Gå til innhold

Noen som skal føde på ABC rundt 15-20 juni?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har søkt om plass med terminberegning mellom 6.-13. juni, men har ikke fått svar ennå. Ved forrige fødsel skulle jeg også føde der, men måtte over til Ullevål og settes i gang. Håper på plass, og en naturlig fødsel denne gangen.

Hei!

Til dere som føder på vanlig fødeavd. /Ullevål. Dere skal ikke se bort i fra at jeg rulles inn til dere mens jeg roper på epidural:)! Det gikk veldig fint uten smertestillende sist, men det var en fødsel uten komplikasjoner som tok ca 14 timer fra riene begynte. Men da var jeg skikkelig lei og sliten på slutten! Jeg lurer på hvordan jeg vil takle en fødsel på 2-3 dager i sterke smerter som enkelte har beskrevet her inne. Har stor forståelse for at epidural er løsningen da. Det er det nok for meg også...

Uansett: Vi havner jo på sykeshushotellet etter fødselen alle sammen!

Til Pennuna: Håper du får plass på ABC! Jeg har bare godt å si om stedet:)

Annonse

Hei!

Nå blir det fem år siden jeg fødte sist så jeg vet ikke om det er tilfelle da? Har hørt at hvis det går mer enn tre år mellom fødslene "glemmer" kroppen fødselen, og det er som å starte på nytt. Har prøvd lenge på å få nr. to, så for meg er dette minst like spennende som første gangen og jeg er faktisk mer bekymret nå.... Men selvfølgelig: har jeg født en gang er jeg mer mentalt forberedt, vet hva jeg går til både på godt og vondt...mest på på godt da! Det er jo helt fantastisk hva man henter frem f av uante krefter under en fødsel! Man har all grunn til å være stolt; med eller uten epidural:)

Jeg har termin 23.juni, og har fått plass på ABC :-D Kanskje vi treffes der hvis jeg er litt tidlig ute, eller du er treg. Ble satt igang sist, langt over termin og hadde en lagvarig fødsel med epidural og hele pakka. Men satser jo såklart på naturlig fødsel et par dager før termindato denne gang, hehe.

Hei! Jeg gikk 4 dager over termin sist og syns det var veeeeldig lenge:)

Har du vært hos jordmor der enda? Jeg skal dit i i uka før jul. Er nysgjerrig på om noen av de samme jobber der ennå. Kanskje vi skal på samme fødselsforberedende kurskveld? Uff; gitt at alt går bra da!..... Klarer ikke helt å slappe av enda, men skal på UL på mandag. Jeg er heldig fordi jeg får veldig tett oppfølging denne gangen i og med at vi har gått til utredning for mulig sekundær infertilitet. Syns nesten det blir litt masete med alle UL:), men skjønner at jeg er heldig; andre må jo mase seg til å få tidlig UL! Lykke til videre!!

Jeg skal til jordmor der nå til uka. Gleder meg veldig og er spent, siden jeg ikke har vært der før.

Så du syns 4 dager var veeeeeldig lenge ja? Jeg ble satt igang 16 dager over termin sist, hehe. Får ikke tro det blir like ille nå. Hvis det går bra ja... Klarer ikke helt å slappe av jeg heller, selv om jeg var til ul denne uka, og alt var bra da (tross liten blødning).

Hei!

Jeg har termin rundt da! Og har fått plass på ABC. Jeg hører de har fantastisk oppfølging og gir en fantastisk trygghet.

Dette blir nok mitt eneste barn, da min samboer har 2 fra før. Som vi har 50 % ++ Så hadde vært fint om jeg fikk det naturlig :)

Kanskje vi kommer på samme fødselsforberedende kurs alle tre da. Eller føder på samme tid!

Eneste som er plagsomt med Ullevål er at det er så vanskelig å få parkering der... Ellers ser jeg veldig frem til både svangerskap og fødsel der.

Annonse

Gøy at vi begynner å bli en gjeng:)

Jeg har vært på UL denne uka og alt var ok. Det eneste var at morkaka ligger litt dumt til. Slik jeg forsto ligger den foran fødselskanalen. Jeg må evt ta keisersnitt hvis den ikke flytter seg, og da ryker ABC for min del. Men jeg tror det ordner seg:)

Eller har jeg en ting negativt å si om ABC og det er den korte liggetiden: som førstegangsfødende bør dere være obs pådette : Dra ikke derifra før ammingen er på plass! Jeg hadde tre jævlige måneder med ammeproblemer, brystbetennelse og sopp på puppen før jeg endelig kunne amme normalt. Det er baksiden ved at man blir sendt hjem så tidlig. Jeg gråt meg til et døgn ekstra, men det var dessverre ikke tilstrekkelig. Den gangen hadde de en ammepoliklinik på Aker hvor jeg fikk fantastisk hjelp, men den er dessverre lagt ned. Jeg tror ikke Ullevål har denne type tilbud.

Skamme seg....

Sant det med den korte liggetiden! Skulle fått mulighet til å bli der opp til 5-6 dager hvis behovet skulle melde seg. For de fleste holder gjerne 2 døgn. Men sist jeg fødte (min første gang, som altså IKKE var på ABC), så fikk jeg ikke til amming før etter 5-6 døgn, og hadde heller ikke fått hjelp til pumping (for å lettere få igang ammingen). Jeg lå på barselavdeling da, pga komplisert fødsel, men måtte grine meg til et ekstra døgn for å få hjelp til pumping, og da kom heldigvis ammingen igang også.

Siden jeg har født før, så tror jeg ikke jeg trenger mer enn de 2 døgnene, så lenge fødselen går normalt. Høres fint ut å komme meg raskt hjem.

Jeg har forresten vært på kontroll på ABC denne uka. Og jeg vart positivt overrasket! Jordmor var veldig hyggelig, jeg ble fullstendig overbevist om at jeg ville føle meg trygg under fødselen! Var fine fødestuer med dobbeltseng og stort hjørnebadekar inne på rommet. Barselrommene var også fine, med dobbeltseng. Skikkelig hjemmekoselig der! Fikk en stor trygghetsfølelse av å være der. Har begynt å glede meg veldig til fødselen (jeg som i mange måneder etter forrige fødsel aldri ville føde igjen). Og merker de noe galt med fosterlyden under fødselen, så blir man raskt flyttet over på vanlig avdeling på Ullevål som ligger like ved siden av, der man blir nærmere overvåket. Trygt og godt:-) Og ender man fødselen på vanlig avdeling, så får man komme tilbake til ABC for barsel-oppholdet likevel:-)

Jeg bytter gjerne bort den tryggheten med noen liggedøgn etter fødsel. Men det blir kanskje litt annerledes for førstegangsfødende, i de tilfeller der ammingen er vanskelig, eller man er ufattelig sliten etterpå.

Jeg opplevde også ABC som veldig positivt forrige gang. Endte med å måtte føde på Ullevål, men kom da tilbake til ABC etter fødselen, og har gode minner. Tenkte ikke over at barseltiden var kort. Vi dro hjem en dag før, men ammingen gikk greit med en gang og dessuten var det midt i julen, så vi ville gjerne hjem til familie som var på besøk. I ettertid skulle jag ønske vi hadde vært der en dag lenger, bare for roens skyld.

Tror jeg har fått fødeplass der. Dvs jeg har mottatt et brev om at jeg har fått plass på Ullevål med ultralyd dato den 6. januar. Det betyr vel at jeg har fått plass dersom UL viser at det er i orden?

Hei!

Jeg fikk brev fra ABC om at jeg hadde fått plass. Var brevet fra ABC eller har du kanskej søkt om plass på vanlig fødeavdeling på Ullevål også? Verdt å sjekke?

Når det gjelder liggetid: Tross at kort liggetid på ABC, mener jeg at alle fordelene med å føde der veier opp for dette. De har en helt annen holdning til fødsel og en mye roligere og fin stemning. Synes det likevel det er rart at oppfølging i barseltiden ikke er mer prioritert i svangerskapsomsorgen i Norge. Når man tenker på å forebygge fødselsdepresjoner er en god start alfa omega. Jeg følte meg ganske hjelpeløs og udugelig da jeg ikke klarte å amme barnet mitt. Jeg var lite forberedt på hvor tøffe de første månedene med en liten baby skulle bli. Tenker på alenemammaer og dem med lite nettverk rundt seg. Det er tøffe tak! Men til syvende og sist er jo alt verdt det:)

Jeg har tenkt å søke på ABC, har termin 30. juni. Har fødeplass på vanlig fødeklinikk på Ullevål, men skal be om overflytting. Hva skriver man i en søknad, egentlig?

Og hva slags oppfølging får man der før fødsel? Er førstegangs, så vet egnetlig ikke hva som er vanlig ellers heller.

Når er første time på ABC? Trodde ikke plassen ville bli bekreftet før ordinær ultralyd ved uke 18, jeg.

Helt enig med deg Nalle, at det generelt er for kort liggetid i Norge. Har inntrykk av at det er vanlig med 2 døgn (det samme som på ABC) de fleste steder i landet, så lenge fødselen har vært uten komplikasjoner. Men tenk så fantastisk om man fikk familierom alle steder, og de som jobbet på sykehuset hadde god tid til å hjelpe deg, og man fikk ligge der opp til en uke og hvile seg, hvis man ønsket det? Spesielt for førstegangsfødende! Det ville nok hindret en del problemer som mange sliter med i starten. Men sammenligner vi oss med svært mange land, så har vi jo et fantastisk helsevesen i dette landet, og vi er veldig heldige som føder barn i Norge!

Men ang det her med å søke plass på ABC: Jeg sendte et brev direkte til ABC på egenhånd. I søknaden skriver du litt om hvorfor du vil føde der, fører opp litt info om deg selv, og legger gjerne ved helsekortet. Det står på nettsiden til ABC Ullevål om hva som skal med i søknaden og hvor du skal sende den:

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=591&iInfoId=3280&iDisplayType=2

Jeg fikk svar direkte fra ABC etter en liten stund, der jeg fikk vite at jeg hadde fått plass der og jeg fikk time til første møte med jordmor i samme brev.

En stund senere fikk jeg brev fra Ullevål om ultralyd. Dette var et standardbrev, der det stod at jeg fikk plassen min bekreftet etter ultralyden. Men for dem som skal føde på ABC, så får man ofte bekreftet fødeplassen før ultralyden (slik som jeg gjorde).

gratulerer!

Jeg føder på ABC for annen gang i juni. Første gagen gikk det veldig fint. En flott opplevelse. Det er en helt egen atmosfære der. Selvfølgelig var det vondt men jeg var aldri redd og jordmødrene som jobbe der er veldig dyktige, og jeg følte meg trygg og godt ivaretatt hele tiden. Jeg var på kontroll for første gang i dette svangerskapet i forrige uke og det er betryggende å se at det bare er en dør mellom ABC og vanlig fødeavdeling:) sånn i tilfelle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...