.:(HerQ):. Skrevet 27. november 2008 #1 Del Skrevet 27. november 2008 Fikk vite på UL i går at morkaka mi ikke har flyttet seg en millimeter og er stor, så det blir nok keisersnitt på meg i midten av februar. De ga meg liten sjans til at den flyttet seg, så jeg har begynt å tenke. KS i seg selv bryr jeg meg ikke noe om, det er blødningene forårsaket av kynnere jeg bekymrer meg for. Er det noen som har erfaring med slike tilfeller og kan fortelle meg litt? jeg har en fysisk krevende jobb, som jeg nå er 50%SM fra og det fungerer veldig greit. har fått beskjed om å fortsette hvis det føles greit for meg. Når kommer kynnere, er det noe jeg kan gjøre for å "slippe" dem, eller forebygge at de kommer?? Hvis det er noe som heter det da... Hakke greie på dette jeg, bare lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å gjøre situasjonen min best mulig! Legen sa at i værste fall kan du få styrt blødninger om ikke så lenge, er nå 28 uker og kan bli liggende i noen uker på sykehus.. Og DET skremmer meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/
Blanco Skrevet 30. november 2008 #2 Del Skrevet 30. november 2008 Hei. Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har opprinnelig termin 8. februar, men har fått beskjed om at de kommer til å ta keisersnittet på meg senest andre uka i januar... Fikk plutselig litt dårligere tid enn jeg trodde;) Jeg har vært innlag to ganger allerede pga blødning og kynnere. Første gang var det kun gammelt blod, men hadde såpass med kynnere at de var litt redde de skulle gå over i rier. Andre gangen blødde jeg. Mye. Ambulanse og hele pakkka. Det som var dumt var at ingen hadde fortalt meg at jeg sannsynligvis kom til å blø, så jeg var livredd. Nå vet jeg bedre. Skal fortsatt ta blødning alvorlig, men nå vet jeg i alle fall hvorfor. Neste gang jeg begynner å blø blir også jeg liggende på sykehus til planlagt KS. DET skremmer meg også! Jeg ble 100% sykemeldt etter første runden på sykehus. Fikk beskjed om at eneste måte å unngå kynnere på er å avstå fra stort sett all fysisk aktivitet. Ingen trening, ingen sex, ingen løft, osv. Etter andre gang på sykehus, har jeg nå fått beskjed om å ta det HELT med ro. De ville helst beholde meg der, men jeg ville hjem. Helst ligge og spise for å unngå press på mormunnen. Når vi har kynnere, så åpner mormunnen seg bittelitt og dette "irriterer" morkaken og den kan begynne å blø. Og jeg skal si deg at det ikke er lite blod i denne kaken her... Jeg mener ikke å skremme deg i det hele tatt, håper du kan finne noe nytte i det jeg skriver. Hvis du har en fysisk krevende jobb ville jeg tatt en ny vurdering hva sykemelding angår. Jeg vet det er kjipt, men jeg ville heller unngått kynnere i det lengste fremfor den dramatikken jeg har vært gjennom. Hos meg startet kynnere i uke 26-27. Første gang innlagt i uke 28 og nå siste gang i uke 29. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/#findComment-139202732
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #3 Del Skrevet 1. desember 2008 Hei dere to! Jeg er litt kortere på vei enn dere to, men har også foreliggende morkake. Er gravid med mitt 4. barn og aldri opplevd dette før og egentlig ikke peiling heller. Så det hadde vært fint å få høre så mye som mulig. De tre første mine er litt for tidlig født på normalt vis og nå ved UL i forrige uke sa JM at jeg kanskje måtte få kaisersnitt. Etter tre flotte, vaginale (styrt-)fødsler er ikke det noe stort problem. Det som skremmer meg er det dere skriver om blødninger og kynnere! Jeg har denne gangen hatt daglige kynnere i flere uker nå og synes det er litt tidlig. Er det vanlig å blø (og da mye) ved foreliggende morkake? Det burde hun JM vel ha nevnt?! Uff, dere skremmer meg, jenter! Kanskje det er noen her som har gode erfaringer med foreliggende morkake? Ønsker dere to masse lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/#findComment-139209834
Blanco Skrevet 1. desember 2008 #4 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg har ingen erfaring, men kan gjerne dele min erfaring hittil. Og dele det jeg har hørt, og da forteller jeg bare det jeg har hørt fra leger og sykepleiere og ikke venninner/bekjente. Jeg fikk heller ikke beskjed om konsekvensene av foreliggende morkake på min opprinnelige UL. Fikk egentlig inntrykk av at dette ikke var noe å bekymre seg for, men at jeg skulle komme tilbake i uke 34 og se hvordan den lå. Det var ikke før jeg var på 3D UL at jeg fikk beskjeden om at jeg med 99% sikkerhet kom til å måtte ta KS. Jeg ble veldig deppa av den beskjeden, men etter å ha snakket med Ullevål igjen konkluderte jeg med at 3D UL- fyren var en dust som trakk altfor raske konklusjoner. Så en fredag, tre uker siden, ringte jeg føden for jeg hadde brunaktig "utflod"og mye kynnere. De ville ha meg dit og jeg ble liggende over helgen. Hadde da så mye kynnere at de var redde de skulle gå over i rier. De sa at grunnen til kynnerne var at morkaken irriterer livmoren når den ligger som den gjør, og at denne irritasjonen gjør at livmoren trekker seg hyppigere sammen. Fikk reise hjem påfølgende søndag. Så fredagen etter satt jeg hjemme i sofaen da jeg jeg plutselig begynte å blø. Så mye at jeg ble livredd uten at jeg kan si noe om den faktiske mengden. Men det var mer enn jeg har sett før. Mannen min ringte ambulansen som var her innen 20 min. Verste turen i mitt liv. Heldigvis fant de hjertelyden med en gang da vi kom frem til sykehuset. Etter litt tid og tester og UL og frem og tilbake kom en sykepleier inn til meg og forklarte følgende: Når jeg har kynnere så åpner mormunnen seg bittelitt. Den øver seg liksom på fødsel. Når morkaken ligger foran mormunnen, blir denne irritert av at mormunnen "beveger" seg. Skjer dette mye, så kan morkaken begynne å blø. Og ettersom den består av mye blod, kommer det også mye blod når det først skjer. At morkaken ligger der den ligger, irriterer livmoren igjen, så sånn sett er det en ond sirkel. Jeg ble skrevet igjen søndag, med streng beskjed om å holde meg i ro. Neste gang jeg blir innlagt med blødning, blir jeg liggende til KS i begynnelsen av januar. Jeg vil ikke skremme deg, og for å være helt ærlig så er jeg ikke så veldig redd selv heller. Jeg undrer meg over hvor lite info vi faktisk får, bare. Det syns jeg er mer skummelt enn nå å vite fakta. Blør vi, skal vi ta dette svært alvorlig. Selvfølgelig. Men jeg rakk nesten å ta farvel med både baby og mannen min, og det kunne de spart meg for hvis de hadde forberedt meg litt. Jeg har lest at det er sannsynlig at man blør jo nærmere man kommer termin. Rett og slett fordi livmor "trener" mer og mer. Jeg skal til JM igjen neste mandag, ikke på Ullevål men på helsest. og da skal jeg få hennes mening/ kunnskap også. Tror det lønner seg å skaffe litt info rundt omkring. Bare ikke la deg skremme. Jeg håper jeg har klart å skrive dette slik at jeg ikke gjør det med deg, for det er virkelig ikke meningen. Hvis du hører noe som ikke stemmer overens med det jeg skriver, så gi meg gjerne beskjed. Er i et forskende stadie jeg også. phu... dette ble langt!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/#findComment-139210485
Blanco Skrevet 1. desember 2008 #5 Del Skrevet 1. desember 2008 Google placenta previa, så finner du masse greier:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/#findComment-139210668
Lykkelig smil Skrevet 8. desember 2008 #6 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har også total foranliggende morkake som ikke vil flytte seg, i tillegg ligger babyen i seteleie (det gjorde den sist og, så ble keisersnitt da også). Jeg har fått beskjed om å være forsiktig med tanke på blødning og ta kontakt med sykehuset om jeg begynner å blø. Jeg har ikke blødd i det hele tatt ennå, og er nå i uke 32. Jeg er 100% sykemeldt fra sykepleieryrket nå. Var på UL forrige uke og morkaken hadde ikke rikket seg, skal på ny ultralyd 8.januar. Syns det begynner å nærme seg veldig termin som er 4. februar da. Keisersnittet blir ca. 2 uker før fikk beskjed om. Hvor lang tid før termin fikk du beskjed om at keisersnittet ville bli tatt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/#findComment-139255454
Blanco Skrevet 8. desember 2008 #7 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har fått beskjed om at jeg sannsynligvis tas andre uken i januar. Har egentlig termin 8. februar. Men nå har jeg blødd da. Jeg er innlagt på sykehuset nå pga blødning på fredag, og jeg blir liggende her til baby kommer. Kjedelig, men trygt. Altså kommer min baby en mnd for tidlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139190189-foreliggende-morkake-desverre/#findComment-139255561
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå