Gå til innhold

Tips om tannpuss??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først, hvor ofte pusser dere tennene til babyene? 1 eller 2 ganger om dagen? Knerten min har syntes det har vært greit å pusse tennene sine før, men nå er det nok. Nekter, hyler og vrir seg. Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To ganger, morgen og kveld. Har alltid gjort det, siden de første tennene kom. Har litt samme erfaring som deg. Til å begynne med gikk det fint, nå er det hyl og skrik fra ende til annen (i hvertfall om kvelden). Men jeg må innrømme at hyl og grin er bra, for da gaper han i hvertfall, slik at jeg kommer til med børsten. Jeg føler meg slem som bare det, men trøster meg med at han tilgir meg nok når han kommer til tannlegen med null-hull...

Men tenna må jo pusses, det må han bare lære seg. Orker ikke å lirke og lure. Om morgenen går det bedre, for da får han pusse selv, samtidig med oss.

Skrevet

Pusser en gang på morran og en på kvelden:) Vesla kan være ganske vrang til tider når det gjelder puss (hun er ca 15 mnd), jeg må smøre meg med god tålmodighet og prøve lure til en puss på en artig måte.

Prøv å pusse tenne dine sammen med ham, eller late som du pusser tennene dine først med hans kost for å så prøve på ham. La ham prøve litt selv også. Sett av god tid og prøv å gjøre det til noe koslig:)

Håper dette kunne hjelpe, lykke til:)

Skrevet

Her hos oss var det fluortablett i belønning som plutselig gjorde tannpussen til en drøm!

Når vi skal pusse, finner jeg frem fluorboksen, rister litt på den og setter den på vasken. "Når vi er ferdige å pusse alle tennene, så er det Fluor-tid!" sier jeg. Da gaper Hedda (som oftest) og jeg får pusse tennene hennes uten noen innvendinger.

Noen ganger tuller ho og vil ikke la meg pusse, da setter jeg boksen i skapet og sier "ingen tannpuss -ingen fluor!" Og vips, så gaper ho som bare det!:)

Vi pusser bare på kvelden...

Skrevet

Hedda er 21 måneder nå, men vi oppdaget fluor-trikset i sommer da ho var ca 16-17 måneder...

Skrevet

To ganger om dagen her. Vi pusser foran tv-en. Rett og slett.

Noen ganger når han slår seg vrang blåser en av oss såpebobler.. da sitter han som et lys og ser på.

Ellers så synes han det er artig å "dinge" på koppen med tannbørsten.

Skrevet

Vi pusser hver kveld og om morgenen i helga. Barnehagen pusser tennene på ungene etter frokost.

Om hun ikke vil pusse tenner, så tar jeg frem min egen tannkost så hun får pusse mine mens jeg pusser hennes.

Skrevet

og hun får alltid tannkosten sin når jeg er ferdig og får pusse selv resten

Skrevet

Hvorfor gjør barnehagen det? Jeg har lært at det viktige med tannpussen om morgenen er å få bort bakteriene som har formert seg om natten. Pusser en like etter mat er jo emaljen myk, og en bør vente minst et kvarter, helst mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...