Gå til innhold

helsepersonell!: hva betyr kontrakturer i alle ekstremiteter??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helsepersonell, men ekstremitetene en jo armer og bein.

Når jeg googlet kontrakturer fant jeg denne forklaringen:

Kontraktur. forkortning av muskler eller tilstivning av ledd.

Hvis man tenker engelsk så ligner det jo mye på contraction, som er sammentrekning.

Skrevet

feilstilling i ledd!

Skrevet

så denne personen sliter med feilstilling i ledd (har ms), hva fører dette til da?=)

Skrevet

For eksempel at fingrene "gror fast" i en feilstilling - det blit bruskdannelse i leddet og fingeren kan ikke rettes ut igjen...dårlig forklart, si fra om det var noe du ikke skjønte...

Skrevet

så da sliter personen med smerter og han blir forhindret i å bevege leddene? (men det kan han vel egentlig ikke uansett fordi han har ms og styrer rullestol med munnen)

Skrevet

Hvis f.eks en pasient er lam og sengeliggende, kan han utvikle kontrakturer. F.eks hvis han alltid ligger med knærne litt bøyd, og ikke får hjelp til å strekke dem ut, stivner til slutt kneleddet i den stillingen. Det er jo ikke en feilstilling, men har¨stivnet i en bestemt posisjon.

Skrevet

MS - folk som lider av ms -multipelsklerose lider jo av at myelincellene ikke produserer nok myelin Dette gjør at musklene blir svakere og svinner.

Så får de feilstilling på ledd. Grunn. De får ikke beveget riktig på seg og stivner. Kan også forårsakes av spasmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...