Julimams Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Baby har begynt med grøt, går fint, hun spiser nesten en hel smaksporsjon allerede. Vi begynte i helgen. Så ser jeg på de brosjyren fra helsedepartementet at man kan begynne med smaksmåltid 2 etter en uke og øke mengden på begge måltidene etterhvert. Tenkte å gi fruktmos til middagsmåltidet, men ser det er mange her som ikke gir frukt, men gir grønnsaker i stedet. Men er ikke fruktmos for 4mnd babyer smaksprøver? Er det ikke det som er saken da? å smake masse forskjellig? Et helt måltid fruktmos kommer hun nok aldri å få men jeg tenkte i mitt stille sinn at det går an å prøve. Er jo ikke allverdens utvalg i babymat 4mnd. Skal begynne å kokkelere babymat selv etterhvert. Så når alt er på stell vil jeg nok ta fruktmosen som dessert.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Visste ikke det var så galt å gi de fruktmos jeg.. Lillegutt smakte det før grøt...Nå får han ett beger innimellom. Før blandet jeg det i grøten. Han har hvertfall spist en god del begre med fruktmos... er jo fruktsukker da, men noe godt må jo de små få også tenker jeg da.
aya75 Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Hæ? Er det galt å gi det og nå? Det er jo bare sunt med frukt da. Dessuten tar kroppen opp jernet bedre med c-vitaminer til, så jeg gjør alltid det. enten i grøt/etter eller som mellommåltid. Nå er jenta mi såpass stor at hun spiser mye vanlig frukt og, men vi gir fortsatt fruktmos innimellom fordi både hun og jeg synes de er så gode;). Men gir grønnsaker og. Synes det er viktig å ha stor variasjon og smake forskjellig jeg da.Hvis noen mener at man ikke skel gi det så høres det hysterisk ut i mine ører hvertfall;)
2 hjertegull :) Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Ja hvis det også er galt, så er f**n meg alt galt nå til dags..!! Mia spiser masse fruktmos.. Hun fikk smake det før grøt, og hun er nå 9 mnd og spiser ennå mye av det.. Hun spiser ett glass om dagen, med sånn fruktmos med youghurt i.. Halve glasset etter lunsjen, og halve etter middag, eller kvelds.. I tillegg til at jeg gjerne blander et halvt beger i grøten både morgen og kveld, AV OG TIL Jeg synes ikke det er noe galt i det.. Det er sunt og godt.. Og etterhvert som de blir store nok skal de jo ha disse fem om dagen, så hvorfor ikke venne dem til at frukt er godt og sunt.. Kanskje klarer de å holde på den, og heller spiser frukt enn snacks? Frukt er en del av et sunt og variert kosthold.. Og, ja, hun får grønnsaker til middagen...
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Nei da, det er ikke galt å gi fruktmos. For noe tull!!! Jenta mi får et beger med fruktmos hver dag og også fruktmos på glass. Det har hun alltid fått og ser ikke noe galt i det. Holder magen iorden her iallefall. Så bare gi fruktmos )))
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Er ikke noe galt å gi fruktmos. Grunnen til at enkelte anbefaler å vente er A) Babyen er under 4mnd eller fordi det kan bli vanskeligere å innføre annen mat etter at den lille har fått smaken på det som er søtt. Synes det høres ut som en god ide å gi fruktmosen som dessert...
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Mini på 8,5 mnd får to beger fruktmos daglig han! Jeg syns bare det er positivt at de lærer seg å like mye forskjellig frukt og grønt, og eneste sukkeret som er i dem er jo naturlig. Som ei anna her nevnte, dette med 5 om dagen. Like greit å etablere sånne vaner så fort man kan Han får fruktpurè til lunch etter han har spist brødskive, og etter kveldsmaten.
trippeltopp Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Er vel ikke galt det. Litt sukker skal man ha, blir sykelig om man skal være helt nazi på det.
jentelykke + guttelykke Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Snuppa får fruktmos hver dag, ante ikke at det skulle være så dumt. Når ble frukt det???
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Vi skal nå "gå videre" fra grøt til fruktmos og har ett spørsmål: Lager dere egen fruktmos? Eller hva kjøper dere?
Gjest Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Har kjøpt. De fra Hipp har det gått mest i her. De er kjempegode, tar en selv innimellom også. Også er det jo så sunt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå