Gå til innhold

Østrogen krem i skjeden når man ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ødelagt i skjeden (ikke sopp eller bakterier av noe slag) og legen har bedt meg bruke Ovesterin østrogenkrem 1-2 ganger i uka. Står i vedlegget at man ikke skal bruke det når man ammer da det kan gå ut over produksjonen.

Hvorfor ber hun meg bruke det da?

Disse middelmådige allmennlegene....

Fortsetter under...

Skrevet

Hvorfor skal du ta kremen? Tørre skjedevegger ved samleie? Ville i så fall brukt glidekrem.

Østrogen kan vel påvirke melkeproduksjonen, ja. Det er akkurat derfor man ikke skal gå på p-piller , men minipille(eller cerazette).

Allmennleger vet LITT om ALT... Og det er ikke alltid nok.

Skrevet

Vet du, dette rådet fikk jeg av min gynekolog (som virkelig burde vite hva hun snakker om) mens jeg ammet. Jeg var plagd av sårt arrvev (eller noe sånt) og vanlig glidemiddel hjalp ikke.

Skrevet

Jeg kan bare drømme om sex en stund til.

Har så tynne og såre slimhinner at de blør og sprekker bare jeg ser på dem. Men det er kun pga lavt østrogennivå som man har naturlig pga amming. Har testet for alt annet.

Skrevet

Gynekologen min anbefalte å bruke olivenolje istedenfor vanlig glidemiddel. Det er noe i olivenoljen som er bra for kroppen i motsetning til vanlig glidemiddel som ikke har noen annen effekt enn å gjøre det glattere. Føles litt fjernt å ha med flasken med olivenolje på nattbordet men det fungerer faktisk bra.

Skrevet

Jeg brukte det på slutten ammetiden. Kanskje det var derfor nedtrappingen gikk så bra;P Legen min sa det stod, men at det ikke var noe å bry seg om da dette var lokalbehandling... Uansett så ble det ikke noe fart på sexlivet her før jeg var ferdig med ammingen.

Annonse

Skrevet

Sånne pakningsvedlegg helgarderer så det er ikke sikkert det har så mye å si, men hadde ville spurt noen andre i tillegg.

Jeg slet med det samme her og det hjelper ikke å bruke glidemiddel. Legen sa også at siden slimhinnene er "såre" så gjør det vondt når man kommer borti de selv om man bruker glidekrem. Jeg ammet ikke lenger så for meg var det ikke noe problem å ta en" østrogen-kur". Så her kom vi ikke igang med sexen før ammingen var over og kroppen i vater igjen. Trøsten er jo at det ordner seg så ikke stress for mye!

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...