Gå til innhold

Noen som har råd til meg? Please...zzz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer om noen har råd i forhold til min lille nattspiser. Min jente som nå er 6 mnd har spist hver 2. eller 3. time hele døgnet helt siden hun var liten. Hun spiser spesielt effektivt om natten (tatt begge bryst, tar gjerne bare ett på dagtid). Hun våkner også¨noen ganger hver time mot slutten av natten. Slitsomt!! Vil ikke sovne igjen uten pupp, hun tar ikke smokk og jeg har forsøkt vann på flaske en gang med protest...Hvis hun får pupp så sovner hun med en gang.

Vi begynte med grøt da hun var 5 mnd, og første soveøkten hennes har da enkelte kvelder økt til 4-5 timer ca, men det hjelper jo ikke min nattesøvn for hun sover da fra 19 til kanskje 23-00, og deretter er det opp hver 2. time igjen....

Noen som har råd? Vi har begynt med middag på dagtid men får lite i henne. Håper det skal bli bedre når hun spiser mer faste måltider om dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg hadde det samme problemet med min datter, ammet henne ca 3 ganger hver natt fram til ca 8 mnd (kunne sikkert ha avvendt henne m nattamming før, men følte hun "fortjente" det..) Datteren min har heller aldri tatt smukk, så jeg regnet med at det ville bli et lite h å slutte m nattamming. Gikk bedre enn forventet, tok henne opp de første dagene for å roe henne, etterhvert aksepterte hun å bli lagt ned igjen uten melk. Mye skriking i starten, veeldig viktig å være konsekvent, hvis de vet de får melk til slutt gir de seg ikke..Så du må stålsette deg og orke endel skriking. Etter 2 uker sov hun hele natten(ca10 timer). Så mitt råd er å være konsekvent hele tiden når du bestemmer deg for å slutte, altså ikke gi pupp om natten hvis du har bestemt deg for å slutte.(pappaen er god å ha, han tok helgene hos oss, for det er slitsomt).

Lykke til!

Skrevet

Takk for det, ja jeg har skjønt jeg nok må orke litt skriking. Men tror ikke jeg orker full "skrikekur" dvs holde meg unna i 5 minutter av gangen (hvis jeg har skjønt det riktig). Ved problemer med legging omkvelden brukte vi synging på gangen som metode. Det viste seg å virke veldig godt. Tror vi vil vise at vi er der ved å høres i allfall når vi skal gjennomføre denne avvenningen. Men er usikker hva andre gjør, tar man ett og ett måltid bort? Hun er jo så tilvent til mat. Jeg har begynt for lenge siden med bare ett bryst hver gang, så jeg har begrenset mengden litt, men er ganske sikker på at hun er sulten når hun våkner. Virker litt drmatisk på meg å kutte alle måltidene på en gang. Hva gjør andre? Hun spiser for eks (etter kveldsmat kl 19)

Kl 22, 01, 03, 05, 07 - så tre måltider å kutte hver natt......

Hva er mest skånsomt? Drar en bare skrikingen ut i flere uker kanskje ved å ta ett og ett måltid?

Meninger?

Skrevet

Gutten min på 6 mnd har også vært sånn. Kanskje ikke like ille, men han har våkna flere ganger om natta for å få pupp. Han sov veldig bra når han var mindre men plutselig fra 4-5mnd begynnte han å våkne mye. Han har nå begynnt å få faste måltider, dvs pupp på morningen, grøt til frokost, grøt til lunsj, middag og osv og nå sover han bedre om natta. Våkner en eller to ganger for å få pupp. Og det syns jeg egentlig er greit, er jo så kos for da pleier jeg å ta han inn i senga vår så sover vi videre der. Han er jo så liten enda. Men når han blir over 8-9 mnd er det slutt på nattkosen.

Du kan jo vente å se om jenta di begynner å sove bedre når hun spiser fire-fem måltider med fast føde om dagen. Hvis ikke kan du sette i gang.

Jeg syns du burte ta det skikkelig når du først skal gjøre det. Det å dra skrikingen ut i flere uker blir jo frykleig slitsomt for deg og stakars baby. Da er det bedre å ikke gi henne mat i det hele tatt og ta det over noen dager. Men gå inn hvert 3. min og syng for henne, stryk på kinnet, vis at du er der. Du kan jo evt ta henne opp og vugge henne litt uten å gi mat, vet ikke om det er det beste.

Men da burte du være sikker på at hun IKKE er sulten.

:)

Skrevet

Du skrev at dere får lite middag i henne, har dere prøvd med grøt med fruktmos i, eller pære og bananmos med yoghurt?

Skrevet

Tusen takk for svar. Ja vi gir henne også fruktmos, som dessær, det liker hun godt :) men jeg tenker at energi innholdet kanskje er lavt, kontra det å spise et visst volum med middag. Nå de siste dagene har hun spist mer grøt om morgenen (i tillegg til kvelden) pluss avokado/banan blanding midt på dagen, pluss masse pupp, så da føler jeg meg likevel trygg på at hun spiser nok om dagen til å få sove om natten.

Vi bestemte oss i går for å begynne nattavenning og tok utgangspunkt mellom kl. 00 og 5. Dermed fikk hun pupp da hun våknet halvtolv, samt kl. 5.15 i morges. Da hun våknet halv to var det pappa som tok tørnen.

Han skulle på jobb, men hadde lagt seg tidlig for å være opplagt, og etter hun sovnet igjen fikk jo han sove videre. Det ble skriking, men ikke så ille som jeg hadde fryktet. Varte en god stund, men han sang for henne og tok henne opp når det ble for ille. Så lot hun seg til slutt roe til søvn igjen i sengen sin, men ikke før en time etter hun opprinnelig hadde våknet. Men så våknet hun ikke igjen før 5.15. så da var to ammeøkter hoppet over :) (hun våkner vanligvis både halv to og halv fire en slik natt). Spent på hvordan de neste nettene blir!! Har tenkt på at vi antageligvis kommer til å kutte 5 økten også fra i natt, og heller signalisere morgen i 6-7 tiden med å skifte på etc-. Så kan hun heller legge seg igjen etter pupp etter det. Dette for å signalisere et skifte mellom når hun ikke får pupp og når hun får.

Andres meninger om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...