Gå til innhold

Får ikke tidlig ul :-(

Anbefalte innlegg

Er nå 12+4 og var på første kontroll hos lege uke 9 men hun ville ikke sende meg til noe tidlig ul siden jeg ikke har hatt noen komplikasjoner eller aborter osv.

Så derfor ringte jeg ned til omsorgsenteret vi har her i kommunen, hvor de bruker å ha ordiner ul.(bor over en time fra vanlig sykehus)

fortalte at jeg ville ha en tidlig ul, men har ingen henvisning og at jeg gjerne betaler for timen fordi jeg ville bare se at den lille vokser og har det bra,men NEIDA det kunne jeg ikke få uten henvisning fra lege...arrrg!! ble så frustrert og lei meg...syns "alle" får tidlig ul og jeg ble fryktelig lei meg.

Noen som kan anbefale privat ul mellom stavanger og kristiansand s kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139174923-f%C3%A5r-ikke-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke, og jeg HAR hatt blødninger i svangerskapet (har hatt én da, uke 5+5, pga. ex.u. men det roer jo ikke meg nå). Som legen min sa; Det blir -hvertfall- ikke noe bedre av å rote rundt oppi der uten å ha noen overveiende grunn til det! Og det må jeg jo nesten si meg enig i.

Jeg fikk også avslag.. For to uker siden (da jeg var 9 uker på vei) blødde jeg i 10 dager i strekk... Ikke noe mye da, men allikevel... Vet ikke hvorfor den ble avvist enda, men syns den var litt drøy.. Hva skal til da egentlig, for å få en ultralyd?? Var ganske bekymra, og har begynt igjen å blø i dag, så jeg må vel bestille meg en time på majorstuaklinikken eller noe! Syns det er litt dårlig når man faktisk har blødninger og alt!

Jeg synes det gir ganske mening, jeg da... Det kan jo ikke være bra å rote rundt mer enn nødvendig oppi der. Regner med dem har tatt en del tester på deg og...? Og da finner dem jo ut om det skulle være noe galt.

Jeg er som sagt 12+5 (12+6 idag) og hadde selfølgelig ikke tenkt noe roting rundt oppi der! hadde tenkt meg en utvendig ul og det har jeg også fått en privat time til i dag.

Ser fram til å se at alt forhåpentlig vis er som det skal og at den lille har det bra...

jeg ble henvist til tidlig ul i uke 10 etter noen uker med brun utflod, viste seg at den lille hadde stoppet å vokse for flere uker siden :( dagen etter begynte jeg å bl :( ikke gi dere, spes ikke når d er blødning i bildet.. er bedre å få vite d så fort som mulig!

Annonse

I Kristiansand har jeg bestilt tidlig UL når jeg er i uke 11 hos ei av gynekologene ved Elvebredden legesenter. Hvis du prøver der får du nok :) Ho sa det kosta 800 kr for en time men jeg føler på meg det kan bli mer....men samma det :)

slik jeg oppfatter det kan de ikke nekte deg å få henvisning..det er din kropp å din helse du selv er herre over..men legen skal jo rådgive deg etter det som skal være best for deg..for et år siden var jeg gravid og begynte å små blø..jeg ville da ha ul og måtte "krangle meg til det", fikk vite at det er ikke noe de kan gjøre hvis det går galt..men for meg var det bare å få hvite hva skjer med kroppen..så kanskje noe av bekymringene kunne roe seg..jeg så hjerte men likevel ble det desverre sa..nå er jeg 12+2 og har en annen lege hvor jeg sa at jeg hadde lyst på en ul pga ifjor å at det uansett er deilig å bare få bekreftet at det er noe der idet hele tatt..da fikk jeg med en gang...ikke gi deg..lykke til å ikke glem at litt blod betyr ikke umiddelbart sa=)vet om flere som har hatt blødninger i begynnelsen å alt har gått bra..

Enig med nygift med spire i magen.. Alle kan få privat ultralyd for hvilken som helst grunn, men må da betale selv. For å få ul gratis via legen må det foreligge medisinsk indikasjon for dette - og noen leger er ganske strenge på dette. Litt blødning (altså blodspor når man tørker seg og ingen smerter) betyr ikke at man har krav på ul, ei heller at man er bekymret og vil se at det er liv.... Skulle alle som ville det fått tidlig ul hadde man hatt et stort kapasitets problem i helsevesenet gitt... Så lenge det er bestemt at man bare får tilbud om en ul i løpet av svangerskapet så er det slik at de som får/trenger flere får det pga medisinsk indikasjon på dette og behov for nøyere oppfølging.... Alle andre må ta til takke med en ul i uke 18-20, og betale selv om de vil ha flere ul...

ja skjønner det at ikke alle bare kan få en henvisning. var ikke helt sånn jeg mente det..men at hvis hun er så bekymret som jeg oppfattet det er det jo et poeng å stresse ned og da kanskje en ul er til hjelp for det..og det kan man godt diskutere med legen og fremme hva en selv mener er best for en selv...men er bekymringen stor nok er vel kanskje heller ikke eventuelt 500,- så mye for en ul....men lykke til ihvertfall...

Annonse

Dersom man har abortert tidligere synes jeg man kan få en tidlig ultralyd dersom man er veldig bekymret og stresset. Selv aborterete jeg i forrige svangerskap, og var veldig urolig denne gangen. I stedet for ulttalyd fikk jeg sykemelding, da legen mente jeg ikke burde stresse unødvendig, særlig med tanke på hva som skjedde sist. Det blir litt paradoksalt i mine øyne. Tok en privat UL i uke 10. Det hjalp på stress og uro. Selvfølgelig skal ikke alle få UL i hytt og pine, men man skal jo heller ikke stresse eller bekymre seg for mye, og det er synd at det helt kommer an på legen, om man man blir vurdert "verdig" en rekvisisjon eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...