Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er definisjon på morsmål?

Hvis man er født i Norge, men mor snakker ett annet språk,er da morsmålet norsk eller språket mor snakker?

Skrevet

Det eksisterer en rekke ulike definisjoner av morsmål.

I den «folkelige definisjonen» heter det at morsmål er det språket man tenker på, drømmer på, teller på osv.

Morsmålet kan defineres som det språket barnet lærer først.

Hvis en velger å legge vekt på ferdighet eller kompetanse, vil en kunne si at morsmålet er det språket en behersker best.

Fra en funksjonssynsvinkel kunne en si at morsmål er det språket en bruker mest, og fra en holdningssynsvinkel kunne en hevde at morsmål er det språket en identifiserer seg med.

Morsmålet er både det språket en lærer først, behersker best, bruker mest og identifiserer seg med.

Skrevet

Ja sant.Det har jeg også lært.

I mitt tilfelle så lærte jeg norsk og mors morsmål flytende fra jeg var liten.Men har brukt stort sett bare norsk,unntatt når jeg har vært å besøkt familien på mors side.

Så på spørsmål om mitt morsmål må jeg vel svare norsk?

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

En jeg kjenner er født i Norge og bodde her i 4-5 år med sin norske mor (faren har alltid vært ute av bildet). Deretter flyttet han til Israel, og senere til andre land, men gikk alltid på engelske skoler (moren jobbet i UD). Han bodde så godt som ikke i norge frem til han var 16-17 år, utenom de etårige pausene de har etter 4 års utenlandsoppdrag.

Han føler seg absolutt mest komfortabel med engelsk, og føler at han behersker norsk dårlig, fordi han er oppvokst i et engelskspråklig miljø - selv om norsk var hans første språk, og det språket han brukte i kommunikasjon med familien. Han syns til og med han behersker hebraisk bedre enn norsk, fordi han hadde mange isralitter (heter det det?) i vennekretsen, og lærte språket gjennom den.

Så det har nok mye med omgangskrets og hvilket språk man bruker mest også. Man ser jo også på 2.generasjons innvandrere, som har bodd i Norge hele livet, at de føler seg mer komfortabel med norsk enn foreldrenes opprinnelige språk, siden mesteparten av kommunikasjon med venner, skole, kollegaer osv foregår på norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...