Bratsj Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Har fått beskjed fra legen min etter en blodprøve at jeg hadde FSH tall på 3,5 - dette ble bare tatt en vilkårlig dag i syklusen (dag 23 tror jeg - er så uregelmessig nå så jeg vet ikke helt) - hvordan skal det tallet tolkes da ? Jeg har lest litt og forstår at FSH skal måles tredje dag i syklusen eller noe slikt, er det tallet jeg har fått helt irrelelvant da, tro? Hvor mye kan det tallet variere iløpet av syklusen ? Har skjønt at det bør ligge under 12 for at man fortsatt skal regnes for nogenlunde fertil ?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 FSH verdien din er fin i første øyekast. MEN, som du selv sier, den må bli tatt på dag 3 for at en skal kunen vurdere den. FSH verdien variere veldig i forhold til hvor man er i syklusen, kun FSH i begynnelsen av syklusen er vurderbart
Bratsj Skrevet 27. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2008 Tusen takk Tryne !! Skal til gyn 17.des - men da skal jeg jammen stikke innom henne og be om en slik prøve når jeg er på 3.dag (blir sannsynligvis litt før timen min) Eh.....3.dag i syklusen det er tredje dag jeg har mens, ikke sant ? Har lyst på en tredjemann, og hadde vært så deilig om det fortsatt er noen friske egg i fuglekassa :-) (er 41 om 2 mndr, så det begynner jo å røyne på - men moren min fikk meg da hun var 44,og kom veldig sent i overgangsalderen, så jeg har håp) Er det noen av de andre prøvene som man må ta på en spesiell dag i syklusen?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Jeg hadde spurt etetr å få ta FSH, østradiol, progesteron og LH på da 3 i syklusen. FSH, østradiol og LH er veldig viktig å se i forhold til hverandre, derfor bør alle disse tas samtidig
Bratsj Skrevet 28. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2008 Takk igjen Tryne - du vet masse om dette forstår jeg :-) Fikk faktisk mensen nå i morges, så da er jeg jo på dag 4 på mandag - er det for sent for å gi noen indikasjon på fertilitet tro ?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Nei, du kan fint ta disse prøvene på dag 4. jeg har tatt disse på både dag 2,3 og 4, Masse lykke til. Du får gi en lyd når svarene har kommt
Bratsj Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2008 Fikk svarene på prøvene igår - FSH 1 og Progesteron 5. (glemte å be om LH - er de da verdiløse de andre tallene ?) Progesteron-tallet er for lavt til at jeg har eggløsning, eller ? Lurer også litt på om prøvene ble tatt på riktig dag, det jeg trodde var mensen var kanskje bare en mellomblødning - hadde rød/brun utflod i ca 9 dager - to dager opphold og nå er det begynt igjen... Blir helt gal av disse rare syklusene, har alltid vært så jevnlig helt til jeg fikk andremann. Lenge siden jeg hadde en normal menstruasjon nå - rundt 40 dager siden jeg blødde friskt rødt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå