Gå til innhold

Jeg skal ha keisersnitt i morgen og lurer på om dere har noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror er for stor til å komme den vanlige veien så derfor blir det snitt i morgen. Vurderer å gå igjennom bagen og se om det er noe annet lurt å ha med? Tenkte det er viktigere med gode bukser som ikke strammer over magen, men har dere noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vannflaske. helst sånn med sugerør i. glassene på sh er gørsmå!

Skrevet

Har ingen tips men vil bare ønske deg masse lykke til med den store dagen:-))

Skrevet

en glatt pysjamas som sklir lett i sengen.det er vanskelig å komme seg ut av sengen uten magemuskler.

Skrevet

Mitt eneste tips er å komme deg opp på beina så fort du klarer :) Og hold pusten når du skal reise deg opp, for da går det mye lettere!

Skrevet

Hei

Ta med vide topper og mamma tights (sånne som rekker opp over magen). Jeg syns det var greit med klær som ikke "stoppet" midt i såret og mange klær borrer seg fort inn der snittet er. Det er min erfaring.

Ellers følger jeg dem som sier at du bør komme deg fort opp. Alt blir mye lettere da. Også si jatakk til de smertestillende tabelettene du blir tilbudt selv om du ikke har vondt når de kommer med ny forsyning. Det gjorde jeg og hadde ingenting vondt:-) jm sa det var lurt å være i forkant med smertelindring og det funket!!!

Masse lykke til:-)

Skrevet

IKKE avtal masse besøk de første dagene. En har vondt, og mer enn nok med besøk av foreldre og svigers evt søsken.

Etter fire fem dager er ALT mye bedre, da kan du få besøk på sykehuset. Reis hjem dag 6.

MYE bedre med besøk på sykehuset, enn ørten besøk hjemme når du egentlig har lyst å sove og huset ser ikke ut. Så de besøkene du vet kommer utenom familien la de komme på sykehuset, men ikke før dag 3. Eller la de komme hjem men ikke før minst 2 uker!

Du klarer ikke stelle babyen før etter et par dager, så dra i snora OFTE. Det er jobben deres. Ikke pin deg selv med å stelle baby osv. osv. selv om en vil det så gjerne. Ta imot hjelp så ofte du kan, eller be om hjelp! Bare det å erise seg opp selv om natta, skifte ammestilling kan ofte være så vondt at du må dra i snora.

Lykke til :-)

Skrevet

- vær forberedt på at du vil trenge mye hjelp med barnet til å begynne med. Be om hjelp!! Du må også amme liggende. Mitt ks var ikke planlagt, og jeg syntes det var vondt å "gå glipp" av de første dagene med gutten min. Det er sikkert lettere å takle hvis man har mulighet til å forberede seg på det.

- ta med slipperser, tøfler e.l. Det hadde jeg glemt (rakk aldri å pakke noen fødebag...), og jordmødrene ble ikke happy når jeg tuslet rundt i bare støttestrømper, som jeg måtte gå med hele tiden i 3-4 dager, og de ble skitne... Så sambo måtte pent ut og handle!

- klær som ikke strammer over såret. Selv gikk jeg rundt i kun støttestrømper og sykehusskjorte i fire dager, så jævlig ut, men orket ikke noe mer, og det var praktisk for ammingens del.

- kom deg opp av senga og gå! Du klarer det, helt sikkert. Gå så mye som mulig. Motvirker blodpropp, og i tillegg føler du deg faktisk litt bedre.

- det er viktig å ta smertestillende FØR det gjør kjempevondt. Har det begynt å gjøre kjempevondt, kan det være for sent - da virker smertestillende dårligere. Jeg fikk ketorax (et morfinlignende stoff) den første dagen. Ny forskning viser at dette ikke er noe problem lenger de første dagene ifbm keisersnitt, det er veldig viktig at mor er godt smertestilt pga amming etc etc. Ble litt susete i hodet, men var ikke særlig preget av smerter, alt tatt i betraktning. Ulike fødeavdelinger har nok litt ulik praksis her. Uansett, ikke vær redd for å diskutere smertelindring med personalet, og ta ansvar for din egen medisinering. Ikke vær redd for å be om mer hvis du føler det trengs. Jeg trappet også ned på medisineringen selv etterhvert som jeg følte det gikk greit.

Skrevet

En ting til: Ligg på magen så raskt som mulig etter keisersnittet, det får livmor til å trekke seg sammen bedre. Du tror det ikke før du har prøvd, men det går faktisk greit tidlig! Jeg torde ikke prøve før den tredje dagen, men det var ikke spesielt vondt, så lenge jeg var veldig forsiktig.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Da er jeg bedre forberedt:)

Skrevet

min KS var haste, uplanlagt og alt, så jeg fikk jo ikke forberedt meg i det hele tatt, fikk store vaginale blødinger etter KS og ble liggende med blodprosent under halvparten av normalen. Jeg kom meg ikke ut av senga før dag 3, og det gjorde helvetets vondt, men jeg tror det har noe med at jeg ikke grodde noe særlig i starten pga blodmangel og slikt. Når jeg kom hjem klarte jeg ikke noe annet enn å såvidt gå litt og amme baby, så jeg er glad sambo hadde 3 ukers da;) etter ca 3-4 uker var jeg OK igjen, og ca 2 mnd etter KS var jeg helt meg selv og kunne gjøre hva jeg ville:D Det ble jo litt spesiellt med mitt KS pga blodtapet, og jeg vil ikke skremme, men jeg tenkte det var like greit at du har begge ytterpunkter av KS, så du kan tenke at det går bra til slutt uansett hvordan ditt KS blir:)

Håper ditt KS blir bedre enn mitt var:D Lykke til!

Skrevet

Vet ikke hvor du skal føde, men for min del - jeg lå på barselavdelingen på Ullevål (fikk aldri komme på hotellet), og der har de verdens minste håndklær på størrelse med kopphåndduker. Vondt å måtte bøye seg for å få tørket leggene etter dusjen... Så, mitt tips er: Ta med deg et godt badehåndkle. Og gode boksershortser i bestemorstørrelse som rekker godt opp på magen.

Signerer ellers alle andre tips her!

Skrevet

det er ikke noen regel som sier du MÅ ligge å amme, jeg klarte fint å sitte. Fikk aldri til å ligge amme jeg da. Eller gjør det du klarer. ha bukser du trekker opp over magen, mamma bukser er fint, er ikke mange nyfødende som kan bruke vanlig bukser heller.

Pass på at du får en slik bøyle som henger over hodeenden av sengen så du får noe å trekke deg opp av sengen med. Jeg fikk ikke dette før dag 3 og mått ringe på hjelp hver gang jeg skulle ut av senga

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...