babygullz <3 vilde Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 er jeg selv som skal ass... var med snuppa på 6ukerskontroll igår, gikk kjempefint. nå gruer jg meg til i morgen, når jeg skal med meg selv.. hv skjer der lisom? har fått med mg dette med prevansjeon da, at man kanskje burde få d..men hvilken bør jeg gå for? jeg er ikke kjent med prevansjon no særlig aent enn trionetta, og at de var no DRITT jeg la på meg kjempemasse av! Hjelp?
Mamma med spire Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Jeg syns det var unødvendig med den 6ukers kontrollen! Han gjorde ingenting!!Spurte om jeg hadde bestemt meg for prevansjon å satte opp en time til å sette inn spiral som jeg senere måtte ta ut igjen pga 5mndr med blødninger.
Mama B Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Jeg syns det var greit å få sjekket stingene. Ellers så var det bare småsnakk om prev. og å starte opp med sex igjen.. Pluss at vi snakket litt om fødselen..
Mama B Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Uansett er det vel lurt å gå når du ikke har avbestillt timen enda.. Hvis ikke må du vel betale for den.. :-/
Bimme Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Men hvis stingene føles helt bra, og sexen fungerer fint, trenger man å gå da?? Jeg har ikke bestilt noe time ennå, og det er over 8 uker siden fødsel. Liker ikke tanken på at min nåværende lege skal ta GU på meg. Noen som har "overlevd" uten?
Asobi Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 For mange går det sikkert helt greit å droppe kontrollen. Min lege er supernøye, så hun tok blodprøver og fant ut at jeg hadde helt skrapa jernlager. Var jo greit å finne ut, siden jeg ikke hadde merket noe. Ellers tok jeg faktisk celleprøve også, samt litt prat om prevansjon. Fikk henvisning til gyn for å diskutere prevansjon siden jeg har litt negative erfaringer med p-piller. Skal diskutere Horminspiral vs kobberspiral.
Nordhagenjentene :) Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Min første tanke er, og ikke bare til deg HI, men til alle som skriver slike innlegg; Hvorfor er det så ille å gå til legen for en sjekk? Ikke noe kritikk, jeg bare lurer...? Selv bestilte jeg time uken etter jeg kom hjem, var der da det var gått 6 uker; snakket litt om fødselen, om prevensjon (p-piller vs. spiral), tok blodprøver (som viste at jeg trengte jern) og hun sjekket meg selv om jeg ikke hadde revnet. Bare for å se at alt var i orden. Det er jo tross alt en del kroppen har gått gjennom, og det kan jo være greit å sjekke at alt er i orden, selv om du føler at alt er fint er det jo ikke sikkert at det er det...? (Både jeg og ei til her ser jeg, måtte ha jern...) Og til HI: Trionetta finnes ikke lenger, så det slipper du... Men hva med spiral?
Oktobermamma&princess-Z Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Jeg var på 6 ukers kontroll i går. Jeg kunne sikkert ha latt være, men jeg valgte å bestille en time fordi jeg mistet en del blod etter fødselen pga o sprukne blodkar i selve livmoren. Gikk derfor ganske mye ned i blodprosent, så greit å få sjekket den, I tillegg ba jeg om en GU, ikke fordi jeg syns det er så innmari gøy, men mest for å få bekreftet at alt er som det skal "der nede". Fikk "skryt" for at jeg kom meg gjennom fødselen uten å revne eller klipping, så underlivet var visst som før fødselen. ( syns selv at det ser litt anderledes ut da). Fikk dessuten minipillen, har lite lyst å bli gravid igjen med det første. Men, dette med 6 ukers kontrollen er vel opp til hver enkelt og ikke en obligatorisk sak, og så er det vel forskjell fra lege til lege om hvor nøye man er.
Trulte76 Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 uff det er 3 mnd siden jeg fødde og enda ikke vært til kontroll. Har bare ikke kommet meg så langt enda. Tiden flyr jo. Jeg hadde bare noen få sting ..hadde bare 1cm djupt rift bare..så det er grodd fint. Men man tar jo vel gjenre celleprøve også på disse kontrollene? Jeg får dra over jul når sambo er hjemme fra sjøen igjenn..så kan lillegutt være med han når jeg skal dit Men for min del er det for jeg vil ta en celleprøve sånn for sikerhets skyld. Jeg er bare veldig treig med å komme meg avgårde
Gjest Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 hvis du ikke vil ha spiral, hva med cerazette? pille uten østrogen, så du kan bruke den når du ammer. Skal vist ikke ha så mange bivirkninger heller, noen mister mensen.
trebarnsmamma84 Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Eg har født 3 barn, og har vore på 6 vekerskontroll med 1 av dei....!!Og kunne sikkert latt være...prata litt om prev...da var einaste...ingen GU,ingen blodprøver eller noko anna....
Trulte76 Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 jeg har føt nr 3 nå..og med de to første var det GU inkl i den timen der. Ser ut som det er forskjellig praksis. Ser ingen vits med 6-ukers jeg heller visst man prater kun om prevensjon..
Tante Gustava Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Jeg syns det var veldig greit å gå. Fikk sjekket stingene, og pratet litt om prevensjon. Sjekket blodtrykket som viste seg å fortsatt være for høyt (hadde høyt i svangerskapet), så det har jeg vært på flere kontroller på. Fikk sjekket blodprosenten, som viste seg å være veldig lav så jeg begynte med jerntabletter. Fikk også påvist høyt kolesterol etter svangerskapet (tok blodprøver pga forsatt høyt BT), så da fikk jeg begynt med kostråd i forhold til det.
brooklyn Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Jeg synes også det er veldig greit å gå. Litt fødselsprat, fikk sjekket stingene og beskjed om at jeg hadde fått rectolcele under fødselen (digg. Not. Men forklarer hvorfor jeg ser annerledes ut i vayajaen ihvertfall...), samt at jeg fikk resept på minipiller. Og så fikk jeg jo vist frem lillebror:) Celleprøve bør man alltid ta uansett, så om ikke for annet, så for celleprøven sin del!
babygullz <3 vilde Skrevet 27. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. november 2008 jeg revna ikke, fikk 4 pyntesting, og dem er borte.. så syns ikke han trenger å sjekke d.. hm, jeg har bare angst for sånne GU-undersøkelser, kaldt, ubehagelig, og faktisk også litt vondt syns jeg. føler meg overgrepet jeg! så vil helst slippe d! får snakke med legen om ditten og datten, men jeg nekter å bli sjekka down under... han kan ta blodprøve og en "muntlig" undersøkelse..d får holde d..
brooklyn Skrevet 27. november 2008 #16 Skrevet 27. november 2008 ser den, men celleprøve bør du uansett ta om ikke så lenge, om det er lenge siden sist!!!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 27. november 2008 #17 Skrevet 27. november 2008 Du kan si nei til GU det er helt fritt fram. Jeg takket nei til GU, men bestilte time hos min egen GU etter 4mnd og da for å ta celleprøve. Var ikke klar for GU etter 6uker, det er sikkert og visst.
ambumamma Skrevet 27. november 2008 #18 Skrevet 27. november 2008 Har heller ikke vært på 6 ukers kontroll. Gutten min er 12 uker nå. Jeg og syns det er heeeelt forferdelig å skulle ta GU. Ser at mange syns det er helt greit men jeg er enig med babygullz og det unngår jeg gjerne hvis jeg kan. Men er litt enig i denne celleprøven da. Er ikke lenge siden jeg tok det men ho dumme legen klarte ikke få med nok på pinnen så de fikk ikke et ordentlig resultat.... joho
susemor-3 små Skrevet 27. november 2008 #19 Skrevet 27. november 2008 Jeg har gått etter alle mine 3. Etter de to første måtte jeg mase meg til en GU med celleprøve, for min kvinnelige fastlege legger ikke noe spesielt press for å ta disse... Hun vil nok helst slippe. Etter nr 3 gadd jeg ikke be om det, men fikk i stedet henvisning til gynekolog for å sette inn spiral og ta celleprøve der. Da jeg kom til gyn lurte han på hvorfor jeg ville ta celleprøve så raskt etter fødsel (7 uker). Han likte nemlig ikke å ta de så tidlig fordi det kunne gi et falskt positiv svar. Derfor skal ikke dere som venter litt, ha dårlig samvittighet... Han sa dessuten at det holder å ta disse hvert 3. år hvis det ikke er noe spesielt. Ellers synes jeg etterkontrollene hos fastlegen har vært mest "pjatt". Men sikkert greit å få sjekket blodprosent og blodtrykket. Ellers er det greit å få med seg en respept på minipiller for de som ønsker å begynne med det. Hos fastlegen er 6-ukerskontrollen gratis. For de som vil ha spiral, men gruer seg til å få den innsatt hos fastlegen; be om en henvisning til gynekolog. Jeg har nå satt inn spiral hos både fastlege og gynekolog, og det kan ikke sammenlignes! 100% smertefritt hos gynekologen, gjort på et lite minutt (hadde tatt to paracet på forhånd). Mens fastlegen tuklet noe innmari, brukte laaang tid, og jeg synes det var en lite fornøyelig opplevelse!! Dessuten kan gyn sjekke med UL etterpå at den sitter riktig.
babygullz <3 vilde Skrevet 27. november 2008 Forfatter #20 Skrevet 27. november 2008 da har jeg vært til kontrollen og slapp GU *puh* fikk noen minipiller og snakka litt, målte blodtrykk og blodprosent..så ordnet han time til celleprøvetaking i januar ...så jeg får "mannet" meg opp...
2hærligegutter Skrevet 27. november 2008 #21 Skrevet 27. november 2008 Jeg har hvert på 6 ukers kontroll med begge mine, hadde gu, og tatt celleprøver ved begge tilfeller, dette kan ha noe med at jeg har hatt celleforandringer i ganske mange år og er behandlet for dette. Skal tilbake igjen nå i des for ny celleprøve siden hadde vist celleforandringer igjen:(
2hærligegutter Skrevet 27. november 2008 #22 Skrevet 27. november 2008 Og jeg syntes IKKE det er noe alright å ta det men det er en nødvendighet mener nå jeg. Hadde jeg gått med celleforandringer i mange år uten at det er under oppsikt kunne det lett utviklet seg til kreft
brooklyn Skrevet 27. november 2008 #23 Skrevet 27. november 2008 Jeg stresser ikke noe med selve GU'en, den plager meg lite, men det med celleprøve er bare KJEMPEVIKTIG! Jeg har også hatt celleforandringer, så det er kjempeviktig å få sjekket opp i!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå