Gå til innhold

hei.Jente på 15 mnd som ikkje kan gå enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har barn som ikkje kan gå.jenta mi reiser seg opp til bord og holder seg sitter ned selv fra bordet.Men balansen er ikkje der i de heletatt.Nekter og gå me gåvogn.Har 2 stk.nekter og bruke dem.Men går greit når ho holder meg i henda :) og klatrer opp trappene.Men begynner og bli litt bekymret for om ho noen gang kommer til og gå.Vert på helsest 1 gang i mnd for ho har vert så myk i kroppen.de sei de finn ikkje oe galt,kun ho er lat og ikkje gidder.Noen flere ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke uvanlig at barn ikke går ved 15 mnd. Jeg ville ikke være bekymret om det ikke er noe som er tydelig galt. Gikk dine første barn tidligere eller? Er det derfor du er bekymret?

Skrevet

Min lærte å gå da han var 18 mnd. Jeg var litt fortvilet da han var 17 mnd, og ikke engang reiste seg opp ved bord. Men plutselig lærte han alt på et par dager. Han var lat, tung og hadde litt korte bein. Han er helt normal i dag, 7 år gammel.

Skrevet

Hei

jentungen min er også 15 mnd, ho går heller ikke. Ho har god balanse, kan reise seg opp midt på gulvet, men nekter å gå. Unger er så forskjellig, min første gikk når ho var 11 mnd, nr to var 14 mnd.

Skrevet

Min nr 1 gikk da han var 11 mnd:) Men ho jenta mi står ikkje alene en gang.Kun ved bord osv :) Men gått og høre at de andre barn som ikkje går.For får så masse kommentarer ute av at ho ikkje kan gå.jenta er ikkje tung heller.10,5 kilo.akkurat på gjennomsnittet i vekta. Takk for svar. de som er de verste me de er kommentarene eg får fra open barnehage osv om at ho sein og sikker på de ikkje feiler henne noe osv. Og samme me mine foreldre og min søster som da har barn på samme alder som Jenta mi.Komme meg til fysio osv. dette er ikkje normalt og jenta trenger hjelp.Men har jo vert på lege/helsest for dette 1 gang i mnd og dem finner ikkje noe galt.

Skrevet

men sitt og rekner på de :) snart 16 mnd 6 desember :)

Skrevet

Mi er 16 mnd 15 des ;-)

Jenta mi begynte sent å krabbe også, aka på rompa bortover lenge. Men nå krabber ho overalt, er vel derfor ho ikke har noen hast med å gå, ho er tryggere med å krabbe.

Folk er alltid snare med å komme med 'gode råd' enten man vil ha de eller ikke. Det har liksom blitt sånn at det er om å gjøre at de er tidlig ute med alt, og de som er litt tregere i starten blir sett litt rart på. Om HS sier det ikke er no galt og du selv synes jenta er normal på alle andre vis synes jeg du bare kan ta det med ro.

Men klart, er du riktig bekymra etterhvert, så gå heller til fastlegen din å spør om få en henvisning til spesialist ?

Skrevet

Alt innenfor 18 mnd er vel normalt. Sønnen min begynte ikke å gå før han var 16 mnd, mens dattera mi gikk da hun var akkurat 1 år. Så det er stor forskjell.. Noen trenger mer tid på å bli trygge nok til å labbe avgårde alene =)

Skrevet

Jenta vår på 16 mnd (i dag:) har akkurat begynt å reise seg uten støtte og gå alene. Hun er veldig stødig da. Hun har stått alene i flere mnd, står på en fot etc. Hun har rett og slett ikke orket å gå tidligere, går jo mye raskere å krype:)

Nå er hun kjempestødig og går like bra som de som har gått i flere mnd. Enda hun bare har gått i noen dager:)

Jeg ville ikke ha bekymret meg hadde jeg vært deg. Det er fortsatt helt normalt hvis ungene ikke går til de er 18 mnd. Etter det begynner de nok, med litt mer utredning hvis det er nødvendig.

Plutselig en dag så går hun:)

Skrevet

Hei

Jenta vår gikk når hun var 18 mnd hun. Hun er som jenta di veldig myk i kroppen, men ellers ikke noe galt. hun reiste seg ikke før 13 mnd og gikk langs med bord osv. når hun var 14-15 mnd. reiste seg på gulvet og sto alene når hun var 16-17 mnd så det kommer nok.

Men skjønner at du blir lei av spm fra folk, jeg var møkklei.

Men jenta di høres helt normal ut hun. Og hun kommer nok til å gå snart:)

Skrevet

Mi begynte å gå 2 dager før fylte 15mnd, og hun var lenge slik som du beskriver. Ville ikke bruke gåvogn, og satte seg pladask ned hvis jeg slapp hånden hennes etc.. Plutselig en dag så er det greit, ikke bekymre deg for det! Veit godt at det kjennes litt ekkelt siden folk "maser" om hun ikke skal gå snart, men min var iallefall helt stødig når hun først gikk. Har ramla en håndfull ganger bare på 3mnd.

Skrevet

Junior her begynte ikke å går før på dagen da han var 16 mnd. Da hadde han stått alene, reist seg midt på gulvet, gått med traller og langs alt tilmulig siden han var 12 mnd. Han tok til og med et og annet skritt innimellom, men ville ikke begynne å gå ordentlig før han var 16 mnd. Da gikk han som bare det :-)

Skrevet

Jeg har ei venninne hvor jenta hennes ikke gikk alene før hun var rundt den alderen. Hun ville kun gå og holde mammaen i hånda.

Av og til er det litt trygt å ha noe å holde i - så jeg spurte om ikke hun kunne gi henne noe i den ene hånda og holde løst i den andre og etterhvert som hun gikk så kunne hun løsne mer og mer på grepet.

Slik at hun ikke merket det - hun hadde jo noe annet å holde i også.

Gikk bra det :o)

Har vel ikke noe med om hun er lat ???? Så små barn er vel ikke late ??? Hun er vel tryggest å holde mamma eller pappa i hånda....

Skrevet

Leah går heller ikke, hun har begynt i de siste dagene å gå hvis vi holder i ei hand i stedet for to, så det kommer nok:) I går var faktisk første dagen hun begynte å krype på alle 4, hun har ikke gjort det før, bare kravlet over gulvet på magen som en rakett:)

Skrevet

Vi har en jente på 16 mnd som har begynt å gå alene (noen meter her og noen meter der) den siste uken. Hun var sen med å krabbe, reise seg opp, etc, men det var jevnlig litt utvikling så vi stresset ikke (pappaen var også sen med å gå, 18 mnd tror jeg, eller enda eldre).

Først i går krabbet hun f.eks opp hele trappen alene :-).

Skrevet

Jeg skjønner ikke at voksne folk som har barn selv kan gå rundt å si slikt når de tydeligvis ikke har peiling..Har de ikke lest eller fått vite en damn shitt om barn på den alderen?? At det ikke er normalt og at det feiler henne noe.. Herregud jeg blir litt kvalm når jeg leser det du skriver :/ Ikke forstår jeg hvorfor lege og helsesøster foretar ekstra sjekker heller. Her fikk jeg beskjed om å ikke bekymre meg så lenge hun gikk før hun begynte å nærme seg 2år!

Nei fysj, er det rart mange går rundt og bekymrer seg og føler seg totalt mislykket?

Skrevet

ja vår datter er snart 17 mnd og går ikke, hun var tidlig ute med det meste annet og har et veldig godt språk, men henger etter med å gå . Hun går rundt bordet og med gå-bil, stresser ikke vi, det kommer når hun er klar for det:)

Skrevet

Hei! Jeg har ei jente på straks 16mnd som akkurat har begynt å gå. Men fortsatt er det krypingen som er mest brukt her. Det er nok det letteste enda, selv om det blir mer og mer gåing.

Tenk hvor skummelt det er å skulle slippe den trygge bordkanten, eller hendene til mor og far for første gang. Jeg skjønner at enkelte unger vegrer seg mot akkurat det. Det er jo det samme som vi voksne skal gjøre noe for første gang eller noe vi ikke har gjort på lenge. Vi er ikke så tøffe vi heller.

alle ungene på jenta min sin alder gikk før henne og fikk en del spørsmål om hvorfor jenta mi ikke gikk enda. Inni hodet mitt så tenkte jeg "Får i hvertfall ikke en så hjulbeint unge da" Hehe...

Nei ta det med ro og nyt at hun ikke har gått enda. :) Det kommer fortere enn du aner. Selv om jeg vet at det er forferdelig moro den dagen de faktisk tar sine første steg og plutselig krysser stuegulvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...