Gå til innhold

Gravid? UL i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen - og takk for sist dere som jeg traff for første gang på Nambo på mandag. Det var veldig hyggelig å møte dere : )

Nå har jeg et par spørsmål jeg håper noen her inne kan svare meg på. Jeg testet positivt 7. november etter inseminasjon 21. oktober. IKM var 4. november. Etter mine beregninger skal jeg derfor være 7+2 i dag.

Ettersom jeg ikke har følt meg gravid var jeg på tidlig, innvendig UL i dag for å sjekke om det var noe der. Legen kunne ikke se noenting annet enn fostersekken og konkluderte med at jeg antagelig ikke er kommet så langt i svangerskapet som jeg tror jeg er.

Jeg fortalte henne ikke at jeg ikke hadde gjort dette på gamlemåten, men sa at jeg er helt sikkert på at jeg ble gravid 21 eller 22. oktober. Hun ville ikke helt høre på det, og det er ikke så rart når hun ikke hadde all informasjon tilgjengelig. Hun ba meg komme tilbake om 14 dager.

Så mitt spørsmål: Er det nå helt sikkert at dette har gått galt ett eller annet sted fra egget festet seg og til i dag, eller hender det at man ikke kan se noe på UL i uke 7+2? Eller er det meg som har regnet feil, er jeg ikke på 7+2 i dag? Jeg har ikke hatt sex etter at jeg var i Danmark.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så merkelig.

Jeg hadde gått til fastlegen å tatt blodprøve for å måle hcg (graviditetshormonet) med to dagers mellomrom. Da kan du se om det hcg'en vokser som den skal.

Jeg tror det er stor forskjell på ul aparatene legene bruker, noen er gode og andre ikke, dessuten vokser forstret i rykk og napp.

Man sier jo at det ikke er vits med å gå til ul før uke 7, og at det heller ikke da - trengs å se så mye på en ul.

Jeg var på tidlig ul i uke 7, 7+1 - da så vi fostret klart og at hjerte slo nå - men han jeg går til har helt nytt utstyr!

Men var i ul i uke 5 en gang etter blødninger, da så vi bare to fostersekker - og jeg hadde hatt en abort, viste hcg målingene.

Jeg hadde en ma i uke 8 en gang, og da så vi fostret inne i fostersekken, men ikke noe bankende hjerte.

Jeg vet ikke jeg - ta en blodprøve du - du kan jo i alle fall ikke gå å gruble på dette i 2 uker!

Hvorfor i h... kunne hun ikke ta blodprøve av deg??! Merkelig...

Det gjorde de med meg begge gangene jeg aborterte, med sa sank hcg'en fra tror det var ett par tusen til 40 på to dager - på ma sank den ikke noe men den økte ikke slik den skulle heller.

Lykke lykke til - vi satser på dårlig utstyr og at alt er helt normalt! Lykke til! Hold oss oppdatert!

Skrevet

Hei Tjorven1 og takk for gode ønsker : )

Jeg ringte fastlegekontoret mitt og spurte om å få ta to hcg-målinger etter at jeg leste innlegget ditt. Så takk for tipset : )

Fikk bare snakke med legesekretæren. Hun sa det vil ta to uker totalt å ta hcg-test fordi de tar testene med en ukes mellomrom, ikke to dager, og så tar det tar en uke å få svar på hver av dem.

Fikk time hos legen fredagl, så da skal jeg spørre legen om det en gang til. Hun var heller ikke sikker på at legen ville henvise meg til ny UL om en uke, mente jeg kunne vente til planlagt duotest 15. desember... Det er nesten det verste, hvis det stemmer. Om det er graviditet i eggleder eller et annet sted utenfor livmoren, vil jeg vel få veldige smerter før den tid? Eller riskikere at egglederen sprekker?

Vet ikke hvordan det er med utstyret på privatklinikken jeg var på, så jeg regnet med at de har råd til å kjøpe det mest moderne utstyret. Men jeg er kanskje naiv.

Puh, selv om beskjeden i dag ikke var et sjokk akkurat, blir jeg sliten av dette. Godt å kunne skrive av seg noen tanker her inne : ) Takk for at du lyttet : )

Skrevet

Hei og takk for sist bumpi de bump!

Det var veldig hyggelig på treffet. Også såå god mat da! Dit må vi dra neste gang også! :))

Håper det går bra med deg og graviditeten. Det jeg kan fortelle deg er at du defintivt ikke er gravid utenfor livmoren! Da hadde du ikke sett fostersekken i livmor på ul. Og da hadde du nok nå hatt store smerter allerede, og du kjenner jo ingenting!?

Jeg fikk vondt i ryggen av exu allerede i uke 4 og nesten ingen går forbi uke7-8 uten å sprekke. Her kan du ta det helt med ro!:))

Håper hcg stiger og at du finner ut at det er en normal graviditet!

Skrevet

Hei bumpi de bump

og takk for sist ja! En særdeles hyggelig kveld:-)

Jeg skjønner veldig godt at du blir sliten av å gå rundt og ikke være sikker i det hele tatt.. Synes du skal prøve å få tatt de prøvene med 2 dagers mellomrom som Tjorven1 foreslår. Dersom fastlegen sier noe annet, så må du insistere:-) Har erfaring med at man ofte må stå litt på for å få tatt de prøvene man mener er riktig (jeg kan nok være en litt vanskelig pasient innimellom ja:-)) Du kan bare ikke gå i ukesvis å lure!

Krysser fingrene for at alt er normalt og at det er en frisk og sunn spire som vokser:-)

Skrevet

Takk begge to!

Da skal jeg prøve å sove godt i natt og så skal jeg bruke morgendagen på å opparbeide nok aggresjon til legetimen på fredag til å kreve testene med to dagers mellomrom OG ny UL om en uke.

Godt å ha dere!

Skrevet

Hei!

Takk for sist :-)

Jeg har ikke flere gode råd enn de som allerede er kommet opp her. Men jeg ville bare ønske lykke til, og si at jeg krysser fingrene for deg :-)

Skjønner godt at du blir sliten av å ikke vite..

Skrevet

Jeg henger meg på alle andre her inne..

Nå må du kreve!

- Jeg har jo dessverre mistet to ganger, og BEGGE gangene ble det målt med to dagers mellomrom, to forskjellige steder.

En gang på Bærum sykehus og en gang hos gyn. jeg fikk resultatene etter 2-3 dager.

Sist gang i uke 8, tok de meg inn med en gang (forbi køen) på legevakten på Bærum, jeg fikk ligge å vente på ett eget rom - før det kom en lege fra gyn.avd. ned å tok ul. De var helt fantastiske på sykehuset! De målte hcg, og jeg måtte komme tilbake to dager etter og måle igjen, før de gjorde noe.

Fatlegen min sender meg ofte opp til sykehuset for å ta blodprøver, du kan jo be om rekvisisjon, om det skal være så vansklig for legekontoret å gjøre det!

Kjenner jeg går i gang her for deg... huff.. jeg tror jeg vet hvordan du har det nå.. så på krava, og lykke lykke til i morgen!

Skrevet

Hei du.

Praksisen varierer litt fra lege til lege virker det som ift denne blodprøven, men det "korrekte" er ny prøve etter 2 dager, dette fordi man da best kan se om stigningen er som den skal. Pluss at du skal slippe gå og vente! Siden du bor i Oslo kan du egentlig bare få 2 henvisninger og selv dra opp og ta disse prøvene på Alna, er du der tidlig om morgenen kan du ringe inn og få svarene samme dag. Dette er den eneste blodprøven hvor pasienten selv kan be om svarene direkte.

Ikke bry deg så mye om symptomer eller mangel på disse, det varierer!

Ang. UL er jeg ikke sikker på hvorfor dere ikke så noe, men det kan variere hvor lan tid egget bruker på å feste seg.

Lykke til!

Skrevet

dersom egget fester seg flere dager etter inseminering kan du være nesten en uke mindre på vei enn du har regnet. håper det går bra for deg!

Skrevet

Hei callmebecka!

Jeg skal til legen i morgen tidlig. Hun er turnuslege, så det er ikke sikkert at hun kjenner til det stedet på Alna du nevner.

Kan du si mer om det? Er det en privat klinikk eller en gynekolog? Hva heter den i så fall?

TUSEN takk for tipset!! : )

Skrevet

Hei!

Jeg tror Callmebecka snakker om Fürst sitt labratorium som ligger på Alna. Få legen din til å skrive to henvisninger til blodprøvetaking, kontroll av HcG, og dra dit og ta blodpøvene. Det er også på Alna at blodprøvene blir analysert, derfor kan man få resultatet såpass fort.

Lykke, lykke til!!!

Skrevet

Hei alle sammen og takk for gode råd og gode tanker : )

Tenkte jeg skulle oppdatere dere. Fikk tatt første hcg-test i dag, skal ta nr. 2 på mandag. Var ikke snakk om å vente en uke i det hele tatt...

Og legen var helt sikker på at jeg ikke var gravid utenfor livmoren, det var jeg veldig redd for. Har hørt at det kan være farlig og at man kan miste egglederne hvis det skjer.

Legen min bruker ikke Fürst-labben, men hun skal purre labben de bruker dersom de er trege med å svare. Så da får jeg heller ringe legekontoret å høre på onsdag.

Skal inn igjen til legen fredag, så avgjør vi hva som skal skje videre da. Det blir vel enten utskraping eller ny UL. Synes selv det høres fornuftig ut å gjøre det i den rekkefølgen : )

Ha en fin helg alle sammen!

Skrevet

Godt å høre at du endelig skal få vite. Den usikkerheten du har gått med i det siste må være grusom..

Ha en riktig god helg!

Også fortsetter vi å krysse fingrene for deg :-)

Skrevet

Heisann Månestråle75 : )

Det høres kanskje rart ut for mange her inne, men jeg har det ikke grusomt. Jeg har som sagt ikke følt meg gravid og har ikke hatt troen på dette første forsøket. Så jeg ble ikke så veldig sjokkert da legen ikke fant livstegn på UL.

Ble selvsagt lei meg og forvirret, men jeg ble mest stressa. Var redd for at jeg skulle miste en eggleder, havne på sykehus med sterke smerter osv. Nå som jeg vet at jeg ikke er gravid utenfor livmoren, tar jeg det mer med ro. Ting får gå sin gang og er jeg heldig, så kommer jeg igang igjen på nyåret : ) Ser på nettet at så og si alle som har vært på UL i uke sju har sett liv, så jeg har akseptert at det ikke var min tur denne gangen.

Riktig god helg til deg og til andre her inne - spennende å følge alle babyprosjektene : )

Skrevet

Rart hvordan intuisjonen er. At kroppen faktisk vet før vi gjør det selv.. Utrolig fasinerende :-)

Skrevet

Hei bumpi de bump! Jeg var på UL i uke 6+3, og da så gynekologen bare fostersekken og et bittebittelite fosteranlegg. Ikke noe hjerte som slo. Jeg fikk beskjed om det samme som deg, å vente i to uker. Underveis økte symptomene, jeg ble mye kvalmere for eksempel. Men i uke 8+3 var det dessverre ikke skjedd noe siden sist, og jeg fikk konstatert en MA. Det høres ut som du tar situasjonen med fatning, men alt håp er jo ikke ute da! Likevel kan det jo være godt å være psykisk forberedt.

Skrevet

Hei Bumpi de bump!

Jeg håper du ble litt beroliget av det jeg skrev før du dro til legen.. Jeg var hundre prosent sikker på at du ikke var gravid utenfor livmor. Jeg har gjennomgått alt det der og hadde smerter allerede fra uke 4 og da visste jeg med sikkerhet at det var en exu.. I uke 7 var jeg helt på tur av smerter,, -så dette har du ikke bumpi de bump! :

-Veldig lav hcg, ingen fostersekk å se i livmor, sterke ryggsmerter og stikkninger veldig langt ut på siden av magen. Altså det merkes godt..!

Håper det går bra med deg! Blir spennende å høre på mandagen, tvi-tvi.

Klem

Skrevet

Heisann!

Jo, jeg ble beroliget av det du skrev : ) og legen sa det samme. Har det fint, 0 smerter/ubehag, så får ting bare gå sin gang. Ha en god helg, Kath:)!

Skrevet

Takk for oppdatering!

Hold oss oppdatert!

Skrevet

En liten oppdatering:

Jeg vet fremdeles ikke så mye mer enn jeg gjorde før helgen. Forsto det slik på legen forrige fredag at hun kunne mase på HcG-resultatene for meg dersom de ikke var kommet innen onsdag eller torsdag. Så jeg ventet til i dag med å ringe å høre. Ren psykologisk manøver fra min side, tenkte at dersom jeg innstilte meg på svar i dag, var det bedre enn å ringe i går og få beskjed om å vente til i dag, he-he.

De har bare fått resultatet fra fra blodprøven som ble tatt fredag 28.11. den viste HcG på 9810, men det er jo egentlig verdiløst uten resultatet fra mandag 1. desember.

Kroppen/psyken min sier fremdeles at det ikke er noe inni magen. Oppblåstheten er borte og bortsett fra graviditetstesten var det det eneste tegnet som sa meg at det kunne være noe der inne. Fortsatt 0 smerter og 0 mens. Så det er jo bra at jeg slipper det akkurat nå i alle fall : )

Skrevet

Takk.

Har lurt fælt på hvordan det hadde gått med deg.

Ja, det sier jo ikke noe mer enn at du i alle fall har vært gravid, og ganske langt på vei.

Har søkt litt, da jeg mener å ha lest tidligere en skala på hva det skal ligge på. Du er vel 6 uker på vei nå? Leste at en hadde 8989 i uke 5.

Her er en tabell jeg fant

Tallene er antall dager etter eggløsningen / DPO.

:

Normale enbarnssvangerskap

Dag Snitt Høy Lav Antall

14 48 119 17 12

15 59 147 17 18

16 95 223 33 23

17 132 429 17 21

18 292 758 70 19

19 303 514 111 23

20 522 1690 135 13

21 1061 4130 324 12

22 1287 3279 185 22

23 2034 4660 506 13

24 2637 10000 540 16

Så da ligger du på ca. dag 28 - så det virker jo i alle fall normalt...

Du må holde oss oppdatert, og lykke til med alle følelser.

Skrevet

Takk igjen, Tjorven1 : )

Jeg tok HcG-test nr 1 på dag 38 etter eggløsning og skulle derfor vært i uke 7+3 den dagen.

Jeg klarer ikke å tyde den tabellen du har kopiert inn. Den går bare til dag 24?

Skrevet

Hei bumpi de bump!

Jeg har også lurt veldig på hvordan det har gått med deg!

Tror du har riktig tall på hcg stigen slik som Tjorven1 skriver. Men nå er det bare å vente og se på neste tall.

Tvi-tvi, og la oss få høre så fort du vet!:)

Skrevet

Hei igjen, alle sammen : )

Jeg har nettopp snakket med legesekretæren og hun kunne fortelle meg at hcg-nivået mandag var på 11 991. Det lå på 9 810 på fredag. Ingen dobling. Hun mente likevel dette så greit ut, men ga meg legetime på mandag siden jeg ikke har noen svangerskapstegn.

Så nå går jeg inn i helgen i forvissning om at jeg er blitt akkurat slik jeg lovde meg selv at jeg ALDRI skulle bli: smått hysterisk, veldig selvsentrert og permanent engstelig. Det er så utrolig fjernt fra sånn jeg ser meg selv til daglig, men jeg får vel skylde på hormonene.... ; )

Vel, nå skal jeg prøve å akseptere dette svangerskapet helt til fosteret eller legen eventuelt motbeviser det. Tusen millioner takk for at dere har vært med meg på denne heisaturen, dere har vært til en enorm hjelp! Og god helg alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...