Stor gutt! Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Nope. Kanskje Mildison kan være et alternativ, er reseptfritt, men litt svakere. Avhenger av hva du skal bruke det til
Stor gutt! Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Tror ikke jeg ville gjort mye på egenhånd - spør fastlege el helsestasjon. Vi brukte endel Mildison da storebror var ett og et halvt, men fikk Locoid på resept fordi barnelege mente det ikke var sterkt nok med Mildison. Til lillebror på tre måneder ville jeg ikke brukt noe uten å ha konferert med noen tror jeg
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2008 Har allerede brukt en halv tube på han som jeg fikk av en sykepleier venninne. Var ikke klar over at den var reseptbelagt. Men hun mente at den var ufarlig å bruke (jeg har vært skeptisk til kortison). Men fy så fin hud sønnen min fikk av den etter å ha sett forferdelig ut lenge. På hs anbefaler de den vanlige kortison kremen 0,1% eller hva den heter.
MammaTil2 Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Hvis du har erfaring med eksem-behandling på babyer så kan du sikkert kjøpe Hydrokortison krem uten å ha vært hos legen først, men ikke smør mer enn en uke 2ggr daglig. Det viktigste er jo å holde huden jevnt myk, og ikke trigge eksemet unødig med såpe og parfymerte produkter. Hvis dette er første gangen ville jeg gått til legen først, og fått henvisning til hudlege. Allmenleger sier alt mulig rart om eksembehandling. Det har jeg virkelig dårlig erfaring med.
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2008 Erfaring og erfaring. Det er første barnet mitt med eksem. Vi har heller ikke vært hos lege kun snakket med hs. Smører vanligvis med Aderma 2 ganger daglig, men innimellom så blir det litt verre og til nå har jeg da smørt med locoid ett par ganger om dagen i 2-3 dager, så blir han fin igjen og det holder med aderma i noen uker før neste "utbrudd". Bader kun i vann, bruker ikke såpe eller andre kremer enn aderma. Siden jeg begynte med locoid i begynnelsen av oktober har han vært kjempefin i huden. Før det var han egentlig ganske ille.
MammaTil2 Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Locoid er jo utrolig sterk å bruke på babyer! Det er jo et gruppe3-preparat. Jeg ville slett ikke brukt det på en baby uten å ha fått det foreskrevet av hudlege. Ellers vil jeg si at det er værre for huden å gå lenge med eksem, enn fornuftig bruk av kortison. Bare husk at det må være behandlingsfrie perioder for at huden skal bygge seg opp igjen. Langvarig bruk av kortison gir tynnere hud. Her i huset har minstemann eksem på fingrene om vinteren, men hittil har vi holdt det i sjakk med å smøre godt med Aderma exomega flere ganger for dagen i barnehagen, og litt mindre de dagene han er hjemme. (Pga at han da er mindre ute og blir våt.) Den eldste har vokst av seg eksemet på kroppen, men ansikt og håndledd får fortsatt utslett om vinteren. På det verste fikk vi foreskrevet Locoid, men nå bruker vi bare Mildison i kombinasjon med Aderma. Ikke bruk for sterke preparater unødig. Hva skal du da bruke hvis dette forværrer seg? Kroppen venner seg til en behandling, og den virker ikke evig.
Stor gutt! Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 "Ufarlig" er jo relativt. Ingen som dør av kortisonkremer, men huden blir tynnere og mer utsatt for infeksjoner. Du bør ha pauser i behandlingen så huden får tid til å komme seg, og som en annen skriver være flink til å bruke fuktighetskrem i tillegg både mens kortison brukes og i behandlingsfrie pauser. Forsøk med Mildison/Hydrokortison, kan godt hende dette holder. Lykke til!
MammaTil2 Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Høres veldig likt ut med mine barn dette. Sannsynligvis kommer han til å vokse av seg en hel del. Kutter du ut parfyme i vaske- og skyllemiddel også? Og holder han unna triggere som tomat og sitrus? Mine ble værre bare de fikk tomatsaus på kinnene, som ble sittende der litt for lenge. (Nå har jeg to barn som MÅ tørke seg rundt munnen hver gang de får noe på kinnene :-)) Anbefaler virkelig å bli henvist til en hudlege. Der fikk jeg et skikkelig behandlingsprogram, og en grundig utredning av eksemet. Kunnskapen til helsesøster og allmenlege varierer veldig. Barnelege på HS sa f.eks. til meg at jeg ikke trengte pause i kortisonsmøringa..
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2008 Helsesøster på hs mente at det ikke var noe poeng å få henvisning før han var over 2 år. Usikker på hvorfor, men så lenge han ikke var verre enn han var så mente hun har det ikke var nødvendig. Kanskje jeg heller skal ta han med til fastlege å få henvisning da? Men samtidig synes jeg ikke at han er så ille nå lenger. Er mest på hendene og i sprekkene ved øret i tillegg til rundt munnen. Og det forsvinner jo etter noen dager med kortison. Kanskje jeg heller da skal prøve den reseptfrie kremen? Hvis den har samme effekt som Locoid så trenger jeg jo ikke bruke den mange dagene i mnd. Håper jo at han skal vokse det av seg.
MammaTil2 Skrevet 25. november 2008 #12 Skrevet 25. november 2008 Prøv Hydrokortison først du. Kan hende det tar noen dager ekstra å bli kvitt eksemet, men du kan smøre opp til en uke før du tar pause min. 10 dager. (Jeg brukte to uker) Min frøken var nok ikke to år da hun var til hudlege, men hun hadde eksem på hele kroppen da. Ikke tørk munnen med papir, for det tørker ut huden. Bruk en fuktig bomullsklut. Og pass på at hendene ikke er våte, for langvarig fukt fører også til tørr hud og dermed lettere å få eksem. Badeolje er også fint (apotekets parfymefrie).
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. november 2008 Takk for tips! Bruker stort sett mesoft da jeg vasker munnen hans. Bruker ikke olje i badevannet, men da skal jeg prøve det. )
Gjest Skrevet 25. november 2008 #14 Skrevet 25. november 2008 Locoid er bare middels sterk kortisonsalve (gruppe 2).
MammaTil2 Skrevet 25. november 2008 #15 Skrevet 25. november 2008 Ok. Da tok jeg kanskje feil der, men er rimelig sikker på at jeg fikk Locoid gruppe 3 preparat av hudlegen. Kanskje den finnes i forskjellige styrkegrader?
Gjest Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 Så vidt jeg vet finnes den bare i 0,1 % i forskjellige former. Hvis ikke jeg tar helt feil, det kan jo være:-). Men man bør jo uansett bruke den med forsiktighet, det har du helt rett i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå