Makko med to små gutter Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Når lillegutt var 2,5 mnd sluttet han plutselig å sove noe særlig mer enn meg. -Ikke bra for en liten baby. Vi har fulgt opplegget på sovecoach.dk Dvs vi har kun brukt faste rutiner og "ssshhh". -Men les uansett det som står om "opp/ned" selvom dere har små babyer. -Det var der vi feilet i starten, noe som gjorde at det nok har tatt lenger tid en nødvending. Så vi vi innførte faste sovetider på dagen, noe som egentlig har gått greit. Litt uenighet av og til (lite grining, men han var ikke alltid enig om at han skulle sove...), men vi så på under en uke, at lillegutt faktisk ble trøtt ved leggetid! Problemet oppstod på kvelden når vi skulle legge han. Da begynte hyskrikinga. På det verste holdt vi på i over 2timer, med mye hyling :-( Å legge han når han sover er det værste vi kan gjøre, da tar det fra 10sek til 10 min før han vokner og da ser han kjempe redd ut og hyler helt utrøstelig. Ergo han måtte legges våken! Mye prøving og feiling har vi endelig funnet den beste måten for lillegutt. Det viste seg at vi prøvde å hjelpe han for mye i starten. Nå hjelper vi han med alt vi kan når han skriker (som regel med litt kroppskontakt og en finger å suge på), men det vi gjorde feil i starten var at lot han beholde hjelpen for lenge. Det gikk å få han til å sove med fingeren vår i munn, men han våknet jo med engang vi lirket den ut. løsning: Nå "oppheves" all kroppskontakt i det han slutter å skrike, og fingeren han sutter på blir byttet ut med smokk med engang han suger jevnt. -Og da er det bare å stå å se lillegutt finne roen helt selv :-) De første minuttene kan det være jeg må putte tilbake smokken, men that's it! Siste 5 dagene har det gått mellom 5 og 15min før vi kan forlate rommet (ikke alltid gutten sover enda da, men han er rolig og trygg). -vet at 5dager er ennå lite å uttale seg på, men ser at lillegutt er mye tryggere i situasjonen, så selvom vi skulle få noen tilbakefall skal vi takle det og...
Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 så bra! vi sliter enda med å få jenta i seng hun er jo bare 1 1/2 mnd. så jeg prøver den sovecoach.dk sin metoden også. men noe jeg ikke forstår er de optankningsmåltid de snakker om. når skal jeg gi disse i forhold til maten som hun får når hun står opp`? hun spiser fra før mye oftere og minder på kvleden.. men det blir ofte ikke faste tids punkt på det. jeg har nå laget en "timeplan" til henne siden hun er flaska barn sånn at pappa kan hjelpe til med MAGI metoden. så hvordan gjør dere det på kvelden? vi har sluttet med å bade på kvleden for hun blir så sykt opspilt at hun kan være våken i flere timer. så det skjer på morgenen. hun får heller en baby masasje av meg før pusjen skal på..
Makko med to små gutter Skrevet 26. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2008 Optankningsmåltidene er såvidt jeg har skjønt ekstramåltid når ungen har "tigersprang" altså økedag... -det har vel ikke flaskebarn? Vi gir iallefall mat fem og før han legges i åtte tida (vi har kuttet ut den powernap'n på kvelden og legger heller en halvtime før (har forskjøvet hele skjema en time). Det hørest jo ut som dere har funnet en fornuftig løsning på kveldsstellet. Vi bader eller masserer litt, -ikke helt etter boka, men ønsker ikke å bade hver dag, iallefall ikke være avhening av det. -Det ser forresten ikke ut til å gjøre noe forskjell.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 ok. da trenger jeg ikke tenke på det. hadde kjempesykse i natt. hun la seg kl 0100.. 2 1/2 time tiligere. men hun var jo kjempe grinete helle dagen. i dag har hun vært kjempe blid og sovet når hun skal sove. selv om hun er ganske trøtt til tider. men d finer vi på noe sprell på gulvet. så jeg håper at jenta mi sovner kl 2300 etter helga. det skal sies at je har en samboer som kun er hjemme helgene så jeg så å si alene mamma på deltid. og det er kjempe tungt. men jeg har kjempe gode basteforelder over oss(vi bor i en leilighe under dem) som passer jenta når jeg skal noe.. men jeg klarer jo ikke være borte fra ho lenge. da blir jeg deprimert. så det skal bli godt at hn får beder soverutiner på natten., men oplever du at babyen din har vanskelig å falle i søvn på natten. hun jobber i mot søvnene noe gange. når hun har falt i søvn så "skvetter" hun og begyner å gråte.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 er det bare meg eller har disse damene trodd at babyer skal være enkle fra de er 2 mnd?? og sove når de vil? vel jeg kan da si såpass at med 4 barn så tviler jeg for at dette vil vare... sorry å måtte si det, men barnet deres kommer nok til å endre vaner siden det er så liten enda... Så skjønner ikke hvorfor dere stresser? å hjelpe barnet er også å gjøre litt på deres premisser! Men bra at dere lager rutiner, men det vil liksom ikke gjøre seg gjeldene fra tidligst 4- 6 mnd alder er MIN erfaring... men ingen regel uten unntak.
Makko med to små gutter Skrevet 30. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2008 anonym, jeg er da ikke dum. Man vet da at rutiner man får inn på en 3mnd gammel baby ikke varer evig! -Dette handler faktisk IKKE om å tilfredstille mine behov, men å hjelpe gutten! Jeg synes faktisk var mye greiere å legge han når han var trøtt og ta han opp når han våkna slik vi kunne i starten. Nå må jeg passe klokka (el det må jeg ikke så mye lenger, siden jeg ser lillegutt blir trøtt), alt må planlegges ut fra om han skal sove eller være våken. Men på et tidspunkt "sluttet" han å sove, ble sutrete og uttilpass! En baby SKAL sove mer enn 8timer i døgnet! Når vi nå har fått rutinene på plass sover han kanskje 15-16 og er en solstråle når han er våken, -kom ikke å si at dette ikke har en sammenheng! PS hvis du skal kritisere, BØR du også ha guts nok til å signere med nick...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå