Gå til innhold

Hvor mange her inne gir barna MME? (delamming el kun mme)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle bøker står det at 90% av alle mødre ammer etter 3 måneder og 99% ammer etter fødselen. Selv er jeg registrert som en av de 99%, selv om jenta mi nok aldri fikk noe ut av puppen før jeg begynte å pumpe og gi pumpemelk i flaske i en periode. (Det var det ingen som visste da sykehuset skreiv i journalen at jeg ammet.) Jeg syntes det var helt forferdelig å ikke få til amminga - skikkelig nederlag - men nå syns jeg verken det er stress eller flaut at snuppa bare får MME.

Så bare for moro skyld - hvor mange her inne er det som delvis eller helt ernærer barnet med morsmelkerstatning?

Skrevet

Ammet de første 4 ukene, men gutten la ikke på seg i det hele tatt. Så ble rett over på flaske. Litt etter litt begynte han å nekte å ta pupp, så det er kun MME her nå:) Og han vokser og vokser og er ett eneste stort smil hver eneste dag! Ville gjerne ønsket at jeg fikk til amminga, savner det utrolig mye. Nå kan jo hvem som helst gi han mat - greit nok at det er mange fordeler ved det og, men var jo kos at det kun var meg som kunne gi han det han trengte:P Hehe

Skrevet

Har stresset med ammingen siden sykehuset, de fikk det ikke til, men det gikk bedre når jeg kom hjem. Har hatt lite melk og det har blitt mindre og mindre selv om jeg har iherdig prøvd å legge henne til hver time osv. Har blitt masse tårer, utmattelse, brystbetennelse, ikke klart å spise på flere dager, grusomt! Grudd meg til hver gang hun skal ha mat...

Så nå nyter vi tiden sammen heller og koser oss med flaska og mme.

Skrevet

Lillemann her har kun fått MME. Det er av den enkle grunn at jeg aldri fikk melk. Han fikk tørste febre på sykehuset og måtte få erstatning der. L\Til tross for dette stod det da i journalen at jeg ammet... Nå hadde jeg ikke den beste starten på mammatilværelsen pga dette, så jeg er sterkt misfornøyd med sykehuset...

Fikk fødselsderpesjoner og lillemann fik kolikk, så starten var en real pangstart. Men nå har alt ordnet seg og føler ingen skam lengre over at jeg ikke fikk til ammingen.

Skrevet

Ammet det fire første ukene, men så ga jeg opp. Har bare gitt mme siden det..

Skrevet

Ammet de 4 første ukene, men hadde veldig lite melk og han var rett og slett tynn...!:( Ammet hver time, men fikk aldri opp produksjonen. Så fikk han sopp i munnen og det smittet gjennom en sprekk i puppen inn i brystet og det gjorde så vondt som jeg aldri har hatt det før! Gjorde vondere utover ammingen og så gjorde det vondt i 1 time etterpå, men da var det ny aming. Ble bare vondere og vondere og jeg klarte heller ikke å pumpe meg grunnet smertene. Gav han mme til det gikk over 2-3 dager, og da var den lille produksojnen jeg hadde minsket enda mere. Del ammet han til ha var 7-8 uker, da var produksjonen på nærmest null, og gikk så over til kun flaske. Har nå en kjempe fornøyd gutt som legger på seg og er helt sånn god og runn som babyer skal være!:) Tnker fremdeles mye på om jeg kune gjort enda mere for å få opp produksjonen etc. men egentlig så tror jeg at jeg gjorde mitt beste, og bedre kan man vel ikke gjøre det?

Synes det er bra med denne tråden. 90% full ammer visst nok, og det er mye ammepress. Vondt for oss flaske-mammaer av og til å føle seg like vellykket tror jeg. Det gjelder iallefall meg...

Skrevet

Min gutt har også kun fått mme, fikk litt mm de første 7 ukene av pumping, fikk ikke til å pumpe ofte nok, så melken forsvant fort. Lillemann fikk ikke riktig tak på puppen, så han ble presset på puppen av søstrene på sykehuset flere ganger (uten hell, men med masse skrik) og han fikk flaske på sykehuset. Utålmodig som han var, så skjønte han nok at flaske var tingen, så han slapp å jobbe noe særlig for melka. Prøvde å koble han på puppen i 7 uker, da ga vi opp. Orket ikke mer skrik og tårer, ville kose meg med babyen min istedet.

Skrevet

Bra tråd, føler dette er mitt eneste interessefelt om dagen. Kanskje ikke så rart da den lill bare er litt over to uker, men her sliter vi mindre med mmingen nå enn bare for noen dager siden. Delammer kun fortsatt, men vi har første gang kommet oss gjennom et måltid helt uten mme og med våt bleie, så nå er vi litt stolte. Har gitt opp pumpingen til fodel for hyppigere amming for det ble bare slit med tre ting på gang, amming, flasking og pumping. Er fortsatt ikke i mål, det er å slutte med mme helt. Føler det fortsatt er grusomt å måttr gi noe mme, og dyrt blir det og, men drt bør kanskje ikke være grunn nok...Har kjøpt hjelpebryst men har ikke kommet så langt som å prøve det enda...

Skrevet

wow - det var rask respons! Jeg ble også ganske deppa de første 6 ukene. Gjorde ikke annet enn å lese om amming og snakke om amming, mannen min holdt på å bli gal av meg og ble veldig lettet da jeg til slutt klarte å gi opp. Jeg sprang fra kontor til kontor - lege, helsesøster, ammepoliklinikk, og gråt mine modige tårer over alt. Flere av helsepersonene sa at det ikke var verdens undergang å gi morsmelkerstatning, og selv om jeg forsto at det var sant klarte jeg ikke å akseptere at JEG skulle mislykkes. Er ganske vant til å få til det jeg vil, så det var et sjokk for meg å måtte gi opp. Nå har jeg det tipp topp, og jeg tror at det følelsesmessige kaoset jeg var inne i har gjort meg til et litt smartere menneske. Er glad det gikk over relativt kjapt, en jeg kjenner var helt nummen i 6 måneder etter fødselen.

Skrevet

Vi fikk aldri til amminga, snuppa ville ikke ta puppen i det hele tatt, prøvde å suge, men greide det ikke, grunnen var at brystvortene min er helt flate, dette skjedde etter at jeg fødte, merkelig..vi prøvde og prøvde, blei utrolig sår, brukte ammeskjold, men fy så vondt det var å amme det lille jeg gjorde, for å si det sånn så har hun aldri fått et helt måltid med puppen, eller jo, den ene gangen vi var på ammepoliklinikken på ahus, brukte brystskjold og hun spiste, men så kommer vi hjem og HS sier at jeg ikke skal bruke det, for da går produksjonen ned og det er en skikkelig bakteriebombe, javel, hva skal man gjøre da liksom. Ble kjempe forvirra, så endte med at jeg pumpet meg i 7 uker, da gadd jeg ikke mer, snuppa ble sur og grinete hver gang hun fikk mm så da gikk jeg over på kun mme, for en forkjell, blidere unge skal man lete lenge etter..hehe..samme natten så sov hun natta gjennom, fra 21-0700 :) Fikk og brystsopp i tilegg, det er noe så sinnsykt vondt, gikk lang tid etter at jeg sluttet å pumpe meg før det ga seg. Blei utrolig sliten og depreimert de første ukene, det gikk jo ikke som jeg ville, fikk jo ikke til å amme, men er super fornøyd sånn som vi har det nå:)

Skrevet

fullammet i hovedsak til ca 7 mnd (de første mnd med mm og av og til mme på flaske eller kopp pga prematur). Har vel drukket tilsammen 6 sånne kartonger med mme tror jeg.

Nå ved 8 mnd er det amming til hvert måltid. To måltider om dagen er grøt og frukt. Får smake på diverse annet.

Skrevet

Flaske med mme fra hun var tre uker - da sluttet vi fordi jeg gikk tilbake på medisiner

Skrevet

Flaske med kun MME fra 4 uker, orker ikke mer pumping, får ikke opp produksjonen uansett hva jeg gjør, eller hvor ofte jeg pumper. Jeg har ikke nok melk, fikk gule stafylikokker og sopp rett etterpå, så jeg har gitt opp. Litt nederlag med en gang, men bedre med en fornøyd gutt som får mme og en opplagt mamma, enn en sliten mamma og en gutt som aldri får i seg et fullt måltid mm.:) Blir flotte barn på MME også;)

Skrevet

Amming, mme og pumping den første tida pga. han var så stor og melka mi kom først etter ei uke.

Prøvde ALT for å få opp produksjonen, og kutta ut tillegget. Så etter ei tid med bare amming konstant, ble han veid og hadde ikke lagt på seg. Så da ble det amming og mme i nesten 4 mnd.

Da kuttet vi ut amminga og gikk over til flaske. Da hadde jeg tøyd strikken så langt som jeg kunne.

"Dårlig samvittighet" har vært mitt mellomnavn med begge mine barn, pga store ammeproblemer.

Men nå begynner det å gå seg til etter å ha snakket med lege, jordmødre, helsesøstre, ammehjelpere, og de alle sier det samme:

- det er svært liten forskjell på å gi mme og mm til barn født til termin i Norge i dag... MEN det har de EGENTLIG ikke lov til å si da.... så de sier det bare hvis de ser at de må...

Skrevet

Jeg fullammet 1,5 mnd og delammet til hun var ca 3 mnd. Da var det tom pupp! Så nå koser hun seg med mme og grøt :-)

Skrevet

Det er helt latterlig at det er noe de ikke har "lov" til å si. Jeg har så sinnsykt dårlig samvittighet for å gi han mme også, men nå lurer jeg jaggu på om produksjonen min er på vei ned. Det virker som det ikke fyller seg opp godt nok og når jeg pumpet i dag så fikk jeg kun ut 20 ml. På den annen side, så var natten i går den første natten hvor vi kunne fikk pupp og det gikk bra, men vi måtte ty til mme til frokost. For å være helt ærlig så virker det idiotisk å sitte og amme i 2 timer for så å gi mme, men jeg gjør det jo fortsatt fordi jeg ikke har samvittighet til noe annet.

jeg tror at hvis jeg virkelig hadde troen på at mme var like bra som mm, så hadde jeg kanskje hoppet av toget allerede, men inntil noen virkelig klarer å overbevise meg så...Det har jo ikke gått tre uker en gang siden han var født og synes det er litt tidlig å kaste inn håndkleet når jeg leser om dere som har klart å strekke dere til 4 måneder!

Skrevet

Hva er så galt med mme, hvordan blir barn som kun får mme i forhold til de som bare får mm??? Jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt. Gutten min er absolutt helt lik og ofte lenger fremme enn de som har fått mm på samme alder. Jeg selv er flaskebarn og er da helt normal, sjelden syk eller har andre plager. Min bror er også flaskebarn og mensa medlem.

Merker jeg blir litt provosert når folk sier de får dårlig samvittighet hvis de gir barnet EN flaske med mme innimellom hvis de skal bort.. hva skal det bli av mitt barn da tro..huff og huff, stakkars barn!

Skrevet

Mislykket med ammingen på begge mine barn, med jenta mi som er født mars-07 klarte jeg det ikke p.g.a en veldig tung fødsel som nesten førte til fødselsdepresjon. Så da ga jeg opp etter 4 uker med klar beskjed fra helsesøster ;

MAMMING ER VIKTIGERE ENN AMMING!!!

Så etter to uker med flaske og mme kom både morsfølelsen og humøret tilbake :) Idag er jenta mi 20 mnd og veldig frisk og utrolig flink jente :)

I September i år fødte jeg en liten gutt, klarte å amme i en uke, men da ble jeg så sår at brystvortene holdt på å falle av og gutten min kastet opp blod hele tiden. Da begynte jeg å pumpe og gi mm på flaske, men gikk sakte og sikkert over til mme. Fra uke 6 fikk han bare mme. Andre land gaper når de får høre om ammepresset som er på norske sykehus!! Er egentlig en skam, ei mor bør få velge selv uten å bli sett ned på og få dårlig samvittighet. Heldigvis viser flere og flere helsesøstre mer forståelse for dem som ikke vil amme!! Jeg har vært hos 4 helsesøstre siden jenta mi ble født grunnet en god del flytting(annen historie), og 3 av 4 skjønte meg fullt ut at jeg ikke ammet. Den som ikke skjønte det var over 50 år og *gammeldags*

Skrevet

Etter hvert går det som sagt veldig fint å gi flaske her i huset, og jeg føler jeg får aksept for det når jeg forteller om alt slitet og alle bekymringene jeg har hatt. Men jeg lurer på hvordan det hadde stilt seg om jeg ikke hadde prøvd å amme - vil en få aksept om en velger å gi flaske fordi en har lyst, ikke fordi en må???

Skrevet

mamman til lillegutt - jeg mente ikke at du skulle ha dårlig samvittighet, men siden det er det ammepresset det er der ute, så får jeg dårlig samvittighet, som jeg sa, så burde det være litt mer aksept for det offentlig fordi det ER helt latterlig å skulle ha dårlig samvittighet for å gi mme. Jeg begynner å tro at min melkeproduksjon aldri kommer til å nå noen høydare, jeg ammer fortsatt, men med en gang det er tomt så får han flaske og sånn må det bare være. Jeg kommer nok ikke til å holde ut i fire måneder med dette, fordi det er for slitsomt og ikke verdt det, men selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg kunne ha fullammet, jeg synes ikke man IKKE skal kunne innrømme det. Det tar 2 timer og amme ofte og det går mye raskere med flaske, men flaske blir dyrt i lengden og. Kanskje litt feil perspektiv men...

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg holdt også på slik en god stund: ammet i en time (ganske deprimerende, for det ante meg at hun fikk svært lite ut på den timen), flaskemating - tok ca 30 - 40 min på den tiden, pumping - 25 min. Når du er ferdig med pumpinga er det snart på tide med mer mat. I begynnelsen hadde jeg jo gjort hva som helst for å amme - men hvis noen kom og sa at: vær så god - nå kan du fullamme (etter 3 mnd) tror jeg at jeg hadde nølt litt. Jeg har lært meg å sette pris på at gullet sover hele natta, at jeg kan spise og drikke hva jeg vil (selv om jeg velger bort alkohol likevel mens hun er liten), at pappaen kan mate henne og ikke minst - at jeg alltid vet hva hun får i seg!

Jeg ga som sagt opp amminga etter 8 uker - jeg burde egentlig gitt opp før, så hadde jeg kanskje klart å ha et litt rettere fokus i den perioden - ikke bare tenke på amming og ernæring. Men folk er forskjellige - jeg kjenner en som plutselig kunne fullamme etter å ha gitt fpumpemelk i flaske i 2,5 mnd. (Men hun hadde alltid hatt rikelig med melk). Da hun fortalte om sitt "gjenombrudd" angret jeg på at jeg hadde gitt opp. Tror det er viktig å huske at MME er GOD ERNÆRING det også.

Skrevet

husmus+lille prompen

Den var ikke rettet mot deg spesielt altså, bare generelt hvor mange som er redde for å gi babyen mme.

Synes det er viktig å ikke slite seg helt ut med å få til ammingen hvis alt ikke går som det skal. Man skal ha overskudd til å være mamma også.

Mamming er viktigere enn amming som noen skriver her.

Håper dere finner ut hva som fungerer for dere. Hvis jeg får ett barn til håper jeg over alt i verden at jeg får til ammingen, men hvis ikke så vet jeg at barnet blir like flott med mme også.

Skrevet

mamman til lillegutt - det var bra, jeg er jo forøvrig helt enig med det. Jeg må også innrømme det at når broren min fikk barn for 7 måneder siden og svigerinnen min begynte å gi mme da han var 3 uker så hevet jeg på øyenbrynene og bedyret høyt og hellig til min mann, at jeg skulle i hvert fall amme og for en dårlig mor hun var. Lite visste jeg da. Jeg har nok absolutt lært at man aldri skal dømme andre, men jeg tror det er flere som meg, som dømmer nord og ned uten å vite hva de snakker om.

Skrevet

Ja jeg tenkte aldri på at det var noe annet enn å amme. Trodde det var noe alle fikk til, vet ikke hvorfor, men kjenner vel ingen rundt meg som hadde flaskebarn, og snakket aldri med mamma om sånt, så visste ikke jeg var flaskebarn selv engang.

Veldig mange som ammer og som kanskje har strevd for å få det til og også de som fikk det til uten problemer har nok litt problemer med å forstå hvorfor andre "gir opp". Man må nok oppleve det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...