Gå til innhold

Ugjevn syklus med Pergo? Jeg forstår ingenting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet med Provera på 16. dag i syklusen min. Etter 9 dager fikk jeg mensen (26. syklusdag), den varte i 6 dager.

Spm a: Er syklusen min da på 31 dager?

På 5. mensdag startet jeg med Pergo*2 i 5 dager, med påfølgende hyrdestund 12 og 14. dagen. Jeg hadde på dette tidspunkt ingen symptomer på eggløsning.

Spm b: Har jeg eggløsning tross fravær av symptomer på det?

Så var det bare å vente... Etter to dager (16. syklusdag) skulle jeg ta min 2. runde med Provera, men siden det anbefales å ikke ta det hvis man er gravid, så jeg fikk anbefalt av gyn. å hoppe over en mnd. Jeg ventet og ventet, men fikk ikke mensen. (Håpet steg til høye høyder!) Dessverre viste 2 gravitester at vi fremdeles var 2 og ikke 3. Jeg regnet meg frem til når min neste el skulle inntreffe (ut fra en syklus på 28 dager). Men på 10. syklusdag fikk jeg voldsomt ømme pupper, stikking på begge sider der nede og ble veldig yr. Det ble hyrdestund 10. og 13. syklusdag. Men symptomene ga seg ikke, og 15. syklusdag fikk jeg plutselig menssmerter sammen med stikkingen i eggstokkene og de ømme hovne puppene. Jeg startet også med Provera på 16. syklusdag, med håp om at dette ville gi mens.

Spm c: Skader det et foster å ta Provera? For hvordan skal jeg vite at jeg er gravid to dager etter hyrdestunden?

Ettersom menssmertene tiltok begynte jeg å bli bekymret. Idag har jeg vridd meg i smerter og plutselig eksploderte det gitt. Men nå kom den på 22. syklusdag... Blodet er anderledes enn vanlig, det er klumpete liksom. Ikke som koagulert blod, men som skikkelige klumper...fettklumper liksom. (Beklager den livlige beskrivelsen...) Smertene er helt uutholdelige.

Spm d: Kan dette være en abort?

Spm e: Hvorfor er menssmertene så kraftige?

Spm f: Kan noen hjelpe meg til å få en viss oversikt over dette her? Hvor lang er syklusen min?

Spm g: Kan jeg renge med å bli gravid første gang jeg forsøker pergotime? Skal stå på de et halvt år nå.

Jeg er veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger. Er forvirret nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså den syklusen med provera var 31 dager men du kan ikke regne med at hver syklus da er 31 dager.

Feilene her er mange, men manglende oppfølging fra gyn er den største.

Du kan ikke regne med å få en 28 dagers syklus av pergo, det er ingen automatikk i at man a) får El med pergo og B) hvis man får det, på dag 14.

Gyn må sjekke ic a uke 3 av syklus med blodprøve om du har fått El elelr ei.

Det å hoppe på provera en gang til uten å vite noe, var ikke så lurt.

Du har nok neppe hatt El og det var neppe noe abort men kun slimhinnen i livmoren som var høyt oppbygget pga hormoner.

Men får gyn til å sjekke om du har EL....

Og pergo 6 måneder, vel mer er ikke tillatt pga høyere fare for kreft i eggstokkene og fordi virkningen blir dårligere for hver gang.

Er du testet for insulin resistens?

Skrevet

Huff...også jeg som trodde at jeg endelig hadde funnet meg en skikkelig bra gyn... Tusen takk for et oppklarende svar. Jeg har vært hos gyn idag (i to minutter) for å få en viss forklaring. Det jeg fikk beskjed om var at jeg sannsynligvis ikke har hatt el, og at jeg skulle vente med provera i 3 uker etter hver mulige el. Jeg forstår fremdeles ikke så veldig mye, men har regnet meg frem til at jeg har hatt sykluser på 21, 28 og 24 dager.

Hvordan kan gyn sjekke om jeg har el? Hvilken dag kan jeg regne med at jeg har el hvis det ikke kommer på dag 14? Gyn var svært bestemt på at det var 14. dag jeg skulle få el på...

Jeg har ikke blitt sjekket for insulinresistens, men har gått på Metformin 500mg * 3 nå i snart 2 år. Disse får jeg veldig ustabilt bl.s. av, men jeg velger heller det enn å risikere at eggstokkene mine går dukken. Jeg er plaget av spesielt lavt bl.s., men gyn sa at det ikke kunne komme av Metformin. Vet du noe om dette? Hvordan kan jeg sjekke meg for insulin resistens?

lillemeg

Skrevet

Det er opplest og vedtatt at metofrmin ikke gjør at blodsukkeret blir lavt. Fastlegen min og jeg selv tror ikke på dette, hvis jeg går for lenge uten mat, blir jeg kvalm og uggen.. og trøtt.

Kanskje du kan trappe ned til 2x 500mg Metformin?

Gyn kan mene mye men uten UL eller blodprøver vet han ingenting.

Han kan ta blodprøve i uke 3 av syklusen for å sjekke progesteronverdien i blodet for å finne ut om EL har vært. Eller ta innvendig UL flere ganger i løpet av syklusen for å måle folikkelne og sjekke omd e vokser somd e/ den skal og i hvilket tempo.

Det å ta provera i uke tre etter EL, vel du vet jo ikke om det var EL. Det er vel ikke skadelig for et eventuelt foster men hvorfor ta risikoen?

Det er alment kjent at pergo har dårlig virkning på kvinner med pcos, metformin hjelper på at det skal virke bedre, men det virker ikke hos alle. Mer effektivt er hormonsprøyter, mend et kreves bedre oppfølgning.

I mine øyne høres gyn useriøs ut men jeg vet jo ikke alt, har kun møtt en del oppigjennom tiden og de fleste har ikke peiling på pcos (bor i Tyskland) men de har jo sjekket blod, tatt innvendig UL osv.

Er egglederne dine åpne?

Svømmerne til mannen din friske og raske?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...