Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Hvis du er ansatt i en barnehage, jobber du da i et service eller omsorgsyrke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ansatt i en barnehage, men jeg mener at de som jobber i mine barns barnehage primært jobber i et omsorgsyrke og sekundært i et opplæringsyrke.

Alle kommunalt ansatte omtales for tiden som serviceytere og det snakkes om "kunder" og "serviceerklæringer" over en lav sko. Det kan man jo reagere negativt på, men det jeg liker ved det er at det inviterer til brukermedvirkning og til at foreldre er aktive deltakere også inn i barnehagen, noe jeg mener er riktig.

Skrevet

Takk for svar Maud! Enig med deg i at det er et omsorgsyrke, men ser at de fleste dessverre bruker benevnelsen serviceyrke...?!?

Hvem yter de da service til?

Det er ikke bare kommunale barnehager i Norge. Mange foreldre er medeiere i en barnehage .

Skulle vel bare mangle at foreldrene engasjerer seg i barnehagen og er aktive deltakere. Det er jo her barna våre tilbringer mesteparten av tiden sin de første årene.

Skrevet

Service til foreldrene, omsorg for barna. Kan det være så vanskelig?

Foreldre vil da sikkert ønske å definere situasjonen som at de kjøper en tjeneste, nemlig barnepass og evt. opplæring? Eller tror du det er mange som tenker slik at "jeg betaler en institusjon for å ha omsorg for barnet mitt?"

Skrevet

Jeg er førskolelærer og mener at jeg jobber med utdanning, omsorg og service. Selv om brorparten av min utdannelse handler om utdanningsdelen, så blir omsorg alltid prioritert foran utdanning. Maslow hadde rett i at primære behov må dekkes før en kan komme seg videre i trekanten. Service ytes ovenfor foreldrene, og jeg må si at her ser jeg oftere og oftere krav som grenser til det urimelige. Jeg mener at service til foreldrene skal ytes i en grad som ikke går ut over barnas omsorgs og utdanningstilbud.

Skrevet

Enig med anonym 0926. I tillegg vil jeg bare nevne at i barnehagen går omsorg og læring hånd i hånd. Det er ikke enten eller. Og begge deler forutsetter hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...