Gå til innhold

Skal ikke babyer sove med lue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp på noen innlegg her inne og der var det noen som hadde fått beskjed om at babyer aldri skal sove med lue på!! Er dette noe flere har hørt eller? Vi har kledd på lillejenta vår( to uker) lue om natta siden det er ganske kaldt på soverommet. Merker jeg ble litt bekymra nå.

Hva er begrunnelsen for ikke å kle på lue om natta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer skal ikke sove med lue da det er gjennom hodet kroppen regulerer kroppstemperaturen. Sover de med lue kan de fortere bli overopphetet og det kan i værste fall føre til krybbedød.

Jeg ville aldri kledd på min baby lue når den sover om natten, heller skrudd opp temperaturen litt.

Skrevet

Jeg har også lest og hørt dette. Men kusina mi fikk utdelt en søt pampers-lue på sykehuset, og den hadde hun på babyen der. Og de reagerte ikke på det i det hele tatt... (hun fødte for halvannen mnd siden, på sus)

Skrevet

Babyer skal ikke bruke lue inne pga faren for krybbedød.

Maja bruker lue når hun sover ute, men aldri inne.

Skrevet

Er ikke dette å dra det litt langt?

Blir jo skremselspropaganda dette....

Vi har det mellom 10 - 15 grader på rommet og når knerten var 14 dager hadde vi på han lue. men har du det mellom 15 - 20 grader eller kanskje mer, sier det seg selv at man ikke har på lue...

dessuten må man lære ungen sin å kjenne da, noen er varmere enn andre...

forstår det at det ikke er bra at babyer blir overopphetet og ser sammenhengen mellom dette og krybbedød, men å dra det så langt som å ALDRI ha på lue inne er vel noe drøyt som jeg nevnte over her

jeg vil tro du har på lue på ungen din når den sover ute eller?

Skrevet

Skremselspropaganda er det ikke, det er fra krybbedødforeningen!!

Men, kanskje ikke alle som er like redde for krybbedød da....?

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/18FC30619773AE3DC125719B00491691?OpenDocument

Spedbarn regulerer best kroppstemperaturen sin når de ligger på ryggen. Et spedbarn kan bli overopphetet hvis temperaturen i rommet er høy, eller barnet har på seg for mye klær eller sengetøy. Vær forsiktig med bruk av tunge dyner, og bruk sengetøy tilpasset barn i barnesengen. Bruk ikke lue inne - et spedbarn kvitter seg med overskuddsvarme hovedsaklig via hodet. Dersom barnet sover på magen vil halvparten av ansiktet ligge ned mot madrassen og dermed skape mindre flate for å kvitte seg med overskuddsvarme. Slik tildekking av ansiktet er forbundet med økt fare for krybbedød.

Temperaturen i rommet der et spedbarn sover må være behagelig, ca. +18 grader C.

Kjenn på barnets mage eller i nakken til babyen. Hvis det er mer enn behagelig varmt, eller hvis barnet svetter, har han eller hun det for varmt. Kle heller av barnet når det har feber, og la det ha mindre sengetøy over seg. Pass på at barnet ikke utsettes for kald trekk – da kan barnet lettere pådra seg infeksjoner. Utendørs vil barnet alltid trenge mer klær enn voksne.

Sørg for at barnet har frie luftveier ved at det ikke får dynen over hodet.

Om vinteren er innetemperaturen ofte høyere enn den er om sommeren. Kle derfor av barnet varme uteklær når dere kommer inn på oppvarmede steder. Gjør dette med en gang, og selv om barnet sover. Slik unngår du at barnet blir for varmt.

Skrevet

Vi fikk også lue på sykehuset, men den var bare til å bruke de første døgn, pga at babyen er dårlig til å regulere temperaturen så tidlig. Senere skal de ikke sove med lue. Så sant de ikke sover utendørs da

:-)

Skrevet

Takk for svar damer:)

Nå har jeg vært på nett og lest om krybbedød. I natt skal lille Marte ligge uten lue og sove:)

Skrevet

vi fikk på prematur beskjed om at hun skulle ha på lue døgnet rundt første året. (Var dysmatur). Nå har hun blitt en rund liten bolle (synes vi ihvertfall) og har kun lue på ute og om natta. Hun pleier å vri av seg lua i løpet av natta (bruker ikke med snorer på, for det synes jeg er litt skummelt). Hun sover med vinduet åpent på eget rom, så hun er veldig godt påkledd. Virker som om hun er passelig varm (bruker en for stor ulldress utenpå ullundertøy om natta)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...