Gå til innhold

Hvordan få snudd sovingen til snuppa? snart 4 mnd gammel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sovner kl tolv, ca, hver kveld... jeg synes det er for sent. Når hun da endelig sovner, kan hun sove ti-tolv timer... jeg lot henne gjøre det, rett og slett fordi hun da ikke sov noe særlig på dagen. Så har jeg fått beskjed om at jeg må vekke henne, slik at hun sover mer på dagen, og at hun legger seg før.

Jeg har nå i snart tre uker vekket henne ca åtte. Men hun sovner fortsatt ikke før om kvelden, og sover fortsatt ikke noe særlig mer om dagen. Hun er bare mer sutrete i perioder.

What to do??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når hun er sutrete ville jeg ha prøvd å legge henne på dagen, hvis det ikke funker kan jo el gå tur i vognen kanskje hjelpe henne å sove? Jeg vet ikke hvordan du gjør det, men min lille gutt sov ikke godt i stuen (vogge) etter en stund, så jeg begynte å legge han ute i vognen eller oppe på rommet i sengen. Da sov han bedre. Han var også sånn at han sovnet i 23-24 tiden i begynnelsen, men jeg bestemte meg for å begynne å legge han tidligere. Da gjorde jeg sånn at jeg prøvde å til passe måltidene på dagen slik at jeg kunne få lagt ham halv elleve i noen dager, deretter klokken 22 i noen dager, en halv time tidligere sånn frem til vi var på klokken 21.30 ca.. Da passet det sånn med måltidene at jeg rett og slett dropet det siste måltidet, og gav han det siste måltidet sånn mellom 19 og 20, og la ham da i sengen. Jeg laget en rutine helt fra begynnelsen når jeg begynte å legge ham tidligere. Da puttet jeg på ham pyjamas ev et bad først, ned i stuen for å gi ham kveldsmat, og så i seng! Deretter sang jeg 1 sang og sa god natt. Jeg ut av rommet og ventet et par minnutter med å gå inn hvis han gråt. Når jeg da gikk inn til han, dullet jeg ikke noenting eller snakket. Jeg gav han sutten igjen og sa godnatt eller sa ingenting. Jeg tok han aldri opp av sengen. hvis han hyl gråt og ike fant roen fikk ha lov å holde i hånden min eller jeg strøk han over hodet til han roet seg.

Jeg er av den oppfatning at man må styre barna litt i forhold til døgnrytme hvis de ikke har en naturlig døgnrytme. Hvorfor tror du det er så mange som ikke sovner før 23-24? jeg tror det er fordi foreldrene da ikke orker å sitte oppe mere, og derfor legger seg og babyen må jo også legge seg da. Nå er det jo kjempe deilig å ha kvelden for seg selv, det er absolutt å anbefale!:) Min lille gutt er 4 1/2 mnd og sover fra 19 til 07, spiser en gang på natten. Jeg vet om mange som legger barne sine kl 19 og som da gjerne må gi dem mat igjen i 22-23 tiden, men da har amn alikevel en rutine for når det er natt for den lille. Etterhvert så dropper de det måltidet og sover lengre og lengre. Jeg har ei venninne som dropet hele perioden med å legge tidligere og tidligere, og bare la jenta si klokken 1930. Gikk helt fint det også:) Prøv deg frem!:) lykke til!:)

Skrevet

ja lilelgutt har plutselig begynt å våkne ved 23-24 tiden i det siste... har gjordt det litt i perioder, men nå begynner dte å bli slitsomt og ser ikke ut for å snu mønsteret sitt... jeg prøver å prøver for å få han til å sovne igjen, men den gang ei. han vil ha mat. egentig så tror jeg ikke han er så veeeldig sulten rundt denne tiden da det er 4 timer siden grøt og melk, men en vet jo ikke. noen tips på hvordan litt etter litt bare kan få hoppet over dette måltidet? Glemte å si at han er også oppe ved 4 tiden for mat. synes da tros alt er bedre å oppe en gang ved 2-3 tiden for så å sove til morgenen. lillegutt er strax 4 mnd og mme barn

Skrevet

jeg gir vann til min gutt hvis han våkner så tidlig på natten...kan prøve å blande litt maltekstrakt i vannet hvis babye ikke vil ha rent vann. kan jo hende babyen bare er tørst? Det hjelper alltid for min gutt iallefall. De bør jo holde med 1 måltid på natten når de passerer 4 mnd synes jeg. maks 2 mnd. MEN, jeg er ingen helsesøster, bare en mor som seter søvn HØYT!:) hehe

Skrevet

det bør holde med 1 måltid om natten, maks 2 måltid mente jeg:) Ikke 2 mnd...hehe. Jeg gir også mme, og da sier min helsesøster at det skal holde med 1 måltid på natten. Min gutt får forresten 50 ml mer melk på kvelden, gir den siste skvetten på sengekanten i mørke....hehe. Da går det som regel bra, så sover han til mellom 2 og 5 spiser så et likestort måltid som på kvelden og sover så til ca kl 07.... dersom din baby våkner i 23 tiden kan du jo også prøve å gi han smokken i den tiden før han våkner, så kanskje han ikk våkner i det hele tatt??

Skrevet

hehe, ja jeg er så enig så enig...

når du gir vann, gir du la lunket elelr romtemperert?

Lillegutt blir sint når han får vann, får kanskje blande i litt malt å se...

Skrevet

gir lunket vann med malt. min gutt vil ikke ha van han heller,men når jeg tenker etter så kunne det kanskje vært en ide å prøve å gi rent vann hvis han våkner på kvelden. Da er han kanskje så trøtt og klar for å gafle innpå at han ike registrerer at det bare er vann? det må jeg prøve iallefall:)

Skrevet

Når kan man begynne å styre døgnrytmen til eb baby?.Gutten min er 7 uker og sovner ikke før kl 05.Har vært plaget med kolikk men er litt bedre nå.Har prøvd å ikke la han sove på ettermiddagene men det hjelper ikke.Han sover sjelden etter kl 18,bare dupper litt.Han er vel for liten til at jeg bare kan legge han i sengen og gjøre som du KarinB gjorde?

Skrevet

bare legg han i sengen når du mener det er natta!:) Etterhvert styrr han seg inn etter det. Prøv å ikke ta han opp for annet enn mat, og ikke dill med ham eller kose snakke Det er om dagen det skal gjøres, nata er natta og sove tid. 4 uker er perfekt å begynne å gjøre dette:) La han sove så mye han trenger på dagen, søvn avler søvn. Jeg har to timer mellom hver lur på dagtid, Mellom siste lur og nattaluren er det kanskje 3 timer maks. bare prøv deg frem du:) Han kan jo ikkelegge seg kl 05...stakkars deg. du må jo være helt ødelagt!

Skrevet

Ja det er slitsomt men han har en del kolikk smerter på kvelden og natta så det er vanskelig å få snudd døgnet ennå.

Skrevet

Har hatt det akkurat som deg. Prøvde å styre døgnrytmen ved å ta opp lillemor kl 9 hver morgen men opplevde som deg at det eneste som skjedde var at hun ble mer sutrete om dagen.

Men det har gått seg litt til av seg selv, nå sovner hun ca kl 22.30 i mot 24-01 før. Jeg venter med å legge henne til jeg ser at hun er trøtt for hun er absolutt ikke typen som ligger og pludrer og koser seg før hun sovner.

Skrevet

Har det ganske likt som deg, augustmamma 76. Lillegutt tok kvelden mellom 01 og 02 i begynnelsen. Ganske slitsomt..... Men han har gradvis tatt kvelden tidligere og tidligere. Nå varierer det fra kl 21 til 23, så det er mye bedre. Regner med at han styrer det inn selv, som de fleste barn gjør, så jeg stresser ikke så mye med det. Han sover nå gjennom hele natten og har de siste morgenene ikke våknet før mellom 08 og 09 :o) Han er 3 1/2 mnd.

Skrevet

min baby er helt motsatt.. hun er 6 uker og er våken lenger og lenger om natten, i natt sovnet hun ikke før kl 0330 og våknet igjen kl 0600 og så 0800.. da sto vi opp for å ta morgen stell.. skal prøve dem MAGI metoden på spebarn. sånn at hun får mat, aktivitet og så sove.

men sliter med å holde henne våken etter maten. hun er vant til å sovne til flaksa. jeg har hørt at dette er en dårlig vane. nå ligger hun ved siden av meg og vill sove men hun skal ikke sove før om 30 min. føler det er litt slemt. men jeg må få meg mer søvn.

er det noen som har erfaring me den MAGI metoden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...