Gå til innhold

Amming som prevensjons middel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, det er faktisk ikke bare en gammel myte.. Men det stemmer faktisk. Jeg var akkurat på Barselavdeling på St.Olavs Hospital. Å kom over en brosjyre som het : Tiden etter fødselen

Der var prevensjon tatt opp som tema bla annet å står som følger:

Amming har en preventiv virkningm det er det man kaller LAM ( laktasjonsindusert amenore`metoden) . Det er like sikkert som minipillen eller kobberspiral ( dvs at 2 av 100 blir gravide) , men det krever at følgende kriterier er oppfylt:

* Barnet er under 6 mnd.

* Barnet fullammes, dvs kun morsmelk.

* Barnet ammes om natten, dvs at det ikke går for mange timer mellom

hver amming

*Kvinnen ikke har fått mensturasjonen tilbake

Har alltid trodd at amming som prevensjonsmiddel bare var forbanna sprøyt.. men tydeligvis ikke;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er velkjent at amming kan forhindre ny graviditet, men jeg ville ikke stolt på det alene hvis det var krise om jeg ble gravid igjen.

Her kom mensen når mini var 3 mnd, selv om jeg fullammet, og også ammet om natta. Og før den mensen har jeg jo hatt en eggløsning... Så i teorien kunne jeg da fint ha blitt gravid når mini var 2,5 mnd! Takk gud for at ikke det skjedde.... :)

Skrevet

Vel både legen og jm frarådet dette på det sterkeste... Veit av venninner som har blitt gravide på det. -Men lykke til ;-)

Skrevet

om det er så sikkert kjenner jeg mange søte små som ikke skulle vært her.

bl.a min egen lillesøster!

Skrevet

Jeg kjenner to som stolte på dette - og var gravide igjen når eldstemann var ca. 4 måneder... Hadde ikke satset på dette. :)

Skrevet

Sander var 5 mnd, vart fullamma, amma om natta og hadde ikkje fått mensen tilbake...Men likevel kom Emil til verden 9 mnd etter....så eg stoler ikkje på det lenger i allefall.....!!!!

Skrevet

som min JM på sykehuset sa etter at jeg hadde født "ja, du kan jo bruke amming som prevansjon hvis du syns det er OK at du kan få 2 tette" jeg hadde sexnekt frem til jeg fikk spiral for å si der slik!

Skrevet

Man kan jo få mensen før man er ferdig å amme, å siden el kommer før mensen så er det utrykt sa legen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...