aaha Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 vi har lyst til å bite tenna sammen og gjennomføre endringer i rutinene, med håp om at lille gutten vår på 5 mnd skal bli flinkere til å finne søvnen selv. Har lest mye om sovecoach-metoden, og syntes denne virker spennende. Men også litt drastisk, da den innebærer å ta babyen opp hver gang den gråter, noe som de fleste andre metoder advarer mot. Det virker også skummelt å skulle slutte med smokk, som i følge denne metoden er grunnen til at babyen ikke finner søvnen selv. Andre metoder jeg har fått anbefalt som er litt tøffere, er jo å gradvis trappe ned hvor mye man viser seg når babyen gråter på natta, altså en form for skrikekur. syntes det er kjempevanskelig å avgjøre hva som er grunnen til at lille theodor nå våkner ca en gang i timen natta igjennom, og derfor også hvilken vei vi skal ta... Er det noen som kjenner seg igjen i følgende beskrivelse, og som har gode erfaringer med en metode for å øære bedre søvnvaner?: Theodor er født med kiss-nakke, men er "friskmeldt" etter mye behandling. Måtte begynne med smokk 2 uker gammel pga ekstremt sugebehov og vansker med å sove. etterhvert kommet godt inn i rutiner, med mat, dagslurer og aktivitet til faste tider. Legger seg til samme tid med samme ritualer, og trenger ingen hjelp til å sovne inn på kvelden, foruten å ha smokken. til nå har vi praktisert å sitte hos han til han sovner, burde vi heller begynne å fjerne oss fra rommet? Han er stille når han blir lagt, men surver så litt og bygger seg opp til gråt, før han så sovner etter alt fra 2-30 minutter. Virker som om han trenger å gråte seg litt i søvn, og kveldsleggingen er heller ikke noe problem syntes vi. Verre er det med nettene. Gradvis har han begynt å våkne mer og mer, nå ca hver time. Noen ganger er det tydelig at han ikke er våken men gråter i lett søvnfase. Men om vi da ikke gir han smokken kjapt, våkner han gradvis til gråt, og det er vanskeligere å roe han. Får han smokkem blir han stille. andre ganger er han mer våken, og griner og er urolig etter å ha fått tilbake smokken og. Da lener jeg meg mot han (ligger i seng ved siden av min) og sier hysj hysj, eventuelt holder han i hånda, eller har en hånd på brystet hans for å holde dyna i ro. Begynt med sånn nattpose. Det er altså alltid å få han til å sove igjen ved hjelp av smokk, hysjing og tilstedeværelse, og uten å ta han opp/mat/samme seng. Men så lenge jeg må gjøre dette en gang i timen, er det et problem... dagslurene er litt det samme, her må han ofte vugges i søvn i vogna, og etter en stund hvor han våkner før han er uthvilt. Men konsentrerer meg først om nettene, tror dagene blir bedre om man får løst nettene.. Fornuften sier meg at fordi han er vant til å ha smokk for å sovne, har han ikke lært seg å komme videre i søvnen i de lette søvnfasene, og må dermed ha hjelp. Men er likevel så redd for å gjøre noe feil ved å velge å ta fra han smokken (ha den kun til innsovning ved legging, ikke resten av natta) og begynne å trøste han ved å ta han opp ved gråt og legge han ned når han roer seg.... Venninner har frarådet meg å gjøre dette, men heller prøve å gradvis gi han mindre og mindre oppmerksomhet (hysj, ta på, være inne hos, rugge), men beholde smokken, for at han skal lære seg at gråt ikke gir han det han vil ha, nemlig kontakt. Men så har jeg vont for å tro at dette bare er snakk om en dårlig vane med å våkne for å få trøst av mamma.... Jeg sliter mye med det her om dagen, og selv om dette ble veldi langt, håper jeg noen gidder å ta seg tid til å dele sine erfaringer med meg, er så usikker og redd for å gjøre det hele verre..
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Hei, jeg kjenner meg igjen i nesten alt du skriver, med unntak av det å våkne hver time på natten. Tulla er også friskmeldt fra å ha KISS, er nå snart 10 mndr, men hun har brukt smokken til innsovning helt fra hun ble for urolig pga KISS slik at hun ikke fikk tak på totten (som hun brukte da hun var veldig lita). Jeg synes det er vanskelig å gi konkrete råd, men jeg vil ihvertfall si at tulla vår har sovet natta igjennom i lange tider selvom hun har hatt smokken til innsovning. Joda, vi har hatt noen perioder hvor hun har våknet og at vi har måttet være rask med smokken, men det vi har gjort i den senere tid er å først gi henne vann, da roer hun seg ned om hun har blitt veldig urolig, og så gir vi smokken med én gang etterpå. Vi har også for vane å sitte ved henne på kvelden når hun skal sove, og hun er akkurat som du beskriver at deres er på det tidspunktet. Om hun virkelig begynner å skrike, noe som heldigvis er veldig sjeldent, tar vi henne opp og vugger henne på fanget (vi bruker gyngestol), men vi går aldri ut av rommet med henne, uansett hvor skrikete hun blir. Vår erfaring er at det er viktig å være konsekvent, spesielt på dagtid. Vi vugger henne også litt før vi legger henne, noe vi også gjør på dagtid. Når hun har roet seg igjen, legger vi henne ned igjen. Vi har prøvd å gå ut av rommet, og noen ganger går det fint, hun roer seg ned helt selv og sovner, men andre ganger begynner hun å gråte, ofte ikke med én gang, men etter en stund, ofte pga hun har mistet smokken. Vel, lykke til, håper at det ihvertfall er litt til hjelp :-)
aaha Skrevet 26. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2008 takk for svar;-) det virker kanskje ikke som om du ser på smokken som en fiende da, men at den er en god hjelp for å roe henne ned? er litt der vi sliter, at hvis det er smokken som gjør at han må ha vår hjelp hver time natta gjennom, så er det kanskje verdt å slutte med den...Om noen har tips til hvordan man gjør dette mest mulig skånsomt, så kjør på;-) hvor mange ganger om natten våkner jenta di da? er enig i at det nok er superviktig å være konsekvent, og det er det vi er på jakt etter nå, bare veldi usikre på hvilke kjøreregler vi skal sette oss. Tar gjerne imot så mye inspill som mulig før vi setter igang med operasjon sove bedre på natten;-)
lykkeligmspire Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Først vil jeg si at jeg føler med deg..... nr 1 hva med å flytte han inn på eget rom? det hjalp oss. poden våknet hver time etter kl fire /fem on natten-nå er det slutt....nesten...mini flyttet på eget rom når han var tre mnd-trist for mammaen,men nødvendig-ting ble bedre nr 2som du selv sier det å være konsekvent er super viktig. Om natten trenger de ikke kos el særlig berøring om du skjønner. Si minst mulig-dukel belysning. nr 3 max to måltider på under 20min hver gang.hvis vekten er ok da??? kun ett bleie skift i sengen(ikke nødv,men jeg gjør det i hvertfall her) nr 4 det har langt fra ferbner metoden til å la dem skrike litt. Ikke gi smokken med en gang-la han sutre litt først. bestem deg for hvor mange smokke sjanser han skal få. bruker han opp dem trøster du istedet og gir smokken igjen etterhvert-skjønte du den??? dårlig til å forklare lykke til
aaha Skrevet 26. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2008 takk for svar lykkeligmspire! Mange interressante ideer;-) har tenkt på det med å flytte han på eget rom, men så virker det liksom så feil når han våkner 10 ganger i løpet av natta, blir mye løping opp og ned trappa da. Tenker du at dette hjelper fordi de da blir mindre forstyrret av oss? han våkner på kvelden og før vi legger oss og ikke er i rommet, hva tenker du om dette? han spiser bare en gang om natta nå, første gang han er våken etter tre. Har satt det som regel. Spiser to grøtmåltider, så han trenger nok ikke dette måltidet heller, men vet ikke om jeg gjør lurt i å både nattavenne han og innføre nye soveregler samtidig. han våkner mye både før og etter mat, så kan det da ha noe sammenheng+ skifter ikke bleie. Grunnen til at jeg har fortsatt med å gi han smokk fort, hysje på han osv, er at jeg for ca en måned siden forsøkte å gjøre minst mulig, bare lot han ligge der, mens jeg lå ved siden av. Da hylgråt han i to timer.... så da antar jeg at det er sånn det vil bli om jeg trekker meg bort... men det er jo ikke sikkert, kanskje vi kan prøve litt forsiktig? bør jeg for hver gang vente lenger og lenger før jeg trøster, eller samme intervall hver gang? Veldi interressant ideen din om å bestemme meg for antall ganger han skal få smokken. Har du prøvd dette selv? Mener du da at jeg f eks gir han 3 sjanser på en runde, og hvis det ender med at han mister den og fortsatt gråter, så gjør jeg ingenting en liten stund, og så trøster igjen, og så gir smokk, helt til han har sovnet? Lærer han ikke da bare å være veldi utholdende og ikke slutte og gråtem fordi til slutt kommer smokken? eller tenker du at dette er en sjanse for han til å prøve å sovne før det kommer så langt. Kanskje bedre med noen ganger smokk, så trøst, men deretter ingen smokk?
Makko med to små gutter Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Sitat- "Har lest mye om sovecoach-metoden, og syntes denne virker spennende. Men også litt drastisk, da den innebærer å ta babyen opp hver gang den gråter, noe som de fleste andre metoder advarer mot. Det virker også skummelt å skulle slutte med smokk, som i følge denne metoden er grunnen til at babyen ikke finner søvnen selv." - Anbefaler deg å lese litt grundigere ;-) Du skal kun ta ungen opp av sengen hvis du IKKE greier å roe ungen i sengen. Greier du skal du ikke ta opp ungen. Men du skal bruke samme prinsippet, -med engang ungen roer seg skal du fjerne hjelpen. Hvis du tar opp ungen av senga er det super viktig å legge den ned igjen med engang den er stille (ikke vente 3sek for å se om h*n forblir det). Mest sannsynlig koster skrikinga mer enn verdien av å bli holdt kun når man skriker. Men hele tiden tenk på å fjerne mest mulig hjelp. Slutt å vugg (vogn/vugge på dagtid FØR ungen sovner) Smokk er også helt ok så vidt jeg har skjønt første gang ungen sovner, men våkner han når smokken detter ut, skal du ikke putte den inn igjen. -dette er iallefall det jeg har forstått og praktiserer med godt hell :-) Må innrømme at våkner han på natta (ikke som reslutat av smokk detter ut) gir jeg smokken i halvsøvne... Men gutten din er vel snart stor nok til å putte inn smokken selv? -Hva med ev. en sutteklut? -Jeg ville nok gradvis flyttet meg ut av sovrommet når han skal sove. Gå fra å sitte på senga, til å ta en stol en meter unna...
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Ja, prøvde å få frem at vi ikke ser smokken som noen fiende, snarere tvert imot. Vet av erfaring at dersom hun ikke får smokken hvis hun våkner på natta, da blir hun uroligere og uroligere. Men, hun sover heldigvis de fleste netter natten igjennom uten å våkne (med unntak av den siste tiden, men det er bl.a pga at hun har vært syk), og har gjort det siden hun var 2 mndr. Jeg vet ikke hvordan din reagerer om han ikke får smokk, du kan jo prøve å trøste littegranne uten, for å se om han roer seg. Ser at han også er på deres rom, forstår det jo siden han våkner så ofte, men det kan også være årsaken. Da vi flyttet tulla på eget rom sov hun plutselig lengre om morgenen. Kan det være noe annet som forstyrrer? Andre lyder, lys, for høy temperatur, eller annet? Da hun var liten sov hun i vugge på rommet vårt. Når hun beveget seg i senga var det en liten klikkelyd som gjorde at hun våknet. Da vi oppdaget det og fikk gjort noe med det sov hun for første gang natta igjennom - hun var 2 mndr. Når hun ble litt eldre hadde hun for vane å "hoppe" seg oppover i senga til hun stanget i veggen, og da våknet hun så altfor tidlig på morgenen. Vi fant ut at vi skulle prøve med pute, og vips så sov hun mye lengre. Vi merker også at hvis det blir for varmt på rommet hennes, så sover hun uroligere og våkner lettere.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 PS, så at en kommenterte at han kanskje er stor nok til å ta smokken selv. Kanskje er han det, tulla vår er ihvertfall det, men når hun våkner på natta er hun trøtt og i "ørska", så da finner hun den ikke selv.
aaha Skrevet 26. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2008 hehe,ja der missa jeg nok et poeng, at jeg alltid først skal prøve å roe ned i sengen. Men det betyr at det egentlig forblir slik jeg gjør det nå da. Sier hysj og får han til å sove i sengen, men med smokken da. Det blir vel et rabalder hvis vi bestemmer oss for å kutte ut den... etter tilbakemeldingene deres så sitter jeg med en følelse av at jeg må bestemme meg for smokk eller ikke smokk... hmmm... hvis vi velger å kutte ut smokken, så syntes jeg metoden med å gi den kun ved innsovning men ikke ellers virker bra. Men du som har god erfaring med dette, hvis du gir smokken i halvsøvne på natta om babyen våkner, så vet du kanskje ikke hvordan hun ville reagert om hun ikke fikk den? Syntes smokken er en god venn siden den hjelper han til å sove, men en fiende fordi jeg må gi han den hele tiden. Han klarer noen ganger å ta den på dagtid, men har lite tro på at han klarer det i ørska på natta før han er mye eldre, ligger for det meste med øynene igjen og kaver...
3småtroll♥ Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Ble mye fokus på smokk her;) Bare et lite innspill ang det å få tak i smokken selv; legg mange smokker i sengen hans! Det har jeg alltid gjort med mine og da har de ganske raskt funnet en smokk selv:) Syns ikke du trenger å slutte med smokk jeg. Er jo så mange "flotte" teorier ute å går at man kan bli helt forvirret! Kan jo hende det hjelper å legge han på eget rom, men utenom det virker det som du gjør det rette- er jo ikke slik at du står opp med han og gir han masse oppmerksomhet!? Fortsett å holde på at natt er natt og lag minst mulig oppstyr rundt han natterstid;) Mest sansylig er det bare en periode han skal gjennom så da er det opp til deg å være konsekvent så han ser at det ikke er noe å tjene på å våkne på natten annet en smokken og trygghet fra mammaen sin:)
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 "Men du som har god erfaring med dette, hvis du gir smokken i halvsøvne på natta om babyen våkner, så vet du kanskje ikke hvordan hun ville reagert om hun ikke fikk den?" Joda, vi har prøvd, og da blir hun mer og mer våken. Gir vi smokken roer hun seg som oftest med én gang og sovner. Men, må si at nå som hun har blitt eldre, at hun ofte ikke ble roet ned da heller. Det var da vi leste tipset om å gi vann først, så nå gir vi vann først, for så å gi smokken. Ellers var det kanskje ikke så domt å prøve å ha mange smokker i senga :-)
aaha Skrevet 27. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. november 2008 det virker slik som du beskriver nydelig tulle, at hvis vi ikke gir han smokken, så vpkner han bare mer og mer. derfor gidder vi aldri teste ut dette, men gir han den tilbake ved den minste lyd. Men når jeg leser gjennom hva jeg har skrevet og svarene her, sitter jeg igjen med en sterk følelse at de mange oppvåkningene er min egen skyld. Tror jeg har vært altfor raskt ute helt fra han var nyfødt. Han har nok aldri fått en sjangs til å ligge og grine litt og prøve å finne ut av ting for seg selv, men istede har mamma vært raskt på pletten;-) Og jeg tror nok ikke at jeg har veldi lyst til å slutte med smokken, siden det virker så skummelt, er det sikkert en grunn til at jeg føler det sånn... Hvor gammel var babyen din da du begynte å gi vann før smokk? Foreløpig vil han bare ha vann fra skje og ikke flaske, så blir kanskje litt vanskelig enda..Jeg har en veldi sterk følelse av at nettene vil bli bedre hvis vi på en eller annen måte velger en vei og står ved den, for nå er det nok litt sammensurium av ulike typer trøst, prøve å ligge litt, gå ut og inn osv. Kanskje prøve å flytte på eget rom samtidig også. Da er det i så fall praktisk å slutte med måltidet han får i firetida en gang, er dette litt mye for han på en gang mon tro? Vil også bekrefte at vi hele tiden har vært flinke til å ikke ta han opp, bare trøster i seng og gir smokk, så er konsekvente der. Hadde bare vært så deilig om han ikke våkna hele tida.. Men hvordan kan jeg da gå frem hvis jeg skal prøve å gi han litt mer tid til å finne ut av ting? I går hadde han en veldi urolig periode før vi la oss, og da ventet jeg noen få minutter, gikk inn, sa at det var natt, ga smokk og gikk ut. Dette gjorde jeg mange ganger. Tok et par timer før han roet seg. Har litt vansker med å skjønne hvordan vi kan være konsekvente med denne metoden. Når han ligger alene på rommet, er det riktig å gjøre som jeg gjorde, eller bli værende i rommet og ha kontakt med han hele tiden, eller i intervaller som når man går ut av rommet? Og skal man slutte trøsten i det øyeblikk han blir rolig, og så starte igjen ved gråt osv? Jeg spør mye nå men tror jeg har lest så mye at jeg har et sammensurium av metoder i hode, så hadde vært herlig med en smørbrødliste fra noen glupe mødre;-) Og hvordan kan vi gi han litt mer tid til å finne ut av ting (lære å roe seg selv) på natta når vi ligger ved siden av han? Vente litt med å gi han smokk og trøst hver gang? det vil innebære at han ligger i perioder og gråter, er dette for tidlig for han når han er 5 mnd? hvordan kan jeg gi han litt tid samtidig som det ikke skaper mistillit?
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Det er veldig lett å være rask når hun ligger så nære deg. Vi har heldigvis ikke hatt det problemet at hun våknet veldig ofte, og derfor var det ikke et virkelig problem å gi henne smokken de gangene hun våknet. Men, jeg våknet jo hver gang hun ga lyd fra seg. Husker ikke helt, men jeg tror kanskje ikke jeg ga smokk helt med én gang, men først så om hun begynte å roe seg, men aldri lenge ihvertfall. Men, da vi la henne på eget rom (tror hun var nesten 7 mndr da vi flyttet henne) sov jeg bedre, og hun våknet mindre - ihvertfall det tror jeg, men så hører vi jo ikke hvert lille "ynk" mer for alt går ikke inn på babycallen. Det har hendt at vi har hørt en lyd på babycallen, for så at det blir stille igjen. Vi går aldri inn ved første lyd mer, men ser om det kommer én til, da først går vi inn. Men, vi lar det ikke gå så langt at hun begynner å grine, men hun kan syte. Stor forskjell på det synes jeg, og så er hun mye vanskeligere å roe om hun først har kommet over i "skrikestadiet". Når begynte vi å gi vann? Hmm, jeg tror det var omtrent da hun var 8.5 måned. Da var det en periode som hun begynte å våkne oftere, og ble vanskelig å legge. Leste da litt rundt og fant det tipset. Leste også at det er omtrent da søvnen begynner å bli viljestyrt, derfor tror jeg ganske sikkert at det var rundt da. Jeg tror også at det er lurt å bestemme én vei å gjøre ting på. Da hun var så urolig ved 8.5 måneds alder prøvde vi også litt av hvert til jeg fant ut at vi måtte bestemme oss for noe, og når vi hadde innført gode rutiner også på dagtid (hadde det på kveld) og var konsekvente, så tok det ikke mange dagene før hun sovnet fint igjen. Om du skal bli på rommet eller ikke er vanskelig å si. Som sagt er vi på rommet hennes til hun sovner, men noen ganger leser vi litt, men som oftest er vi bare ved siden av henne og later som vi sover :-) Vi sørger for å ikke ha øyenkontakt, for det skal visstnok aktivisere. Innimellom prøver vi å gå ut, noen ganger går det bra, mens andre ganger ikke. Det er jo en fordel for dere selv om det går bra, for da slipper man å sitte der, men blir han usikker/redd så er jo det viktigste å være der for han. Ellers er jo alle babyer forskjellige, og det som fungerer på en fungerer ikke nødvendigvis for den andre. Men, har du prøvd å lage hysssjelyder fra sengen din før du reiser deg opp for å gi smokken? Kanskje det hjelper?
Makko med to små gutter Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Jeg sa vel også noe om å gi smokken i halv-søvne. Nå våkner egentlig lillegutt ved foringstid, men vi har forsøvet ammetidspunkt så han våkner av og til ved det "gamle ammetidspunktet"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå