husmus &2 Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Har et par nybegynner spørsmål hvis noen gidder å ta seg tid til å svare... Hvor stor forskjell er det på flytende nan og pulver nan??? Jeg har sålangt bare brukt ferdig nan og synes det begynner å bli vel dyrt, men jeg merker at jeg kvier meg for å gå over til pulver nan. Legen på HS, sa at det er like stor sjanse for de å få vondt i magen fra den flytende som var pulveret og siden han ikke har hatt vondt i magen en eneste gang til nå så kan jeg vel ta sjansen. Alikevel er jeg redd for ikke å blande helt perfekt, og hva med dette vannet som må være på 40 grader?? Jeg får vel gå til innkjøp av en temp måler, men ser for meg at dette blir et eneste stort surr. Uansett, tempen skal vi nok mestre. Er det mulig å ferdig blande flasker og sette i kjøleskapet eller er dette fy fy, den er vel god for bare 1 time i romtemp, men hvor lenge er den god for i kjølelskapet ferdigblandet? Evt, og bare fordele vannet på hver flaske og så tilsette pulveret ved behov. Hvor lenge kan en ferdigblandet flaske oppbevares? Stemmer det at det kun er 1 time i romtemperatur? Den skal vel allikevel varmes opp etter at den har vært i kjøleskapet vil jeg anta, enten i mikro eller i varmebad?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Jeg tror ikke det er noe forskjell på ferdiglaget og pulver. Brukte ferdiglaget på natten og pulver på dagen i begynnelsen. Synes det var veldig tungvint med oppvarming i vannbad og hvis den ble for varm så måtte jeg kjøle ned i kaldt vann igjen, håpløst med en skrikende unge. Prøvde også flaskevarmer, det tok jo en evighet. Løsningen ble, og som jeg synes er helt genial, fordi jeg ville lage fersk melk hver gang ble. Termos med kokt varmt vann Flaske med kokt kaldt vann Pulver dispenser med ferdig oppmålt pulver (fåes kjøpt i alle dagligvarebutikker - tre rom - tre måltider) Ville også blande pulveret i 70 grader som WHO anbefaler. F.eks til 180 ml ferdig melk. Varmt vann til 80 ml Kaldt vann til ca 120 ml Ta i pulver og riste Fylle opp til 180 ml med kaldt vann Det tar nøyaktig 30 sekunder like lang tid hvis ikke kortere enn å ta frem puppen (ta av amme b-h, legge barnet til) Dessuten er man aldri avhengig av hjelpemidler for å lage mat. F.eks i bilen hvis barnet blir akutt sulten, eller ute på tur. Brukte den uansett jeg, så slapp jeg å spørre om å låne vannkoker eller micro på cafe eller hos folk. Dessuten på natten hadde jeg alt i en kurv og mikset på nattbordet, slapp å gå ut av soverommet og ned på kjøkkenet. Krever jo litt forberedelser, men alt blir en rutine. Vet mange lager ferdige flasker å varmer i micro, det fungerer nok, men blir ikke anbefalt. Ferdigblandet mme kan bare stå en time i romtemp ja. Gråt modige tårer i begynnelsen fordi jeg måtte styre med alt det flaskestyret og sterilisering og oppvarming og styr. Men det ble en rutine og tenkte aldri over det etterhvert. Du må kjøpe flaskesterilisator.. veldig kjekt og tidsbesparende. Gå inn på www.flaskeposten.org Der finner du all info du trenger om flaskemating.
Frøken Freken Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Hei Jeg er snart MME-veteran, så jeg har noen kommentarer til innlegget ditt. Det er forskjell på ferdig nan og pulver nan - selv er jeg skeptisk til ferdig nan, fordi jeg syns det er betenkelig at produktet holder seg så lenge. Her må det da være mye tilsetningsstoffer for å få det til? Jenta mi liker bedre pulver-nan enn ferdig. Den ferdige skummer også veldig. Bruker den imidlertid hvis jeg er på kafè, for da er det pes å mikse flasker slik jeg gjør til vanlig - føler også hygienen er så som så på kafè. JEg blander vanligvis kaldt kokt og varmt kokt vann. Grudde veldig da jeg skulle i gang med dette, men det er ikke så komplisert. Når vi overnatter hos foreldrene mine - der soverommet er langt fra kjøkkenet, har jeg pulverboksen med ferdig oppmålt pulver og termosene med på soverommet, så går det i en fei om natta og. Når det gjelder 40C eller 70C - jeg har snakket med helsesøsteren hos Nestlè, og hun sier at det er svært liten risk ved å ha i pulveret i 40C, er vannet varmere ødelegges noen av næringsstoffene i pulveret. Jeg ville IKKE gått tilbake til å lage ferdig flere måltid om gangen og varme i vannbad. Merket at innholdet i flaskene ikke lukter så godt når de har stått en stund. Jeg blander ikke perfekt på temperaturen, noen ganger er det sikkert 38C og andre ganger 41, men jeg tror ikke det gjør så mye når melken drikkes fersk. Jeg vil anbefale deg å prøve deg fram når det gjelder å finne rett temperatur i miksing av kaldt kokt og varmt kokt vann. Første gang jeg skulle gjøre det slik sprutet mme-en over hele kjøkkenet da jeg ristet flaska. Følte det var helt fadese, men ble raskt bedre. Har du flere spørsmål kan du kontakte damene på Flaskeposten (www.flaskeposten.org) eller ringe til Nestlè, nummeret står på pakken. Jeg har fått veldig god hjelp begge steder. På HS har de null peil på flasking. Oppvarmet NAN skal ikke stå mer enn en time i romtemperatur. I begynnelsen var jenta mi veldig kresen på temperaturen, så jeg hadde et stort glass med varmt vann som jeg satte flaska i når hun hadde pause i måltidet, for å holde på tempen. Er usikker på om det er helt å anbefale, men alternativet var å koke 21 flasker hver kveld:) Vil bare legge til at WHO-koden - altså anbefalingene om flaskemelk - gjelder for hele verden. Med våre muligheter for hygiene og gode kjøleskap er det liten risk i å lage flere flasker om gangen, eller ha pulveret i 40C. Når jeg velger kaldt og varmt vann-metoden er det fordi den går raskest. Et alternativ er å varme kaldt kokt vann i mikroen, og så ha i pulveret. LYKKE TIL!
husmus &2 Skrevet 28. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2008 Kjempebra svar Frøken, jeg må ærlig innrømme at etter å ha lest litt mer om dette spesielt angående melkebakterier så må jeg si at jeg har fått rimelig hetta. jeg er nok litt overhysterisk av meg, men synes det er ekkelt å tenke på at de bakteriene kan være så farlige. Jeg er helt enig med deg, litt skeptisk til den ferdigblandede av akkurat samme grunn, selvom det står på pakken at grunnen til at den er holdbar så lenge er innpakningsmetoden, men men. Jeg må tørre pulver en dag, først trenger vi å gå til innkjøp av termometer, termos og kanskje en mikro hvis vi gidder. Så langt tror jeg at jeg har brukt mer penger på amming og flasking enn på noe annet babyting, stakkars liten. Bare det beste er godt nok
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Frøken Freken skrev: Vil bare legge til at WHO-koden - altså anbefalingene om flaskemelk - gjelder for hele verden. Med våre muligheter for hygiene og gode kjøleskap er det liten risk i å lage flere flasker om gangen, eller ha pulveret i 40C. Når jeg velger kaldt og varmt vann-metoden er det fordi den går raskest. Et alternativ er å varme kaldt kokt vann i mikroen, og så ha i pulveret. LYKKE TIL! Det med WHO-koden gjelder hele verden ja, men å blande mme pulveret i 70 grader pga melkebakterien er like aktuellt her som i ett u-land! Det er ikke pga "vanlige" bakterier vi koker flaskene for å sterilisere dem, det er for å drepe mme bakterien. Det er her folk misforstår og begynner å snakke om hysteri, det er ikke meningen at babyen skal ha alt sterilt, men rett og slett for å drepe bakterien som kan finnes i mme pulveret og mme rester i flaskene. Ved 70 grader drepes denne bakterien, derfor er det anbefalt å blande mme pulver ut i så høy temp.
Frøken Freken Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Vi koker flaskene for å kvitte oss med de vanlige melkebakteriene, og sjansen for at bakteriene formerer seg øker med tiden - altså når melken har vært i flaska en stund og flaska har fått stått skitten. Anbefalingen om å tilsette pulveret i 70C gjelder for å drepe èn spesiell bakterie som helt riktig kan gjøre barn syke og i verste fall medføre død. I følge helsesøster på Nestlè har det aldri hendt at norske barn har blitt syke av den aktuelle bakterien, og den er aldri funnet i norsk MME. Hver eneste dag tar vi laaangt større sikkerhetsrisikoer rundt barna våre enn å tilsette pulveret i 40C, ved å ta dem med i bil, for eksempel. Men for all del - alle velger for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå