;-p

Eg har det fint, Ask har blitt stor og flink (og er for tida eit trassaldermonster, men eg trur vi er på veg nedover frå toppen heldigvis) og snakkar konstant. Tidvis veldig flink til å underholde lillesøster Eir, som var 1 år for tre veker sidan. Eg er heime med dei enno, vi går i open bhg tre dagar i veka, så Ask får sosialisert seg litt (og eg får snakke om graut og bæsjebleier med andre enn meg sjølv)...

Du då? Kva driv du med om dagen?

Skrevet

Høres ut som dere har det fint :)

Her går det strålende, holder på med bleieavvenning og det går fint, noen uhell og problemer med å få hun til å bæsje på do :P men det går seg vel til :) Jeg går på skole og hun går i barnehagen :)

Jeg har nok byttet tlfnr siden den gang :P

Gratulerer på overskudd med 1 og 3 års dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...