Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Mini er 4 mnd og har i over en mnd funnet søvnen selv ved hjelp av smokk ca kl 20. Men han har problem med å holde seg sovende. Må inn til ham 5-10 ganger den første timen etter at han er sovnet, og deretter er han skikkelig våken en halvtime fra 21 til 21.30, skriker til han tas opp (da stilner gråten med en gang), gir ham en "påtår" slik at han skal holde litt lenger utover natta, legger ham igjen, men han våkner alltid når jeg går og legger meg ca 22.30. Da er det ny runde med pupp. Sånn er det blitt hver kveld, og utover natta er han våken rundt 01, får mat og kl 4 og får mat. Men fra ca 5-5.30 er det masse rot. Opp og ned av sengen, inn med smokk, litt pupp osv. Ikke noe fast system,og oftest er han lys våken, slett ikke interessert i smokk. Pupp derimot sier han aldri nei til. Og siden jeg er trøtt så får han pupp, men legges ikke tilbake til egen seng etter kl 06. Da sover han så lett at jeg får det ikke til uten å vekke ham. Synes nok det er litt mye å være våken 4-5 ganger om natta nå som han har passert 4 mnd, men hva gjør jeg feil? Han er for liten for Ferber, og jeg er ikke sikker på at den passer for sånne som våkner av seg selv om natten. Ikke er jeg spes glad i metoden heller. Kan det virkelig være slik at han er SÅ sulten at han våkner av sult hver gang? Han legger fint på seg og er i godt hold. Grøt vil jeg ikke begynne med i og med han har hatt kolikk, og har veldi umodne tarmer ennå. Noen med andre forslag?
Nattinatta Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 her er det mye jeg kjenner meg igjen i, og tenkte og lage en liknende tråd. men da henger jeg meg på her... vi har hatt en gutt som har sovet mye av natta. når han begynte å legge seg kl 19. begynte han med en mating, noe som er greit synes jeg. men i det siste har han begynt å våkne for to ganger for mat. han har alltid fått mme. snakket med helsesøster og hun synes det kunne være greit å prøve med grøt nå. han er 4 mnd denne uken, og er nå oppe i full posjon grøt til leggetid. men det hjalp på søvnen første natten, siden er han fortsatt oppe kl 23.30 og kl.4. hva skjer? kan det hjelpe med å innføre flere måltider med fast føde, eller har ikke dette noe å si? ang det med grøt så sa hs at siden han er mme barn, så skal strax grøt bli hovedmåltidet og det går greit å begynne nå. mulig det blir litt anerledes med de barna som får mm... lilegutt hadde også kolikk til han var 2,5 - 3 mnd gammel. var spendt på hvordan tarmene kom til å reagere på grøt, men dethar gått overraskende bra!
08 + april spire Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Hei hei Min er også 4 mnd og vi har også hatt litt problemer med søvnen, men føler vi er på rett vei nå. For det første så ville jeg ikke gitt han pupp hver gang han våkner. Blir fort en dårlig uvane tror jeg. Når de er 4 mnd skal man kunne forvente 4 timer mellom hvert måltid (så lenge det ikke er økedøgn). Hvis du prøver det om natten også så tror jeg kanskje ikke han vil våkne så ofte. Jeg tror at babyene våkner for pupp fordi det også er veldig kos. Hva med å bare gi han smokken en periode hvis han våkner før det har gått 4 timer mellom forrige måltid. Og hva rytme har du på dagtid. Spiser og sover han til faste tider da? Jeg erfarte ivertfall at når jeg fikk faste rutiner på dagtid så sover hun bedre på nattestid. Min rytme er slik: Mat kl 7. Sove kl 9- 11. mat kl 11. sove kl 13.30-14.30 mat kl 15 liten lur i 17 tiden på 30 minutt mat kl 18 bad og stell + velling. natt mellom kl 19-20 Da sover hun som oftest til kl 01-02 og til kl 05-06. Vet ikke om det var til noe hjelp, lykke til videre. Ikke lett dette med søvn på de små.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 Tusen takk for tips. Sikkert lurt det der med faste rutiner for soving også på dagtid. Jeg sitter og lurer på om han rett og slett sover for lite, og er overtrøtt ganske ofte. Googlet og fant litt trøst i denne danske artikkelen: http://www.morsbaby.net/atsoveigennem.htm
kokosyklus Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Mamma til jentebaby har et godt poerng! Jeg vil legge til et par til: For meg ser det ut til at mamma er veeeldig trøtt ( kjenner den.. he he) og gjør alt for å få baby til å sovne fort igejn. Nå er baby 4 mnd og mer enn stor nok til å lære seg å sove skikkelig. Hvis du bruker Naphaugs hysj-metode vil jeg tippe at dere har orden på poden i løept av en måned halvannen! Det tar litt tid, men det funker. Og vær konsekvent! Det kan virke som at babyen din er vant til å det som han vil etter å ha skreket litt. Jeg var heller ikke klar for ferber. Da snuppa var 7-8 uker begynte vi med dette: Holdt hånda mi på magen hennes og hysjet høyere enn hun skrek. Så roligere hysjing hvis hun roet seg. Ble hun helt gal tok jeg henne opp, roet henne og la henne ned igejn- da skrek hun vanligvis like ille med en gang. Det kan virke håpløst, men det funker! Etter 20 min sovnet hun. Jeg var der hele tiden så hun visste at hun ikke var alene. Hun var så liten, så jeg greide ikke la være å ta henne opp enkelte ganger. Det anbefales imidlertod ikke på større barn fordi man kan ødelegge og forvirre de i søvnprosessen. "Skal jeg opp igekjn nå? Skal jeg få pupp? Hva skjer når? Blir jeg lagt ned iegjn? Hva F...er det mamma driver med?? Det var ekkelt første gangen, men du MÅ huske at dette faktisk er en del av oppdragelsen og at dere alle vil få det bedre på lang sikt! Du må hjelpe babyen til å få et godt søvnmønster om det så betyr at du er trøtt seølv en periode. Jeg synes det ser ut som at du trenger å være litt mer konsekvent på natta og regne ca 4 timer mellom måltidene som en regel på natta... Stå på det virker som at dere er på god vei:)
Nattinatta Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 ja kan en begynne å forvente mat hver 4. time? Gikk det av seg selv, eller måtte du drøye og drøye matingene. Her det går kanskje e eller to ganger pr dag, men ikke alltid. Så fine rutiner du har fått! Ble litt misunnelig her...hehe.. Men kom dette av seg selv?
08 + april spire Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Hei hei Ja man kan forvente mat hver 4. time. Jeg spurte hs også. hun bekreftet det. Noen ganger går det gjerne bare 3 1/2 tme mellom. Det må man nesten se ann. Men litt bæring rundt i huset pleier å roe hvis hun blir urolig. Det gikk ikke av seg selv nei, men var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Jeg sjekket ut siden sovecoach.dk og fikk masse tips derfra. Der anbefales det å holde rutinene på mat først, så for soverutinene komme av seg selv. og det går absolutt ikke like bra hver dag, men som jeg sa så føler jeg vi er på rett vei :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå