Gå til innhold

Kan noen foreslå vogn for meg?

Anbefalte innlegg

Vi venter julibarn og er litt i villrede på hvor vi skal begynne å lete i vognjungelen. Har fått tips om at det er mange kunnskapsrike og hjelpsomme damer her inne =)

Her er kriteriene i prioritert rekkefølge:(tingene nederst mindre viktig, men et pluss)

*Enkel å manøvrere i by. (Lett å svinge, forsere fortauskanter, ta av og på buss)

*Grei å ha med seg i butikker

*Stor nok bag til barn og vinterpose

*Vendbart sete/håndtak

*Full liggestilling på sportsdel

*Tilgjengelig handlekurv

*Ikke for tung

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139174587-kan-noen-foresl%C3%A5-vogn-for-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler også CityCross med Citybag!!! Kjøpt den selv, og er kjempefornøyd pga vekten og hvor lett den er å håndtere på alle måter!! Så kan du jo velge forskjellig farge på bag og sportsdel:)

Jobber i barnehage, og der har et barn den Nitro vognen med små hjul foran. De angret på det kjøpet fordi d var vanskelig og uhamselig å komme frem alle steder pga vingling og små humpete... Men har ikke prøvd den selv!

Om du bruker vogna mest i by så vil jeg tro det fungerer greit med den type hjul bortsett fra de dagene med masse snø (som det ofte ikke er så mange av i byene, stort sett greit på fortau o.l hverfall).

Har du sett på bugaboo chameleon? den kan også passe dine kriterier godt. Den har også mulighet for faste større vinterhjul. Liggedelen er ikke helt flat da den er ergonomisk utformet, men den er god for barnet likevel (www.bugaboo.com)

Likte du emmaljunga nitro kan du jo også ta en titt på teutonia mistral s, teutonia fun og teutonia lambda (fun er minst og lettest) de er ganske like. Evt teutonia spirit s3 (www.teutonia.no eller .com)

Også brio har vogner med svingbart forhjul, brio sing og brio joy. Har ikke lest noe særlig brukererfaringer om dem. Joy er helt ny på markedet. (www.brio.no)

Hører også veldig mye positivt om Maxi cosi mura, både den med tre og den med fire hjul.

Bebe confort high trek har jeg lest både positivt og negativt om, kan være verdt en titt. Vet ikke hjemmesideadr, men er bilder og info om den på babyshop.no

Skal vogna brukes mest i by og på shopping vil jeg absolutt anbefale en med svingbare forhjul, MYE lettere å manøvrere.

Ikke vet jeg, for har ikke prøvd dem selv... Men flere bekjente av meg har vogner med svingbare hjul (også tre hjul), og de anbefaler det ikke til bykjøring pga at de lett sitter fast mellom brostein og i kanter... Kjører seg også lett fast i teppekantene i butikker (ofte i inngangspartiet..). De er visst lette å manøvrere, men det er det sier de... En venninne av meg kjørte på en gangsti i høst, og måtte le da vognen faktisk stoppet i noen barnåler som lå i veien...hjulene gikk liksom amok om dere forstår.. ;) slik som ofte handlevogn hjulene gjør... Og da skal d jo ikke mye til for å sette dem ut av spill..??..

Men lykke til i vogn jungelen!! Ikke lett;)

Annonse

Det du beskriver har ikke så mye med svingbare hjul å gjøre, det har med str. på hjulene. Mange av de med to svingbare forhjul framme har små hjul, som fort vingler ved ujevnheter.

Har selv hatt flere trehjulinger med svingbart forhjul (og normal str. på hjulene dvs 12" evt. 10" og lufthjul) og har aldri hatt noe som helst problem med dem noen sted. De er veldig mye bedre å trille en vogner med faste forhjul. Pleier ikke å låse forhjulet på snø eller ulendt terreng heller jeg, synes det fungerer utmerket.

Må ha en teknikk om man triller med framhjulet først inn på buss eller opp på fortauskant, men det går utrolig greit når man bare har vendt seg til det (dvs at det kanskje er litt ubehagelig de første gangene man gjør det før man venner seg til det, og man må ha god kontroll på vogna. Foretrekker selv å gå med bakhjulene først opp fortauskanter og inn på buss).

Dessverre så mangler veldig mange av de gode trehjulingene vendbar sportsvogndel.

Men både teutonia spirit og maxi cosi mura får mye skryt, bebe confort har jeg som sagt lest litt delte erfaringer om.

Av firhjulingene jeg nevnte i mitt innlegg over er det kun maxi cosi sin vogn som har forholdsvis store hjul foran, som også er lufthjul. Vil tro den skal fungere greit på de fleste underlag. EVt kan jo hjulene låses på ujevnt underlag for å slippe at de vingler sånn.

Maxo cosi har også stor bag, softbagen til teutonia er også ganske lang + at man får kjøpt liggeforlenger til sportsvogndelen. Det gjør den lunere, nesten som en stor bagvogn.

Takk for mange gode svar. Jeg tenker også at det kan være kjekt med svingbare forhjul. Og spiller ikke så stor rolle om det er 3 eller 4 hjul. Men jeg har trillet litt på Emmaljunga Cangaroo (den med 3 hjul hvertfall, litt usikekr på navnet) og synes det er litt vanskelig å gå opp selv ganske små trapper pga at det vingler sånn om jeg går med forhjulet først. Om jeg går med bakhjulet første er det ofte vanskelig å holde litt tunge dører opp samtidig, da vognen er ganske lang. Bor midt i Trondheim og har ikke bil, så den vil kun bli brukt i byen. Men om det er helt jævlig føre, ser jeg for meg at jeg dropper vogn og heller bærer i sjal eller mei tai. (det er planen hvertfall, har jo ikke prøvd noe enda)

Skal kikke litt på de vognene dere har nevnt. Har så vidt kikket litt på TFK joggster twist på nettet fra før. Hva tenker dere om den?

jeg personlig må ha svingbare forhjul. mye enklere å kjøre, spesielt og svinge. hadde en teutonia mistral som er ganske lett iforhold til de andre firhjulingene fikk jeg grusom vondt i handleddene mine. rett og slett dritt å svinge med. har også hattbugabo og cameleon. suprevogner,men ikke perfekt å ha heller. bugaboo bl.a har stor bag. plass til voksipose eller dunpose. lang og fin. vognen er vendbar og sønnen min sov alltid godt selvom beina ligger høyere enn kroppen. bordu i by og skal krysse trikkesporene er det livsfarlig. gikk på snørra i byen oga dette. gikk heldigvis bra. oth synes jeg er den beste vognen å kjøre. kjører overalt grus og hompete veier. litt liten bag og dessverre ikke vendbar sittedel nei. skal du opp på bussen f eks må du sørge for du plasserer hjule rett når du gå opp på bussen da blir det ikke noe problem fror å komme opp. får jeg et barn til skal jeg først ha bugaboo det første året deretter bytter jeg til oth. ingen tvil. min erfaring.

Heihei:)

Jeg har Maxi cosi mura og er STORFØRNYØD med vogna:)

Baggen er stor og god så barnet kan nesten ligge der lengre enn til 6mnd`s alder, og vogna er jo en drøm å trille, båre ute, inne, på senter, på buss, og i skog (Har store gode luftjul som er helt perfekte for alle fører)

Og setet på sportsdelen er ikke hardt i det hele tatt, tvært i mot er det ganske mykt, kan minne om sånn "gele" som er inni enkelte musematter:)

Og selvsagt kan ryggen legges helt ned:) Ungen vil jo gjerne sove i vognen ofte da:)

Det med at ryggen på sportsdelen er kort har jeg ingen erfaring med, men det kan nok forsåvidt stemme, den er litt kort når jeg ser på den nå. Men det er i så fall DET ENESTE som er negativt med denne vogna:):):)

Jo mer jeg ser på denne vognen, jo mer liker jeg den. Ser at den kan være litt kort i ryggen, men det får vi ta når den tid kommer. Håper den virker like bra i virkeligheten som på nettet. Ser at Reflex har pakketilbud på den nå, men det får jeg bare satser på at dukker opp igjen, er jo litt tidlig å kjøpe vogn allerede nå.

Annonse

TFK med svingbart forhjul! Ikke vendbar, men det er helt ok. Da jeg begynte å bruke sportsdelen var gutten min 5 mndr og helt klar for å se på annet enn meg! Mye kjekkere å sitte i vogn med en gang! Dette er en romslig vogn som likevel er lett, fantastisk god å trille (kan også låse fremhjulet hvis det er dårlig terreng), skivebremser, adapter for Maxi Cosi-bilstol og veldig solid! Har ikke angret et sekund, og neste lille spire i magen (som kommer i begynnelsen av august!) skal også trilles i denne. Vurderer faktisk også å kjøpe tvillingvognen til TFK, da eldstemann bare er 19 mndr når neste blir født.

Hei, Gå for Emmaljunga Nitro City. Anbefales virkelig. Det er bare tull at den ikke er god å trille. Har brukt den i skog og mark og på grus. Ingen problem, Se min vurdering på barnevognguiden.no.

Lykke til. Vognvalg er vanskelig (inntil man finner dne rette vogna)

• 2 måneder senere...

Vi falt for Nitro også, så nå har vi bestemt oss for denne. Er litt redd for at jeg kommer til å angre på grunn av de små hjulene foran, men når jeg prøvde den i butikken virket den solid i forhold til andre vogner med samme type hjul. Håper jeg har rett..Likte veldig godt sportsvogndelen som ser god og dyp ut også, satser på å bli fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...