Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Gutten min er 7 uker og har ikke sovet på natta siden fødselen.Har litt vondt i magen(luft).Har vært til akupuntur så han har blitt litt bedre men sover fortsatt ikke om natta.Sovner i 5-6 tiden og sover til kl 14.Men på ettermiddagene blir han urolig og sover ikke etter kl 18.Kl 22-23 begynner han gråte og får ikke sove.Han er trøtt men får ikke sove.Tror han fortsatt har litt vondt i magen.Hvordan skal vi få snudd døgnet når kolikken er over?.Det er jo snakk om å få han til å sove om kvelden og ikke kl 05
lana<3 Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Lag søvndagbok og se hvilke rutiner han har selv. Gjør de samme tingene til samme tid hver dag. F.eks gardiner opp og lys på kl. 13 istedenfor 14, ta 1 time nedover pr.dag Pyjamas og kveldsbad kl. 20 Nattpupp i mørket kl. 21 Det er normalt med en urolig periode mellom 18-24 og ifølge min helsesøster er det ikke normalt å få skikkelige rutiner før de er 6 mnd. gamle. Hun sa også at hvis babyen har noen rutiner så er det også lettere å hjelpe dem å få nye rutiner enn de som overhodet ikke har rutiner. Ifølge henne også er det slik at får barnet en fast, rolig og mørk plass å sove når de skal sove på dagtid så kommer nattesøvnen på plass etterhvert den også. Jeg slet også med en baby som ikke ville sove først pga. kolikk og så bare døgnvill tror jeg. Jeg begynte først med søvndagboken for å se når han hadde rutiner og fant ut at han hadde fast soverutine fra: 09:00-11-12:00 så våken tid til 15-16:00 og så en dupp på en times tid. Fra kl. 20:00-24:00 Våken/gråtetid og 24:00-09:00 ingen rutiner Begynte å legge han i vogna si inne på rommet, godt innpakket og mørkt hver dag kl.09 og han våknet da selv i 11-12 tiden. La han til å sove kl 09 og mellom 15-15:30 alt etter når øynene begynte å se trette ut. De første dagene skjedde det mye og når han fikk sove i fred på sin egen mørke plass på dagtid så kom søvnen på natta også. Vi brukte også den ferbermetoden men lot han ikke gråte mer enn 3 min av gangen i begynnelsen. Hos oss er det nå kveld fra kl. 17:00 og vi vekker han hvis han sover. Fra kl. 17:00 er det først pupp så sitte i fangene våre å prate og radle til kl. 18:30. 18:30 Fyller vi i badet og bruker gooood tid på å jabbe med han og stelle han. 19:00 Ta på pyjamas å ligge og sprelle litt på stellebordet. 19:10 ca. Nattpupp og 150 ml. mme for å fylle opp magen ekstra godt. 20:00 bytte bleie og så er det natti natti...
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 26. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2008 Takk for svar Skal prøve det så fort som mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå