Leen Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Hei hei. Flere som har en baby som bare ligger ene veien med hodet? Vi har begynt med behandling nå. Hun er 3 mnd...De sier det er vanlig, men vet ikke jeg...andre?
Sivert Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Det er veldig vanlig at babyer har en favorittside, så derfor er det viktig at man henvender seg til barnet fra begge sider, og at man legger barnet med hodet til begge sider når det skal sove, annenhver gang foreksempel ) Min lille gutt (han er snart 3 mnd) var veldig glad i å snu seg til venstre siden sin, men nå er han like glad i å snu seg til høyre ) Lykke til!
mamman t o.a Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 har ikke det problemet selv,men hs sa at det var vanlig om det skulle ære noe når hun sjekka han første gangen:)
Leen Skrevet 26. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2008 Vi har prøvd å stimulere henne på begge sider, men det hjelper ikke. Hun bare vrir hodet tilbake om vi legger det på andre siden. Det er en liten låsning i nakken, som mest sansynlig har kommet under fødselen. Får behandling nå, og stadig forbedring. Når de blir behandlet mellom 3 og 6 mnd er det best odds for at det ikke blir noe varig. Terapauten sa i dag at noen ikke er oppmerksomme på det, og ikke oppdager det før de er to år, og det kan føre til konsentrasjonsvansker o.l.
nettigull og Lenora lille.. Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Hei hei.. Snuppa mi ville også bare ha hode sitt i en retning mot høyre. Jeg trodde en stund at det kanskje bare var en favoritt stilling hun hadde, men etter at jeg så på bilder av henne så så jeg at på mange ut av de så var hode bare rettet mot høyre. Jeg ble da litt usikkert så da dro jeg til helsestasjonen og fikk en fysioterapaut til å se på henne og da viste det seg at hun hadde en liten låsning i nakken. Da hun var 5mnd så ble hun 'utskrevet' for å si det sånn Jeg var med henne til fysioterapauten 1 gang i mnden i månder. Nå er hun krute god og alt er som det skal. Jeg regner med at snuppa di blir helt god igjenn. Dere må bare huske å trene hjemme ,få henne til å se mot den andre siden og rett frem )
69modell Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Hei! Jo dette er ganske vanlig. I de tilfellene der det er en låsning/skjevstilling av det øvre nakkeleddet kalles denne tilstanden for KISS syndrom. Vår gutt ( 3 1/2mnd) har dette og vi har begynt på behandling hos manuell terapeut med kompetanse til å behandle babyer. Vi blir også fulgt opp av fysioterapeut på helsestasjonen også får vi veiledning i forhold til trening hjemme. Terapeuten mener at gutten blir helt kvitt kjinken i nakken etter 3mnd med dette opplegget. Viktig å ta tak i dette tidlig så det ikke utvikler seg til KIDD syndrom og får større konsekvenser med alderen. Vi har fått beskjed om at årsaken til dette kan skyldes hvis babyen har ligget mye på tvers inne i magen, løftet ut via nakken/hode ved keisersnitt, eller forløst med tang eller vakuum. For disse babyene kan det ofte være vanskelig å få til amminga. Ikke alle fødeavdelinger har kompetanse på dette. Lykke til videre.
Cala75 Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Gutten min på snart 4 mnd hadde venstre som favorittside. Da vi oppdaga at hode hans var skeivt bak, så begynte vi å gjøre noe med det. Rullet sammen små gulpekluter i små pøsler og la inntil hode på venstre siden, blokkerte på en måte at han skulle få til å legge hode til venstre. Dette hjalp mye. Stimulerte han til å se mot høyre. Dette har hjulpet masse og nå er det lite igjen av favorittsiden. Skeivheten i bakhode har også jevnet seg nesten helt ut.
LeneTherese Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Det er veldig vanlig å ha litt skjevstilling i nakke! Til 69modell over; det er ikke alltid KISS selv om de små har denne skjevheten! Min lille ville kun se til høyre, gikk til fysio på helsesatsjonen 3 ganger, og etter 1 mnd var det så og si borte vekk, merker ikke noe til d lengre.. Fikk litt "øvelser" og forskjellige bærestillinger jeg skulle bære han i hjemme. Bare ta en tur på helsestasjonen så de får sett på d, lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå