Gå til innhold

Student/jobber, hva får jeg etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidstudent på sykepleien 3 året.

Har nå funnet ut at jeg er gravid, og har termin i slutten av April.

Har jobbet mye ekstra ved siden av studiene, og hatt bruttolønn på ca 12 000kr hver mnd.

Har tjent mer enn lånekassen tillater, så ikke hatt stipend eller lån.

Men vet nå ikke hvor mye jeg vil orke å jobbe siste semester, så mulig jeg da tjener en del mindre, og kan søke om stipend..

Har jeg rett på noe fra lånekassen når jeg går i permisjon?

Nav betaler meg vel et gjennomsnitt fra de beste seks mnd, av de siste ti? Har jeg rett på støtte fra lånekassen og nav?

Har pappan, som er i 100% jobb rett på permisjon, m lønn når jeg er student? Hvor mange uker event?

Jeg har kun igjen hovedoppgave og en eksamen etter fødselen, er det mulig å fullføre skoleåret hvis jeg orker?

Har dette noe å si på utbetalingen jeg vil få?

Eller må jeg søke studier neste halvår også, å ta dette da?`

Vil jo gjerne bli raskest mulig ferdig med skole.

Hvis noen av dere har hatt d på samme måte som meg, hvordan var d for dere å starte i jobb rett etter endt utdanning,og permisjon?

Var det noe vanskeligere å få jobb?

Takker for svar;)

Fortsetter under...

For å ta spørsmålene dine ett og ett :

- rett på noe fra lånekassen?

for å få rett på fødselsstipend må man ha hatt rett på lån/stipend de 6 siste mnd før permisjonen starter. Om nå jobber mye men ikke jobber mye fra nyttår og da får mulighet for å få stipend så har du alikevel ikke hatt rett på dette lenge nok til å kunne få fødselsstipend. Uansett om du hadde fått det så ville du bare fått det for den perioden du faktisk er student. Om du så hadde vært ferdig til sommeren ville du bare fått stipend fram til da, om du hadde søkt studie videre kunne du fått det lengre.. Så nei, du har ikke rett på noe fra lånekassen slik jeg ser det..

- Penger fra nav:

Ettersom du jobber (og jeg regner med jobber minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen begynner vil du kunne søke om foreldrepenger. Du får IKKE bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene, det er det kun de som får dagpenger som får gjøre. I utgangspunktet er det den lønnen du har de siste 4 ukene før permisjonen starter som er grunnlaget for permisjonspengene, men om du har hatt variabel inntekt kan du be nav gjennomsnitts beregne over en periode for deg.

- Rettigheter for pappaen:

Pappaen har rett på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødselen uten lønn. Noen arbeidsgivere betaler ut lønn, men det er helt opp til dem selv å gjøre det. For at pappaen skal få fedrekvoten på 6 uker må du ha jobbet i minst 50% stilling. Pappaen kan evt ta ut permisjon av den "felles permisjonen" på 29 eller 39 uker, men da MÅ du ut i enten 100% studier eller 75% jobb..

- Fullføre skoleåret:

Jeg mener du kan fullføre skoleåret uten at det har noe å si for nav, men sjekk med de for å være sikker

-Vanskelig å få jobb:

Dette kan jeg ikke helt svare på da jeg ikke har vært i den situasjonen du er i, men på generelt grunnlag vil jo det hvor lett det er å få jobb komme an på hvilken type jobb du søker og hvor mye konkurranse det er om å få jobben ha mye å si. For din del vil det nok telle positivt for en framtidig arbeidsgiver at du har jobbet mye mens du har studert.

Håper dette svarte på iallefall noen av spørsmålene dine, lykke til i svangerskapet!

Det er flere som sier at har du hatt rett på lån/stipend har du rett på fødselsstipend fra lånekassen. Du trenger ikke å ha tatt opp lån tidligerre bare vært i studie som gir rett til støtte.

Sjekk det opp.

Hun har jo ikke hatt rett på stipend pga for høy inntekt, er usikker på om det er nok å ha hatt rett på lån.. (eller om man mister retten på lån om man jobber for mye??) Anbefaler deg HI å sjekke dette med lånekassen...

Annonse

Fødselsstipendet påvirkes IKKE av høy inntekt!!! Det står på lånekassen sin side!

Men det kan variere med hvor mye samboeren din tjener. Jeg vil få utbetalt 8500kr fordi samboeren min tjener mer enn grensene. I tillegg til studiene har jeg en 50% stilling. Og skal ha 54 uker permisjon. Da får jg 8500 kr + 80% av lønnen. Som tilsvarer i mitt tilfelle ca 20 000kr/mnd.

Så slik JEG har forstått det. Kan man få både støtte fra NAV og lånekassen. Blir jo litt for dumt å atter en gang straffe de som takler både jobb og studier.. (som inntektsgrensen jo er..)

Ok.

Takker så mye for svar;)

Men det jeg "får" , fra nav det får jeg uansett om jeg ikke hadde fast stilling?

Jobber jo veldig mye, men ingen fast stillingsprosent.

Vet jeg må ha jobbet mer enn 50%, det er jo greit.

Men kan det være ekstra som blir samlet over 50% eller må d være 50% fast?

Man må vel skatte av fødselspengene fra nav?

Må man dette fra fødselsstipendet og?

jeg siterer fra et innlegg over:

"Du får IKKE bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene, det er det kun de som får dagpenger som får gjøre. I utgangspunktet er det den lønnen du har de siste 4 ukene før permisjonen starter som er grunnlaget for permisjonspengene, men om du har hatt variabel inntekt kan du be nav gjennomsnitts beregne over en periode for deg." Dette er helt krise hvs det stemmer. jeg tjener godt nå, men må trappe ned før fødsel. får ikke jobbe mer enn 25 % rett og slett.

ett lite tips er å sjekke ut denne siden,

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

til venstre er det linker til sider der du kan plotte inn og få regnet ut hva du SANNSYNLIGVIS vil få utbetalt...forklarer godt, men dersom du fortsatt er usikker foreslår jeg å ta kontakt med en på nav og høre. kjedelig å gå glipp av penger fordi man ikke visste man har krav på de.

for studenter står det på lanekassen.no at inntekten din ikke har påvirkning på fødselspengene fra lanekassen. du kan også ha krav på adragsfrihet på eventuelt studielån etter du har født. sjekk det ut =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...