Gå til innhold

noen som har erfaring med falsk krupp

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei fikk oss en kraftig kipp i går her da, guttungen plutselig ikke fikk puste, legen reagerte å tatt i betraktning at han er 4 år, var vist ganske uvanlig at di får det i den alderen mente hun da,,

• 3 uker senere...
Skrevet

Gutten vår fikk det også når han var 4. Ganske skremmene. Vi tok han med ut i kulda og etter noen minutter var han mye bedre.

Skrevet

Syntes ikke det var så uvanlig? Datteren min har hatt det opp igjennom årene sine... Fra hun var nærmere 2...og hadde et skikkelig kraftig et når hun var en 3-4 tror jeg.. Da måtte vi på legevakten og få oksygen..

Skrevet

Er visst ikke så vanlig når barna blir eldre pga strupen utvider seg, men gutten min hadde helt til han nærmet seg 6 år. Hadde med jevne mellomrom, noen ganske kraftige. Syns det er fryktelig ekkelt, men har klart å holde meg rolig allikevel utenom første gang da jeg ikke visste hva det var. Viktig med kald og kanskje litt fuktig luft.

Skrevet

Datteren min har hatt falsk krupp minst en gang i året siden hun bare var noen mnd. Første gangen ble hun til slutt lagt inn etter timesvis på legevakta. De siste gangene har det gått ok, kjenner det fort igjen og har alltid prednesol (tror det heter det) her, eller resept på det. Trengs bare en eller to medisineringer så er symptomene borte. Hun var over 4 år sist gang nå.

Jeg hadde det selv da jeg var 8 mnd og har svære arr på halsen fordi de måtte gjøre trakeomi og sette inn 'pusterør' som jeg lå med 1 mnd. Så jeg får litt hetta hver gang det setter i gang her.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei:)

Min sønn fikk krupp når han var rundt året! Forferdelig opplevelse må jeg si. Han var forkjølet og han begynte å hoste som en hund bjeffer,og hveste etter luft. Hadde aldri hørt om åssen falsk krupp var,dette var mitt første barn og jeg var bare 20 år,så alt var ganske skremmende.

Det bar til legevakta,der sa han at dette var noe han bare måtte vokse av seg,avtok i seks til åtte års alderen ca.

Sønnen min hadde dette jevnlig hver gang han blei forkjølet,helt frem til han var seks,da sluttet det-HELDIGVIS.

Nå hadde ikke vi det så alvorlig at vi måtte til legevakt og sykehus akutt flere ganger-som sikkert mange av dere må(må være grusomt)

Men rådet jeg fikk av legen var at luften måtte være fuktig og helst kaldt,enten holde barnet over fryseren,gå ut med det(visst det var relativt kaldt ute),henge opp fuktifg tøy der barnet oppholdt seg,og gje barnet efedrin.

Jeg fikk vasket alt som trengtes å vaskes i huset kan du si,under disse periodene gjekk vaskemaskinen konstant,jeg hang opp tøy til tørk på rommet hans om natta,og relativt kjølig på rommet hans,hevet sengeenden godt og var veldig veldig rolig med han når han hadde de verste "hosteanfallene" dette hjalp veldig godt,hang ellers opp masse tøy rundt forbi i huset til tørk,merket bedring hos han med en gang det kom opp fuktig tøy:)

Til slutt kjøpte jeg en luftfukter og hadde på på rommet hans,for det var jo ikke alltid jeg hadde tid til å vaske tøy før de verste annfallene;)

Dette har hjulpet sønnen min mest med fuktig luft og kald luft i kombinasjon.

Håper dette kunne være litt til hjelp;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...