Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Ops, da tok jeg feil da:-O Trodde virkelig at Litago var laget for de små..............så naiv kan man være..... HI Takk for svaret forresten! ;-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 I følge Tine selv er det Litago, men det er ikke så mye mer sukker i den vanlige at det gjør noe. Gå inn på Tine.no -->Produkter og Yoghurt nederst på siden så kan du sammenligne selv
Vibe80 Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 I stedet for yoghurt kan du kjøpe vaniljekesam som du blander frukt eller fruktkompott i om du vil unngå sukkeret.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Det er Tine som produserer Litago.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Litago er en av yoghurtene med minst sukker.
Gjest Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Jeg sjekket en tifeldig Tine yoghurt (tror det var skogsbær), den hadde 8% sukker, litago hadde 7%.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Vanlig yoghurt. Sjekk inne på klikk.no. Det beste valget er Danimo, som igrunnen er kesam smaksatt med frukt. Det er ikke en yoghurt, men barna elsker den. Best i test!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Det er vel bare å ta ein yoghurt av kvar og samanlika på varedeklarasjonen.....?!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 Det er kcal (energi) som gir ein peikepinne på kor sunn/usunn yoghurten er. Av yoghurtar kjem yoplait dobbel 0 % best ut så vidt eg veit.
ScaryMama Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 Det er IKKE kcal som avgjør hvor sunn en yoghurt er! Det er fettet som gir mest kalorier og barn har ikke vondt av disse melkefettkaloriene. Desuten så inneholder mange av disse 0% produktene kunstig søtningsmidler- ikke bra.
ScaryMama Skrevet 26. november 2008 #13 Skrevet 26. november 2008 På tine.no kan du se innholdet i de forskjellige yoghurtene. Vanlig jordbær yoghurt har 7% sukker, mens litago jordbær har 6%.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 Husk at kesam ikke har yoghurtkulturen som er bra for fordøyelsen. Det er mye av grunnen til at jeg gir yogurt til mine barn. Vet det er veldig forskjellig hvor mye kultur some er i yoghurt. Litago er til eksempel søtere fordi den inneholder mindre kultur og derfor ikke blir så syrlig. Mine liker godt tines mild og lett naturel, den har ingen tilsetninger selv om den har litt mindre fett.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #15 Skrevet 26. november 2008 Ikkje avgjerande nei, men gir ein peikepinne..ekstra frukt og fiber er også thumbs up.
ScaryMama Skrevet 26. november 2008 #16 Skrevet 26. november 2008 På hvilken måte gir det en pekepinn?
birrisj05.02.09 Skrevet 26. november 2008 #17 Skrevet 26. november 2008 Litago inneholder mest bær! Men yoghurt naturell er best, man kan bare tilsette fruktbiter eller bær i, så smaker den bedre. http://www.klikk.no/foreldre/article331960.ece
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #18 Skrevet 26. november 2008 Man kan da ikke bare se på mengden sukker. Man må jo vurdere hvilken type sukker det er også da! Litago inneholder minst, mener jeg. Og grunnen er den at LItago er laktoseredusert. Laktose er melkesukkeret og i Litago er dette allerede spaltet delvis, dermed trenger man å tilsette mindre sukker i yoghurten. Og hvis noen lurer på hvorfor, så er det rett og slett å prøve å smake hvordan spaltet laktose smaker! Det smaker nemlig kvalmende søtt! Dette vet jeg, for har laktoseintoleranse, og det er den spaltede laktosen som gjør at behovet for ekstra søtning reduseres. (normalt spaltes jo laktosen i tarmen vår, men vi som har laktoseintoleranse mangler jo helt eller delvis dette laktase-enzymet som sørger for spaltingen i tarmen. Derfor kan LItago-yoghurt "trygt" spises av de som har laktoseintoleranse (noen vil sikkert reagere, men dette har med hvor mye den enkelte tåler)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå