Gå til innhold

Har dere råd ang mye nattamming? Please....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer om noen har råd i forhold til min lille nattspiser. Min jente som nå er 6 mnd har spist hver 2. eller 3. time hele døgnet helt siden hun var liten. Hun spiser spesielt effektivt om natten (tatt begge bryst, tar gjerne bare ett på dagtid). Hun våkner også¨noen ganger hver time mot slutten av natten. Slitsomt!! Vil ikke sovne igjen uten pupp, hun tar ikke smokk og jeg har forsøkt vann på flaske en gang med protest...Hvis hun får pupp så sovner hun med en gang.

Vi begynte med grøt da hun var 5 mnd, og første soveøkten hennes har da enkelte kvelder økt til 4-5 timer ca, men det hjelper jo ikke min nattesøvn for hun sover da fra 19 til kanskje 23-00, og deretter er det opp hver 2. time igjen....

Noen som har råd? Vi har begynt med middag på dagtid men får lite i henne. Håper det skal bli bedre når hun spiser mer faste måltider om dagen...

Skrevet

Vi har hatt det likedan med vår jente. Men nå er hun nattavvent i en alder av 8 mnd! Vi har prøvd flere ganger med uten hell fra hun var 5 mnd, men sist jeg var på helsestasjonen sa helsesøster at nå var det på tide å slutte med mindre jeg syntes det var koselig å stå opp om natta. Fra de spiser godt med fast føde skal de få i seg maten de trenger om dagen og må lære det hvis ikke det går av seg selv sa hun.

Hun spiser nå 4 måltider hver dag + morgenpupp kl 0630 og kveldspupp kl 1900.

Hos oss gikk det faktisk ganske lett i forbindelse med at jeg ble syk og mannen stod opp med henne hele natten. Faktisk gikk det mye bedre enn ventet, men det var altså mannen min som måtte opp med henne. Han sang for henne og strøk henne og tilbydde vann istedetfor pupp. Det tok kortere og kortere tid for hver dag, men hun hadde nok en to-imers periode våken i løpet av natten... Siden jeg var syk var han hjemme fra jobb, så han fikk hvilt seg litt på dagen (jeg var sengeliggende med feber og verk

i kroppen + forkjølelse).

Hun våkner fortsatt, men tar heldigvis smokk og sovner igjen med en gang.

Lykke til!

Skrevet

godt å lese at det ikke er bare vi som har det sånn. Mager trøst, men du er ikke alene. Vurderer å ta en kule med nattavvenning om ikke så lenge. Lillemann er 6 mnd, og jeg (eller han for den saks skuld) har ikke sovet mer enn 3 timer sammenhengende. Noensinne(for meg, etter at han ble født).

Tenkte å vente til han spiste tre måltider om dagen, han spiser nå to.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar! Jeg har tenkt at jeg nok må orke litt skriking..... Men tror ikke jeg orker full "skrikekur" dvs holde meg unna i 5 minutter av gangen (hvis jeg har skjønt det riktig). Tidligere da hun var veldig problematisk å legge om kvelden brukte vi synging på gangen som metode. Det viste seg å virke veldig godt. Tror vi vil vise at vi er der ved å høres i allfall når vi skal gjennomføre denne avvenningen. Men er usikker hva andre gjør, tar man ett og ett måltid bort? Hun er jo så tilvent til mat. Jeg har begynt for lenge siden med bare ett bryst hver gang, så jeg har begrenset mengden litt, men er ganske sikker på at hun er sulten når hun våkner. Virker litt drmatisk på meg å kutte alle måltidene på en gang. Hva gjør andre? Hun spiser for eks (etter kveldsmat kl 19)

Kl 22, 01, 03, 05, 07 - så tre måltider å kutte hver natt......

Hva er mest skånsomt? Drar en bare skrikingen ut i flere uker kanskje ved å ta ett og ett måltid? Meninger?

Hun er 6 mnd og spiser grøt morgen (litt) og kveld (mye), samt litt middag (relativt lite) pluss dessær (banan og avovado) og amming innimellom. Hun har begynt å spise merkbart mer på dagtid, så jeg tror det ikke er så synd i henne om natten lenger.....

Skrevet

Jeg tenker sånn..ammer kl 24, 02, 04, 06. Prøver å dra det ut slik at han får mat ved midnatt, kl 03 og kl 06. Når den er godt etablert tar vi vekk den kl 03. At vi ikke fjerner alle med en gang, liksom.

Nå er hele bønsjen syke her, med vannkopper, omgangssyke, ørebetennelse og streptokokkinfeksjon, så vi avventer litt, men planlegger å ta en økt. Snart.

(forbaska at det er så lett å bare hive frem puppen for å få fred....)

Skrevet

Her i huset kutta vi ut amming mellom 12 og 5 først. (da var hun vel ca 8mnd tror jeg) Det var mye hyl og skrik, men funka til slutt når vi var veldig bestemte og tydelig på at nå var det slutt på pupp. Det er viktig at du er sikker på at du gjør det riktige, ellers merker mini det fort og blir usikker. Så ikke gjør noe før du er sikker på at hun ikke er sulten. ...altså at hun får nok fast føde. (minimum to måltider) Da hun sov fra 12-5 falt de andre puppe-måltidene bort av seg selv her i huset.Sover nå fra 19 - ca.6.30 Hun sover mye tyngre nå når hun ikke får pupp og alle har det mye bedre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...