MammanTilKjetil Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Har en liten gutt på 8 dager nå, og vi sliter litt. Han får mange ganger ikke skikkelig tak, andre ganger tror jeg at han blir sint for det kommer for mye melk og han ikke greier å svelge unna. Vi får det stort sett til på dagtid, men nettene er harde. Det er ikke det at han ikke vil ha pupp, men han blir så fortvilet når han ikke får det til. Men det skal sies at vi får det mye bedre til nå enn hva vi gjorde på sykehuset, men jeg tror det kan være like mye jeg som ble stresset av alle som skulle komme å hjelpe å trykke brystet i munnen på han. Hvor lang tid tok det før det gikk av seg selv hos dere?
LadyBlackJack Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 for meg tok det 6 uker!!! men jeg tror det er unormalt lenge,altså... jeg pumpet meg og gav på flaske i tillegg til å prøve å gi pupp. gutten min slet med omtrent det samme som din,men fikk så og si ikke tak i det hele tatt. nå er han 9 uker,og ammingen fungerer fint! lykke til. det er så kjekt når det fungerer.
brooklyn Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 med begge guttene mine har det tatt 6 uker før ting var på stell. Da var den verste sårheten borte, jeg blødde ikke lenger fra brystvortene, melkemengden var god, og minimann var fornøyd. Tok endel øving i starten, det gjorde det, men jeg for min del fant ut at vanlig ammestilling ikke fungerte så bra på min eldstemann, da fikk han ikke skikkelig tak, så jeg hadde han i tvillingstilling (som en kneip under armen), og da fikk jeg støttet hodet hans samtidig. Ammet eldstemann til han ikke ville mer, ca 11 mnd, og hele perioden, når han åt fra høyre bryst, var det på tvilling-vis. På venstrebryst var det vanlig. Sier som hun over, det er kjekt når det fungerer!
den fabelaktige milly Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Åh, jeg kjenner meg så godt igjen! Babyen skal lære seg å suge ordentlig, men det er like mye en læringsprosess for mamman som skal legge forholdene til rette for den lille... Jeg trodde en stund at lillemann aldri skulle klare å koble seg på skikkelig, og det var, som du sier, spesielt vanskelig på nettene. For meg ble løsningen å legge han i tvillingstilling (han foretrekker det fortsatt) og lese om ammeteknikk på nettet mellom slagene: http://www.sdgp.com.au/client_images/18166.pdf ("bruksanvisning" for ammeteknikk) http:/www.ammehjelpen.no (her har jeg fått svar på mye!) http://www.kellymom.com/bf/start/basics/latch-resources.html http://messageboards.ivillage.com/n/mb/message.asp?webtag=iv-ppbreastfeed&msg=22948.14 Den første lenken lærte jeg mye av, spesielt det med å forme puppen til en smokk og bøye brystknoppen opp mot ganen til babyen før man forter seg å stappe den inn mens han gaper. Min lillemann gapte ikke så veldig høyt, og det var derfor veldig vanskelig å få han til å suge riktig, noe som førte til store sår på hver knopp. Etter å ha fulgt "bruksanvisningen" i den første lenken noen uker, var puppene nesten bra igjen, og lillemann ble mer fornøyd ved puppen. Tror det tok to-tre uker før jeg følte at vi hadde alt sånn nogenlunde under kontroll, og at jeg ikke lenger grudde meg til nettene. Nå er lillemann snart åtte uker, og jeg kan endelig si at vi får det til! Til tross for at det fortsatt er litt sårt, og at lillemann av og til går tilbake til gamle synder. Jeg fikk forresten veldig god hjelp på helsestasjonen! Har fått mange "privattimer" i ammeteknikk av ei av helsesøstrene som har master i amming (!)
shari_z Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Ser du har fått mange fine svar, men skal legge min erfaring til. Med nr 1 tok det laaang tid, 8 uker. Hun var riktignok 4 uker for tidlig født og hadde helt forferdelig kolikk (gråt ca 17 timer om dagen), og tror disse tingene var en del av problemet. Tok kontakt med ammehjelpen, var på poliklinikken, og hadde min mor (som er barsel sykepleier i USA) med meg og endelig falt ting på plass. Ammet henne til hun ble 25 måneder. Med nr 2 tok det kanskje 3 uker. Hun blir 6 uker i morgen og jeg merker at alt går veldig lettvint nå, var aldri så vanskelig som med nr 1, men klart det var vondt og sliltsomt, ikke nok melk, osv. Mye tid brukt på amming, mye hviling. Og gikk uten bh. Begge to gikk for mye ned i vekt på sykehuset; jeg får ikke melk ordentlig før dag 5. Å amme annenhver time, holde meg i sengen, drikke mye (havresuppe og ammete er bra for meg), og kose med babyen hjelper mye. Lykke til!
lille sprelle Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 ca 3,5 mnd - men jeg har prematur....
MammanTilKjetil Skrevet 26. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2008 Tusen takk for mange svar! Ble nesten litt fortvilet nå siden jeg tengte at kanskje når han er 2 uker er alt helt riktig:P Men jeg skal til helsestasjonen i morgen så jeg håper de kan hjelpe oss. Håper det kommer på plass ganske snart hvertfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå