Gå til innhold

Hjelp! Går dårlig opp i vekt iflg helsestasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser deres 1 åringer, hvor mye og hvor ofte? Når får de siste flaske? Spiser de om natten?? Jeg synes knerten min får i seg greit nok og ser sletts ikke tynn ut men helsesøster synes at vektoppgangen er liten. Så, hvordan er det hos dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På 1-årskontrollen fikk jeg også beskjed om at min datter ikke gikk nok opp i vekt. Hun var da 74 cm og ca 8.700 kg. Helsesøster var bekymret, og ga meg beskjed om å "fete henne opp" ved å gi henne meierismør/olivenlje på skivene og i grøten, H-melk osv. I barnehagen skjønte de ikke dette, og mente at hun var helt normal - hun er bare slank i kroppen. Hun er veldig aktiv, og akkurat rundt tiden da hun ble ett år begynte hun å reise seg og gå rundt. Både barnehagen og vi mente derfor at stagneringen i vekt skyldtes at hun hadde økt aktivitetsnivået kraftig i denne perioden. Men jeg ble jo skikkelig bekymret, og puttet i henne alt jeg kunne av mat. Sjekket en måned senere, og da hadde hun gått opp 300 gram igjen. Snakket da tilfeldigvis med en annen helsesøster på helsestasjonen og spurte om det var en god nok vektøkning. Hun skjønte ikke hvorfor jeg stresset med vekten, fordi det var helt normalt at de stagnerte i vekt rundt 1-årsalderen pga økt aktivitetsnivå.

Så i mitt tilfelle ble jeg skikkelig stresset av vår helsesøster - men hvis jeg hadde brukt helsesøsteren på kontoret ved siden av hadde de ikke engang sagt noe. Rart at det skal være så store forskjeller og meninger hos helsesøstrene.

Jenta mi spiser nå:

Frokost: 1-2 skiver grovt brød med smørepålegg (ost/leverpostei). Litt frukt når hun kommer i barnehagen.

Lunsj: 2 skiver brød med smørepålegg

Mellommåltid: Frukt, og gjerne en yoghurt i tillegg

Middag: Et middagsglass eller tilsvarende mengde "vanlig" middag

Kveldsmat: 1 skive og litt frukt.

Hun drikker også en god del kumelk til alle brødmåltidene (sluttet med amming for ca 14 dager siden). Hun får siste måltid før natten kl 18.30, og spiser da ikke før frokost kl 07.15.

Håper dette var til hjelp, og stol på magefølelsen din. Dersom barnet er aktivt og friskt og spiser godt, er det sjelden noe galt:-)

Skrevet

takk for svar! Knerten min er 72 lang og veier 7,7 (1 års kontrollen)

Spiser halv til full porsjon grøt til frokost og får mme

lunsj 1/2 - 1 lunsjbeger med youghurt og korn

middag 160 mme

kvelds full porsjon grøt og 100 mme.

140 mme i 22 tiden.

hvis hun får middagsglass spiser hun ikke grøt til kvelden for da vil hun ikke ha.

Hun spiser ikke mye tror jeg, men ser ikke tynn ut synes nå jeg.

Vi får bare se hvordan det går da =)

Skrevet

I ditt tilfelle hadde jeg nok bytta ut grøten med brød.

De trenger jo ikke grøt, om hun ikke vil ha den.

Skrevet

Det er veldig vanleg at vekta stoppar opp litt når ungen begynner å reise seg/gå.

Eldstemann hos oss var 9,5kg frå han var 10 - 13 mnd. Måtte på ekstra kontroll for å sjekke at vekta ikkje gjekk nedover.

Lillesøster nærmar seg 13 mnd, og ho gjekk ned over 400g frå 10 til 12 mnd. Sjølv i denne situasjonen blei ikkje helsesøster stressa. I og med at tuppa hadde omgangssjuke eit par veker før kontrollen var det "greitt", ho ba oss berre komme tilbake om 4 veker for ekstra veiing. Fekk ikkje beskjed om å feite ho opp eller noko, men eg prøver å huske på smør under leverposteien :o)

Jenta vår er varierande interressert i mat. Nokre dagar et ho mykje, andre dagar lite. Ein "god" dag kan sjå slik ut:

06: pupp

08: 1-2 skjever med leverpostei (ho har aldri ete graut)

11.30: same som frukost, eventuelt med skinkeost

13.30: Frukt. 1 klementin, eller 1/2 beger fruktmos, ev 1/4 eple

ca 15: pupp

17: middag - det same som vi et. Får ho f.eks. pølse og pasta kan ho ete ein god porsjon

17.30: kveldspupp

Har ho ete lite får ho pupp til andre tider i tillegg, har ho ete mykje i løpet av dagen droppar vi gjerne 15-puppen. Ho legg seg kl 18, får pupp ei par gongar i løpet av natta (har blitt sjuk rett etter begge nattavvenningsforsøka våre...)

Tuppa var forresten 8765g og 77cm på 12-mndkontrollen, og vektkurven har stupt. Forhåpentlegvis har den stabilisert seg til neste kontroll.

Skrevet

Jeg synes ikke menyen deres hørtes ille ut, men ville nok prøvd litt mer med middag, gi henne det samme som dere spiser i tillegg til mme'en. Bop spiste ihvertfall ikke mer enn din på den alderen (kanskje hakket mindre i og med at vi aldri har fått i henne en hel posjon grøt), men hun spiste middag og litt brød innimellom (til p begynne med var det ikke så store mengder, men det er greit å venne seg til smakene.)

Jeg ville forresten tviholdt på grøten, men kanskje gitt litt brød til lunsj. Det er masse næring i grøten, og masse kalorier. Smør på brødskiva er bra og også en nøytral olje i grøten.

Mi var forresten 7020 og 70cm på ettårskontrollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...