husmus &2 Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Han er bare litt over 2 uker, men vi bruker jo allerede både flaske og pupp, selvom vi prøver å vende oss til mest pupp. Da lurer jeg på når det egentig er ok å begynne med smokk. Mon tro om han blir enda mer sugeforvirret hvis jeg introduserer smokk i tillegg nå?? Hva er egentlig riktig alder å begynne med dette, er det 6 uker ca?
husmus &2 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 25. november 2008 Fant vel egentlig svaret selv her: Tilbakeholdenhet med smokk og flaske Av Gro Nylander Barnet bør overhodet ikke få smokk eller flaske før ammingen er vel etablert. Det vil si at barnet er blitt dyktig til å suge ved brystet, og at melkeproduksjonen er tilstrekkelig. En lang, fast gummismokk pirrer nemlig ganen og utløser sugerefleksen selv når barnet ligger med nesten lukket trutmunn. Det kan føre til sugeforvirring, slik at barnet ikke gaper godt opp når det får bryst, og dermed suger mindre effektivt og stimulerer brystet dårligere. Dersom det er helt nødvendig med tillegg denne første tiden, kan det gis med en liten kopp eller skje. Etter som barnet vokser til og trenger større mengde melk, signaliseres dette ofte med økende uro i perioder. Dermed ammer moren ekstra mye et par dager, noe som fører til at melkeproduksjonen trappes opp et hakk for å dekke behovet. Hvis barnet i stedet blir avspist med narresmokk når det signaliserer økedager, får ikke brystet ekstra stimulans slik at melkemengden kan vokse i takt med barnet.
Labambie Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Vi begynte med det allerede på sykehuset.
husmus &2 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 ammet du da også?? barn har vel forskjellig toleransegrense for alt....
De tre gull Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Den dagen vi kom hjem begynte vi med smokk.... da var hun 6 dager..
Gjest mphs Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Det er heller ikke alle unger som trenger smokk. Første min trengte det, men hun jeg har nå bruker ikke smokk. Hun er nå 7,5 mnd. Vi er egentlig veldig glad for at hun ikke bruker smokk og hun bruker heller ikke tommelen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 vi begynte m smokk da snuppis var 10 dager gammel, da orka vi ikke drøye d mer... d var som å komme til himmelen må jeg si, mye lettere å roe henne til å sove på kvelden! ble ikke sugeforvirra heller... hvis lille din allerede bruker flaske, gjør d vel ikke så mye til el fra m smokk kanskje...?
AO3 Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Vi begynte med smokk den første natten hjemme fra sykehuset, da var han fem dager gammel. Han skrek som en galning, vi orket rett og slett ikke mer, så i firetiden om natten lot vi alle gode råd fare og tok fram smokken. Man "skal" jo ikke gjøre dette før ammingen er godt etablert - men hva vil egentlig det si? Gutten vår var flink ved puppen helt fra begynnelsen av, og vi har ikke hatt noen problemer med ammingen i ettertid, heller. Men barn er forskjellige... Man hører jo om barn som helt slutter å ta pupp etter å ha fått flaske bare en gang, så noen blir nok lettere sugeforvirret enn andre...
*LilleTroll + spira Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Jenta mi fikk smokk 2 dager gammel, på sykehuset, av sykehuspersonellet. Må legges til at det var på rikshospitalet, hvor Nylander selv jobber Hun fikk det nok som trøst i forbindelse med prøvetagninger / veneflon osv. Hun har aldri hatt problemer med å ta pupp ellerflaske etterpå. Kanskje vi var heldige, ikke vet jeg!
08 + april spire Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Hun var 2 dager og har ingen problemer med å skille mellom flaske, pupp eller smokk.
husmus &2 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2008 Hm, det virker da som det bare er å ta sjansen, han kan vel ikke bli mer forvirret enn han allerede er. Han er faktisk ikke så gæærn, han suger jo bra, han suger jo bra på begge deler så det er vel egentlig litt feil å kalle han sugeforvirret. Er bare litt redd for at et tredje alternativ tipper hele bjerget så og si... Jeg bare tenker at mye av sutringen hans etter mat kanskje ville stilnet med en smokk, men det kan da hende jeg tar feil med mht til det....
lille sprelle Skrevet 25. november 2008 #12 Skrevet 25. november 2008 vi måtte flaske pga prematur og måtte faktisk avvenne flaske en liten periode (brukte kopp - upopulært). Smokk var aldri populært. Tror vi gjorde det for sent, men det har jo gått bra likevel (tott og teppe) Anbefaler å begynne med smokk så fort ammingen er etablert jeg (inmari greit å ha noe å dytte inn....)
husmus &2 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. november 2008 Det gikk opp for meg akkurat nå at kanskje en av grunnene til at han drikker så mye er egentlig bare at han har et stort sugebehov og at han egentlig drikker mer enn det han trenger...Eller så spiser han det han trenger og det bare er mye, hehe. Han tar jo brystet selvom han ikke holder tålmodigheten særlig lenge, så tømmer han brystet ganske bra. Tror jeg skal prøve smokk jeg og se om det tilfredstiller. Han gråter kun når han er sulten og aldri ellers. Foreløbig i hvert fall. hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå