Gå til innhold

Hvor mange her inne gir barna MME? (delamming el kun mme)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min fikk sitt første mme måltid et par timer etter fødsel, 10 ml fra pappaen sin mens jeg sleit med å holde øynene åpne...

Aldri smakt pupp, men virker veldig fornøyd:)

Skrevet

Min har fått mme siden han var 3 dager. Hadde så lite melk:( Prøvde hardt i 2 måneder men måtte gi opp..

Skrevet

Fått bare Erstatningsmat. Fra hun var 8 uker. Aldri ammet.

Skrevet

Jeg tror ikke at den statistikken som sier 90 % holder vann! Det stemmer iallefall ikke i min omgangskrets, har ganske mange venninner som har gitt flaske.

Jeg er selv flaskebarn, og ammet kun i 3 uker selv. Lillemor fikk jo ikke nok mat, trodde hun hadde kolikk, så mye som hun skrek! Så nå er det deilig å kunne vite at hun får i seg nok mat!

Skrevet

jeg fullammer, har masse melk. men gir mme til kvelden, som viser seg å gi bedre nattesøvn.... i fht ammingen, har jeg vært på randen på å gi opp noen ganger pga soppinf., tette melkeganger, sårhet o.l. men kom meg over den kneika, og i dag er alt greit.

Skrevet

jeg må bare nevne det, at jeg har fått masse hjelp fra ammehjelpen, men så langt har de nok ikke kunnet foreslo noe jeg ikke allerede har prøvd eller vet. Føler jeg er rimelig utdannet på området amming allerede. Problemet mitt er lav produksjon. Jeg har prøvd alt. Pumping og amming hver halvannet time og oftere uten at det hjelper, piller, spray, osv osv. Hun sliter med å forstå da hvordan det kan ha seg at produksjonen min er lav, så nå har hun foreslått at jeg lider av pcos, fordi det er jo "unormalt" at jeg skal ha så lav produksjon. Latterlig spør du meg, derfor, det er GODT å høre at andre også sliter med lav produksjon, jeg tror nemlig ikke den statistikken holder mål heller, og det er helt åpenbart at flere sliter enn hva man hører om!!!

Skrevet

...og nå skal jeg prøve å holde kjeft om alle mine ammeproblemer, selv jeg begynner å bli lei av meg!

Skrevet

kun mme fra han var 4 uker gammel, vanskelig start og bare stress å pumpe 8 ganger i døgnet. **amming er litt oppskrytt**

Skrevet

Fullammet i 5 uker, så gikk vi over til mme...

Skrevet

ammet i 3 måneder vi, men har fra første stund gitt en flaske med tillegg på kvelden da! men så ble det plutselig tomt en dag. så nå får hun bare mme. =) samme med førstemann, mme fra hun var 4 uker! =)

Skrevet

Ammet bare et par uker, så gikk jeg over på MME. Både med førstemann og ne med andremann.

Skrevet

Fint å lese at det er flere i samme båt, for det har neimen ikke vært lett å "godta" at jeg skulle være en av de som ikke fikk til ammingen. Hadde lest masse om det på forhånd og satt meg så godt in i det som jeg kunne, men det var ikke så enkelt når babyen kom, gitt. Hadde en laaaaang fødsel og var utslitt etterpå og hadde veldig lite melk selv om jeg ikke gjorde annet enn å pumpe meg. Ble ikke tatt på alvor når jeg fortalte hvor lite som kom ut, og det resulterte i at stakkars mini gikk så mye ned i vekt at vi måtte bli lenger på sykehuset. Fikk aldri opp produksjonen slik at den kunne tilfredsstille mini, men prøvde å gi ham det jeg hadde. Når han var rundt 3 mnd nektet han å fortsette, da var det så lite ifht det han ville spise at han ble bare irritert.

Føler jeg har blitt møtt veldig forskjellig når jeg forteller at han kun får mme. Noen er veldig stttende og forståelsesfull, mens andre nærmest lesser av seg en laang liste med sykdommer han kan få.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så godt å finne en sånn tråd! Det toppet seg denne uken med ammingen. Ha vært heldig og har ikke hatt annet enn de"vanlige" startproblemene med amme-teknikken, men har hele tiden følt at snuppa vil ha mere mat enn jeg kan gi henne. Gikk aldri mer enn 2 1/2 timer mellom ammingene. Da hun var 2 måneder begynte vi med tillegg på kvelden som hun spiste grådg. Nevnte dette for helsesøster som sperret opp øynene og sa at da måtte tulla være sulten og anbefalte 50 ml midt på dagen og! Må sies at jeg har pumpet for å få opp produksjonen samt at hun har fått lov til å væreved puppen så lenge hun vil. De to siste ukene har hun virkelig måttet jobbe ved puppen før melken kommer, spist iherdig i 4 minutter, så er det tomt. Da har jeg måttet prøve å avlede med smokk og distrahere med synging, gåing i huset osv fordi hvis ikke, blir det gråt. Sånn har det alltid vært, har alltd følt at hun ikke blir mett. Hun er slank, ikke tynn, men med lite til overs. Lagt greit på seg, men ved 3 mnd kontroll lå hun under gjennomsnittet, har også hat problemer med å finne roen på dagen og sover aldri lenge (det var da vi fikk råd om å gi tillegg to ganger på dagen). Det hadde kanskje heller ikke jeg gjort hvis jeg var sulten, har jeg tenkt.. De siste ukene virker det også som om jeg har fått mindre melk. Dvs jeg VET at jeg har det - pumper ut ca 60ml fra begge puppene. Det er jo ikke nok å bli mett av.. Så etter mange tårer, lesing på internett, bøker og her, samt med støtte av en god venninne og min mann, har jeg bestemt meg for å gi mer mme og pupp når de kjennes "fulle" (ca hver 6. time) for så å gå helt over til mme.. Jenta mi er nå 3 1/2 mnd. Kjennes virkelig ut som en stor avgjørelse, men jeg føler at det er rett.

Skrevet

Synes det er så synd at de som gir mme føler de må forklare hvorfor! Har selv vært heldig og sluppet unna de største ammeproblemene, så jeg har fullammet sønnen min. Alikevel er han veldig plaget med eksem, så betyr slettes ikke at man "slipper" sykdommer o.l. selv om man ammer. Som legen sa til venninnen min da hun tilslutt ga opp ammingen; "vi bor ikke i Afrika hvor morsmelk er den eneste maten som finnes for barnet, vi bor i Norge i 2008 hvor det finnes erstantninger som er minst like gode!" Da er det utrolig at mme merkes med "morsmelk er det beste for barnet ditt", snakker om ammepoliti...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...