Gå til innhold

mamma, mamma, MAMMA!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Min gutt på 2,5år har alltid vært en mamma gutt, men etter at han fikk en liten bror har han blitt nærmest uutholdelig. Mamma må gjøre alt for ham og han nekter å la pappaen eller noen andre gjøre noe som helst. Det har gått så langt at hvis pappa gir ham noe mat, så tar han maten ut av munnen og gir det til meg: mamma skal mate!

Prøver å ikke la ham bestemme, men jeg sliter litt med dårlig samvittighet for å dele oppmerksomhet med lillebroren, og hver gang jeg prøver å være streng så blir det timesvis med grining: jeg vil ha mamma, jeg vil ha mamma..."

Noen som har noen råd til hvordan overkomme denne utrolig slitsomme situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, vanskelig det der!

Har selv en gutt på 2,5 år som alltid har vært veldig mammadalt. Bare mamma som får smøre maten, bare mamma som får skifte bleie, bare mamma som får lese bok, bare mamma som får legge osv....

Litt slitsomt for meg, og sikkert litt sårt for pappaen...

Vi venter en baby i mars, og det MÅ bli noen endringer frem til det. Jeg klarer ikke å ha "aleneansvaret" for han samtidig som jeg har en baby som henger i puppen...

Håper du får noen gode råd!!

Skrevet

Hvor lenge er det siden han ble storebror ?

Sønnen min på 2,5 år fikk en lillesøster for snart 4 mnd. siden og han var sånn i begynnelsen, men det har roet seg betraktelig. Vi har ikke latt han få bestemme selv hvem som skal hjelpe han med hva, selvfølgelig med unntak. Her har pappa`n jobbet mye, så det har for det meste bare vært meg og lillegutt, men han har godtatt at pappa kan hjelpe til med ting, og nå begynner han faktisk å bli litt pappadalt (selvfølgelig er mamma best, men pappa er faktisk ikke så verst han heller....hehe). Det er ganske så behagelig for både meg, han og pappa`n : )

Heng in there. Vet alt om samvittighet, men pappa må få slippe til han også og det vil nok sønnen din godta etter hvert : )

Skrevet

Her er det likedan, og vi får en til i mai så vi jobber med saken!! Det går veldig bra, her e rpappaen en del vekk men når han er her er vi bestemte på når mamman skal hjelpe og når pappan skal. Hvis feks pappan starter med kveldsmaten fortsetter han selv om det blir protester, og dtort sett roer hun seg når pappaen tøyser det litt vekk eller lager ansikt med majonesen på brødskiva osv. I går ville hun faktisk at pappan skulle leggen henne så jeg tror at å være bestemt og ikke la ham bestemme vil hjelpe. Skjønner det med dårlig samvittighet og får vel set selv i mai men det er viktig likevel at du er bestemt så han ser at du er den samme bestemte men snille mammaen selv om han har fått en bror. Det er vel det som føles tryggest for barna tror jeg!!

Lykke til :)

Skrevet

Her hos oss måtte vi kjøre hardt mot hardt til tider. Hun fikk bestemme av og til, men langt fra hver gang. Vi så an situasjonene og viktigheten av å vinne en fight etc... De små må også føle at de blir hørt av og til også. Men, jeg tror du bare må tåle litt (mye) grining frem til at han forstår at mamma ikke kan gjøre alt, for det er nå en gang sånn at vi mammar bare har 2 armer. Det er utrolig vondt til tider, men de forstår uuutrolig mye også i den alderen. Med tiden vil det gå seg til. Det gjorde det hvertfall her

Lykke lykke til :)

Skrevet

jeg har og en mamma jente... på 2.5 år og er storesøster og...

hun har til tider vært veldig sånn som din at det er bare mamma som må gjøre det. hun har fått masse mamma kos osv. men når hun har blitt for styrete som at det er mamma som skal legge henne osv så har vi sagt nei og pappaen har tatt henne ned. hun hyler når han tar henne men når de er kommet på badet er alt bra.. tror det er bare å være litt streng jeg og ikke gi etter heletiden. da blir det bare verre og verre... de vet akkurat når du får dårlig samvittighet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...