Gå til innhold

kynnere hele tiden

Hilde :)

Anbefalte innlegg

Ja nesten hele tida ihvertfall....

begynte å få kynnere i uke 14. Hatt det jvnt og trutt hele veien. Men nå føler jeg de kommer hele tiden her...

de kommer ofte....

I går var jeg på shoppingtur på et kjøpesenter. valset rundt noen timer å handlet julegaver, og kynnerene holdt mg med selskap hele tiden..

Stramma skikkelig, nesten så det gjorde vondt inni mellom...

På vei hjem, 1 times kjøring, kom de hvert 2 min.

Hjalp litt å komm hjem og legge seg på sofaen, men de fortsatte å komme ofte jevnt og trutt resten av kvelden.

De har holdt på siden...

Så fort jeg er oppe og går, kommer de med ei gang. Mn bare det når jeg sitter her kommer de ofte...

Begynner nesten å bli småbekymret om dette betyr at fødselen har tenkt å starte før tida..

Hadde masse med kynnere fra uke 15 med Kevin også.

Men kan ikke huske at de kom så ofte som dette...

de er så kraftige også...

Kevin kom bare 13 dager før termin så det var helt perfekt tid å føde på.

Er jo bare 27 uker på vei enda.. 28 uker til helga..

Har alltid hatt et rolig syn på dette med kynnere, men nå som de kommer så ofte begynner jeg å tenke litt mer på om det kan være fare for fortidlig fødsel..

Fortsetter de å komme ofte og være harde og lange blir det nok en tlf til føden for å høre..

Kanskje fått en sjekk...

Jeg kjenner det er forandringer der nede..

Dette blir detaljert og privat, men vi har jo født alle sammen og skal igjenom det igjen så.. vi kan vel dele det meste.. hihi..

Inni skjeden er det en "tapp"

på noen cm.

Det har alltid vært et liiite "hull" i den...

Nå er denne tappen flatet helt ut, og hullet er på et par cm nå.

Jeg funderer på om det er slik at..

denne tappen er livmorhalstappen? og dette hullet kan være ytre mormunn?

Og at innforbi der kommer livmorhalsen, og den indre mormunn...

er livmorhalsen som må flates ut og indre mormunn som skal bli 10 cm når en skal føde....

Hva tror dere jenter? høres det riktig ut syns dere? Noen her som vet?

Jeg burde jo egentlig vite dette siden dette er mitt 5 barn.. hehe

Men med de 3 første hadde jeg ikke nett så jeg kunne sitte å lese om alt det forskjellige.

Og jeg kjente ikke så etter der inne (skjeden) at jeg noen gang la merke til at tappen ble borte. (har jo alltid visst den var der)

Da jeg ventet Kevin oppdaget jeg plutselig en dag i dusjen at tappen var borte, og at det var 2-3 cm åpning.

Begynte jo å lure på om det var Den rette åpningen (den de måler på føden) om det var fødsel på gang.. Hadde jo lest at man kan gå med åpning ganske lenge før fødsel.

dette var vel ei uke eller to før kevin ble født at jg merket dette.

Ca ei uke før fødselen var jeg på kontroll på sykehuset, og de sjekket meg.

Da sa de at jg hadde ca 1 cm åpning og var god og myk, moden.

sa at jeg hadde kjent litt forandringer selv der nede, men de sa at jeg klarte ikke kjenne det selv, det de kjente.

Jeg skjønte jo at de målte en annen plass enn det hullet der jeg hadde kjent 2-3 cm, og kjenner jo at de kjenner mye lengre inne...

derfor jeg lurer på om det jeg kjenner kan vær livmorhalstapp som er flatet ut, og ytre mormunn som har begynt å åpnes.

Vet ikke om dette har noe å si med fare for for tidlig fødsel el slike ting?

Og det er så mye å forklare på ei gang så jeg tørr ikke ta tlf og ringe føden og høre.. hehe

mye å ta på ei gang i tlf liksom....

Så jeg tenkte jeg kunne høre med dere da jenter, om dere vet noe om dette?

ble langt dette men dere overlever vel.. hehe

Fortsetter under...

hei

jeg leste bare overskriften din og litt til,

men jeg hadde også veldig mye kynnere i 1.svangerskap, fra uke 13, og gjennom hele svangerskapet.

det var såpass ubehagelig at jeg måtte stoppe opp når jeg var på vei å gå et sted f.eks. flere ganger om dagen, hver eneste dag.

men det er et eller annet med at du skal passe på at de ikke blir "regelmessige", synes de kom hele tiden jeg, så synes akkurat det der var litt vanskelig å vite. men er vel noe med at hvis de kommer med x antall minutters mellomrom

fikk ihvertfall høre at jeg var halvferdig allerede da jeg kom på sykehuset og lurte på om fødselen hadde begynt. hadde så krafige kynnere på slutten at jeg er faktisk ikke helt sikker på når det gikk over fra å være kynnere til å være rier... kan diskuteres om det er "bra" å ha så mye kynnere, livmoren skal jo trene seg opp, og jeg hadde jo kommet godt i gang med fødselen, men det var ikke akkurat behagelig å ha så masse kynnere

jenta ble født nøyaktig på termin da, forresten, ikke et minutt for tidlig

du har kanskje ikke jordmor siden du har mange barn? her i byen prioriterer de ihvertfall førstegangsfødende, har ikke nok kapasitet...

dette er jo absolutt en samtale du skulle hatt med jordmor da, det er jo så mye en kan tenke på. fastlegene har jo ikke tid (misfornøyd med min stressa fastlege..)

synes du kan ringe føden og høre om en jordmor har tid å snakke med deg jeg da, hvis du tenker mye på dette, de har helt sikkert fått telefoner fra folk som har hatt tynnere grunner til å ringe :)

jeg synes faktisk at jordmødrene på føden var mye mer imøtekommende på telefonen enn både jordmor og fastlege!

kynnerene kom og gikk i går kveld.

merket de litt i natt.

Og på morraen før jeg og lillegutt stod opp kom de ofte.

Tok ikke tida på de men det kan ikke ha vært mange min mellom hver.

Sitter her i pysjen min og bare slapper av nå.

Vi stod opp for en time siden bare.. Deilig å ligge lenge :)

Var oppe å laget flaske til Kevin kl 5.30, og skrev lapp til min kjære, om at hvis han ikke måtte gå så tidlig i dag. om han da kunne ta å levere Leona i b hagen.

Og det gjorde han :)

Jeg var bar oppe å fant klær til henne og børstet håret hennes, så ruslet jeg i seng igjen.

Sa til min kjære at jeg tror jeg skal prøve å holde meg litt i ro for kynnerene kommer hele tida.

Må kanskje få ringt legen min da sa han.

Han har snakket om å ringe legen og be om 50% sykemelding... Og det hadde jo ikke gjort noe om han hadde vært litt mer hjmme, så kunne han hjulpet meg litt.....

Kynnerene ser ut til å holde seg forholdsvis rolig nå.

Og jeg har fartet rundt å lest litt på nettet.

Og etter litt tenking så er det jo helt normalt for meg å ha så mye kynnere egentlig...

Livmora blir jo sterkere for hver fødsel... så siden dette er nr 5 hos meg er det ikke rart jeg merker det.

(men det går jo grenser også)

Men det er jo ikke bare kynnerene som får meg til å tenke litt etter her, er det med at jeg kjenner det er forandringer der nede også.....

Men nå skal jeg prøve å ta det med ro.. og se om det blir litt bedre.

Skjer det forandringer ringer jeg føden )

kjære hilde:)

du har jo mye erfaring her,men hadde eg vert deg ville eg undersøkt:)

hadde en del KRAFTIGE kynnere med go gutten...de var like vonde som riene med eldste jenta når eg hadde 4-5 cm åpning....

tok innvendig ul og undersøkte livmorhalsen..kostet 1000 kr privat....

alt var helt fint...men bare å vite at alt var bra gjorde meg så letta og glad:) bekymringene ligger jo alltid i bakhoder uansett:)

Annonse

enig med maria isabell

du har så mye erfaring, og er vant til å ha kynnere, likevel bekymret,

da bør du få det undersøkt.

ikke fordi det nødvendigvis er noe galt, men både du og barnet i magen får det bedre om du er mindre bekymret og kan slappe av mer.

snakk med fastlegen før du bestiller privat da :)

Takk for svar jenter :)

koselig at dere bryr dere..

Godt på ha noen man kan lufte tankene med :)

tror jeg kommer til å ringe føden i morra og spør om jeg kan komme inn og få en kontroll.

Hvis ikke kontakter jeg jm her i kommunen, hilste på henne ei gang etter jeg fikk Kevin, og ho virket ok.

forklare henne tingene, og hvis ikke ho vil undersøke meg kan ho kanksje kontakte sykehuset....

De er jo ofte ikke villige til å undersøke oss nedentil når vi er så kort på vei, i frykt for å fremprovosere ting..

Så kanskje jeg kunne fått en ul for å måle livmorhals.

Jeg er sikker på at jeg har åpning!

Derfor jeg kommer til å ringe føden i morra og spør om jeg kan komme en tur.

Var i dusjen i sted.

Og skulle kjenne litt etter om det var noen forandringer der nede.

Som beskrevt tidligere, denne livmorhalstappen, som vanligvis er et par cm, er det så vidt en bitte liten beta igjen av. Den er nesten helt utflatet. Åpninga der er over 2 cm tenker jeg.

I dusjen nå satt jeg meg ned på huk, og tok forsiktig inn fingeren.

Og jeg kom så langt inn nå...

De sier jo at dette ikke skal gå ann å gjøre selv men

Jeg er sikker på at jeg kjente åpning i den indr mormunn!!

Innforbi åpningen på ca 2 cm blir det litt trangere, får inn pekefingeren så det er vel rund 1 cm.

Så kjenner jeg plustelig noe glatt, nesten slimaktig, vet ikke hvordan jeg skal forklare det helt, også noe hardt, som jeg dyttet bort.

Er sikker på at det var babyen jeg kjente jeg!!!!

Ble jo helt sjokka og nesten redd så jeg tok fingeren rett ut igjen.

Vil jo ikke fremprovosere noe eller ta hull på fostersekken....

Er nesten litt i sjokk over at jeg skulle kunne kjenne det selv..

Men jeg er sikker!!!

Må ha fått satt meg til på en rar måte som gjorde at alt kom lengre ned, at jeg rakk lengre opp,,,

Er altså sikker på at jeg har rundt 1 cm åpning i indre mormunn...

Og hvis det er slik at cervix nesten er utflatet er det jo sto fare for at ting kan skje..

Så da er det best å få sjekket opp i det.

Kynnerene er ikke de som bekymrer meg mest, selv om de er harde og lange og ofte tette og regelmessige til tider, og jeg til tider tenker på at de kan gå over til rier, så er det forandringene "der nede" som bekymrer meg.

Så da blir det tlf til føden i morra...

Håper de tar meg inn til kontroll,,

Ellers reiser jeg ned å prater med jm her.....

spør om ho klan undersøke meg eller ringe sykehuset for meg.....

Lille bølla vår får ikke lov å komme enda!

Ho er for liten til det!

i dag har jeg vært på sykehuset en tur.

tok et par timer der inne..

først tok vi sånn derre.... som jg aldri husker navnet på... ctg?

målte fosterlyd og kynnere/rier.

lå ganske lenge med dette..

jm kom inn da jeg fikk en kraftig kynner, og da ho så den skjønte ho hva jeg mente da jeg sa de var kraftige.

De var så kraftige at de slo ut som rier...

Så tok vi en urinprøve og målte blodtrykk før det var å vente og vente på lege som skulle ta ul på meg.

Da han til slutt kom var det opp på benken og skræve og få denne dingsen opp i glufsa... Mmmm så deilig... øhm not.. haha

Alt så fint ut.

Skjøn det den som kan for jeg kan ikke... hehe

Livmorhalsen ble målt til 3 cm og indremormunn var lukket (bitte litte granne åpning men det er normalt på oss som har født så mange barn) (Å om jeg er lei av å høre den nå Du som har født så mange barn. du som har født så mange ganger.. Har lyst å skrike jeg har ikke født SÅ mange ganger.. bare 4 jo... makan)

Alt så fint ut der som han kunne se...

Så kjente han forsiktig opp i glufsa, og alt kjentes greit ut.

Han sa at der som vi klarer å kjenne selv, mente livmorhalstappen da, var kanskje litt forkortet, ikke så lett for han å vite siden han ikke vet hvor lang den har vært hos meg før, og vi jenter ikke er like.

Og sa at det var mykt der. men det var visst også vanlig for oss som har født så mange barn! (grr) hehe...

Jeg lå der nesten som et spørsmålstegn.. og sitter her egentlig enda som et spm.tegn.

Skjønner ikke noe jeg..

At det kunne være 3 cm livmorhals og lukket mormunn...

Jeg er SIKKER på at jeg kjente det jeg kjente i går!!!!!!!!

Har aldri kjent noe lignende før.. aldri rukket så langt opp...

Sjekket da jeg ventet Kevin... og de gangene jeg har sjekket nå er det ikke snakk om å kjenne noe slikt.. kjenner bare det fortsetter noe videre oppover..... ikke noe tranger gang og "nytt hull"

Og det jeg kjente i slutten av hullet i går er jeg sikker på var forstersekk og babyhode...

Men dette tørte jeg jo ikke si noe om da. Hadde vel enten fått høre at å nei nei det går ikke.. eller at jeg ikke må gjøre slikt.. hehe

men livmorhalsen kan vel ikke flate seg så ut den ene dagen og mormunnen glippe med 1 cm for så å "trekke seg sammen" og bli tett og 3 cm lang igjen???

legen var så rask med alt og løp så fort videre så jeg rakk liksom ikke tenke over tingene for så å spør han om de.

Merkelig er det. MEN jeg er glad for at det ikke er noe tull på gang der nede, at alt så fint ut!!! .)

vi tok vanlig ul etterpå.. Han ville se at alt var bra med baysen min....

Han spøkte med om jeg var sikker på at det var jente da jeg sa HO....

Men så sjekket han og der var det ihvertfall ikke tvil om hva det var nei.. Så kjønnsleppene kjempe godt.. så ut som en hamburger.., haha..

Alt var bare fint med bølla.. Alt var så perfekt som det kunne bli .):)

Ho var akkurat der ho skulle være på vekt og slikt, så han tippet rundt 3,5 kg ved termin...

Skal inn på vekstkontroll hos jm i uke 30, da får vi målt mer nøyaktig :)

Men både legen og jm sa de skjønte meg godt at jeg ville ha en sjekk, siden jeg har så kraftige kynnere som jeg har.

Og siden jeg (Igjen) har født SÅ mange barn, kjenner jeg jo kroppen min, og hvis jeg da føler det er forandringer så var det riktig av meg å ta kontakt...

De var veldig støttende, koselige og forståelsesfulle...

Jm var jo bare nydelig søt da.. SÅ omtenksom. :)

Så jah... sa de noe mer da? *tenke*

Kan ikke huske alt nå i farta....

nå jeg kan ihvertfall slappe av nå og ikke være så redd for at bølla plutselig er her....

Men jeg kommer til å passe på.. og kjenne etter... legge merke til om det skjer forandringer..

For jeg er SIKKER på at jeg kjente det jeg kjente i går...

Selv om jeg ikke skjønner noenting siden alt var så fint der i dag.

var sikker på jeg ville få beskjed om 1 cm åpning og bare litt igjen av livmorhalsen... hmh... mystefistiske greier..

Men jeg er happy over at alt er som det skal og at bølla vår har det fint :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...